kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۹۱۴
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۴

پکن: آمریکا باید سیاست اشتباه «فشار حداکثری» علیه ایران را اصلاح کند

سخنگوی وزارت امور خارجه چین با تأکید بر حمایت پکن از اجرای مؤثر برجام گفت که ایالات متحده باید سیاست اشتباه «فشار حداکثری» علیه جمهوری اسلامی ایران را کاملاً اصلاح کند.


وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز دوشنبه در کنفرانس خبری هفتگی خود تأکید کرد که اجرای مؤثر برجام تنها شیوه درست و مناسب برای حل موضوع هسته‌ای ایران است.
روزنامه «گلوبال تایمز» چین در این خصوص گزارش کرد، ونبین در پاسخ به سؤال خبرنگاری در ارتباط با بیانیه‌ تهدیدآمیز اخیر تروئیکای اروپا علیه برنامه هسته‌ای ایران گفت: اجرای مؤثر برجام تنها شیوه درست برای حل موضوع هسته‌ای ایران است و چین قاطعانه از بازگشت هرچه سریع‌تر برجام به مسیر درست حمایت می‌کند.
این دیپلمات چینی با انتقاد از سیاست‌های آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران گفت: ایالات متحده به عنوان مقصر اصلی بحران کنونی هسته‌ای ایران، می‌بایست سیاست اشتباه «فشار حداکثری» علیه ایران را کاملاً اصلاح کند و ایران نیز بر این اساس مجدداً پایبندی کامل به تعهداتش (ذیل برجام) را از سربگیرد و باقی طرف‌ها (گروه 1+4) باید نقش سازنده‌ای را در این خصوص ایفا کنند.
وعده‌های توخالی بایدن
یک تحلیلگر و مفسر امور سیاسی آمریکایی در گفت‌و‌گو با شبکه خبری «پرس تی وی» گفت، خصومت ایالات متحده با ایران از 1979 (پیروزی انقلاب اسلامی) به این سو کماکان به قوت خود باقی است، زیرا تهران حاضر نیست حق حاکمیت خود را به واشنگتن واگذار کند.
«استفان لندمن» تحلیلگر آمریکایی به شبکه خبری پرس‌تی‌وی گفت که برجام به‌دلیل خواسته‌های مشروع ایران از دولت بایدن که از پذیرش آن خودداری می‌کند، عملاً مرده است.
لندمن گفت: ایران به طور موجه خواهان برداشته شدن همه تحریم‌های غیرقانونی آمریکاست. ضمانت‌هایی در برابر تحمیل مجدد آنها می‌خواهد. ایران می‌خواهد دولت بایدن تضمین کند که در صورت بازگشت به توافق، واشنگتن دوباره از توافق خارج نخواهد شد.
وی افزود: ایران خواهان اطمینان از پیروی الزام‌آور ایالات متحده از مفاد قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد است که به اتفاق آرا در 14 ژوئیه 2015 تصویب و در 16 ژانویه 2016 اجرا شد.
به گفته لندمن، تندروهای دولت بایدن موافقت کردند که برخی از تحریم‌ها را لغو کنند و برخی دیگر را در جای خود باقی بگذارند. این حق تحمیل غیرقانونی موارد جدید را به تشخیص خود حفظ می‌کند. آمریکا به‌طور غیرقابل قبولی خواهان اعمال محدودیت بر برنامه موشکی بالستیک قانونی ایران است. این تحلیلگر آمریکایی گفت، برنامه موشکی ایران صرفاً برای دفاع است.
لندمن افزود: دولت بایدن همچنین می‌خواهد از برجام به‌عنوان عرصه‌ای برای ساخت یک توافق قوی‌تر و طولانی‌تر با شرکای ایالات متحده استفاده کند.
وی خاطرنشان کرد: طرح آنها تماماً در مورد تضعیف توانایی ایران برای دفاع از خود برابر تجاوزات آمریکا یا اسرائیل در صورت انجام است.
بایدن می‌خواهد حمایت مشروع ایران از سوریه، حزب‌الله لبنان و حوثی‌های یمن متوقف یا به شدت محدود شود. همه خواسته‌های دولت بایدن در ازای وعده‌های توخالی است که بنا به صلاحدید این کشور نقض می‌شود.
به گزارش فارس، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا که کشورش با خروج از برجام باعث تضعیف و تا حدودی فروپاشی برجام شده می‌گوید، واشنگتن با برلین، پاریس و لندن برای بازگرداندن ایران به توافق هسته‌ای کاملا همگام است اما مدعی شد که مشخص نیست آیا ایران اراده برای بازگشت معنادار به مذاکرات دارد یا نه.
این اظهارات آنتونی بلینکن در مصاحبه با شبکه سی ان ان و یک روز پس از بیانیه مشترک تروئیکای اروپایی و آمریکا درباره برجام و ابراز نگرانی این کشورها از پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران مطرح شده است.
دیدار ضد ایرانی گانتز
با رابرت مالی
بنی گانتز، وزیر جنگ
رژیم صهیونیستی با شماری از مقامات آمریکایی درباره مسائل پیرامون ایران و منطقه دیدار و گفت‌وگو کرد.
گانتز عصر دوشنبه در پیامی توئیتری درباره این دیدار نوشت:‌ با سفیر [سابق] «دن شاپیرو»، «رابرت مالی» مشاور ارشد دولت آمریکا در امور ایران و «مایکل راتنی» کاردار سفارت آمریکا در اورشلیم دیدار کردم.
وزیر جنگ رژیم صهیونیستی مدعی شد: درباره اهمیت تقویت بیش از پیش همکاری‌های ایالات متحده و اسرائیل درخصوص مقابله با برنامه هسته‌ای ایران و خشونت‌های آن در منطقه گفت‌وگو کردیم.