kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۹۰۵
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۷

پشت پرده لغو سفر بن‌سلمان به ایتالیا و اسکاتلند به روایت سعودی لیکس

منابع دیپلماتیک دلیل لغو لحظه آخری سفر ولیعهد سعودی به نشست گروه ۲۰ را عدم تمایل سران کشورهای شرکت‌کننده برای دیدار با وی عنوان کردند.


محمد بن سلمان ولیعهد سعودی پس از سلاخی جمال خاشقجی روزنامه نگار
منتقد سعودی اعتبار خود را حتی نزد متحدان غربی اش هم از دست داده است چرا که دفاع از چنین فردی دیگر، به صرفه نیست. چرا که این قتل با شعارهای به ظاهر اصلاح‌طلبانه وی در تناقض بود. از آن زمان بن سلمان در نوعی انزوا به سر برده و کمتر کشوری حاضر به دعوت از وی است. در این راستا، منابع دیپلماتیک در عربستان گفتند که «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی با وجود دعوت برای حضور در نشست گروه ۲۰ در شهر «رم» در ایتالیا و نشست تغییرات آب‌وهوایی در اسکاتلند، اما در لحظه آخر سفر خود را لغو کرده است.
به نوشته وبگاه سعودی‌لیکس، طبق گفته این منابع، دلیل این کار، عدم تمایل سران دیگر کشورها برای دیدار دو جانبه با ولیعهد سعودی در حاشیه این دو نشست است. بنابر این گزارش، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا علاوه‌بر اینکه دیدار با بن سلمان را نپذیرفته، حتی گفته است که حاضر نیست با او زیر یک سقف حضور یابد.یک مقام آمریکایی نیز سه شنبه هفته گذشته گفته بود که جو بایدن برنامه‌ای برای دیدار با محمد بن سلمان در حاشیه نشست آب و هوایی ندارد.
رهبران کشورهای عضو گروه ۲۰ روز یکشنبه در نشست این گروه در رم ایتالیا حضور پیدا کردند تا درخصوص مسائل مختلف از جمله مبارزه با شیوع کرونا، رشد اقتصاد جهانی و به خصوص مسائل آب و هوایی گفت‌و‌گو کنند. پس از پایان این نشست در روز یکشنبه آنها راهی شهر گلاسکو در اسکاتلند شدند تا در نشست آب و هوایی حضور یابند. روزنامه گاردین روز شنبه در گزارشی نوشت که دولت عربستان از جو بایدن خواسته است تا بیش از این بن سلمان را مورد بی‌توجهی قرار ندهد و با او دیدار کرده یا تماس بگیرد.