kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۸۷۰
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۶
معاون وزارت بهداشت اعلام کرد

اجرای سراسری مدیریت هوشمند کرونا از ۲ هفته دیگر

معاون بهداشت وزارت بهداشت از آغاز اجرای کشوری طرح مدیریت هوشمند کرونا تا دو هفته آینده خبر داد.


کمال حیدری در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، درباره سامانه هوشمند مدیریت کرونا، گفت: قرار است در این سامانه که وزارت کشور زحمت آن را کشیده است، وزارت بهداشت اطلاعات بیماران و نتایج آزمایشگاه‌ها را بارگذاری کند و اطلاعات آن توسط دستگاه‌های خصوصی و دولتی قابل بهره‌برداری باشد تا افرادی که واکسن کرونا نزدند یا بیمار هستند شناسایی شوند تا هوشمندانه جلوی تردد مبتلایان به کرونا و واکسن نزده‌ها را بگیریم.
حیدری افزود: اطلاعات ذکر شده توسط معاونت فناوری اطلاعات وزارت بهداشت در حال بارگذاری بر سامانه مذکور است و فعلا در سه شهرستان قزوین، آذربایجان غربی و کردستان در حال اجرای آزمایشی این طرح هستیم تا با نواقص احتمالی و کاستی‌های آن آشنا شویم که بتوانیم این مشکلات را ظرف دو هفته آتی که قرار است این طرح را در سطح کشور اجرایی کنیم، برطرف‌نماییم‌.
وی تاکید کرد: نتایج در حال وصول است و به دنبال پیدا کردن و رفع مشکلات هستیم. با افزایش مشارکت مردم در خوداظهاری ابتلا به کرونا می‌توانیم سلامت تردد در اماکن تجمعی را مدیریت کنیم تا هم فعالیت‌های اجتماعی برقرار باشد و هم از ورود افراد بیمار به تجمعات و اماکن عمومی جلوگیری شود.
معاون بهداشت وزارت بهداشت بیان داشت: سامانه هوشمند مدیریت کرونا بیشتر معطوف به اصناف، خرید بلیت سفر و... است. وی درباره بازگشایی مدارس نیز گفت: در بحث بازگشایی مدارس شرط اول واکسیناسیون کادر مدرسه و اولیا است. مدارس می‌توانند برای کسب اطلاعات از سامانه سلامت و سامانه ماسک استفاده کنند تا ببینند مخاطب یا اولیای دانش‌آموز واکسن دریافت کرده‌اند یا خیر که این زیرساخت اکنون فراهم است.
زمان بازگشایی مدارس
معاون بهداشت وزارت بهداشت همچنین در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه روال را در زمینه رفع محدودیت‌ها به صورت هوشمند به سمتی می‌بریم که افرادی که واکسن تزریق کرده‌اند، آزادی عمل بیشتری داشته باشند، افزود: این موضوع در ستاد کرونا مصوب شده و از ابتدای آذر اجرا می‌شود. البته مبنا را چه در زمینه ترددها و چه در زمینه حضور در مجامعی مانند اماکن آموزشی و غیره همه را با بحث واکسن پیش می‌بریم.
کمال حیدری درباره بروز پیک ششم کرونا در کشور گفت: پیک ششم هنوز شروع نشده و وارد پیک ششم نشده‌ایم. برخی از استان‌ها که هفته گذشته حالت صعودی داشتند اکنون روی نمودار، فِلَت شده‌اند.
برخی استان‌ها هم که در حالت نزولی بودند اکنون مقداری صعودی شده‌اند اما در کل کشور شرایطمان رو به نزول است. با این حال باید حساس باشیم؛ چرا که وضعیت می‌تواند تغییر کند. متاسفانه برخی عادی با موضوع برخورد می‌کنند و این برای ما جای نگرانی دارد.
حیدری درباره زمان دقیق بازگشایی مدارس گفت: آموزش و پرورش اعلام کرده که ۱۰۰ درصد کادر اداری و اولیای مدارس واکسن تزریق کرده‌اند و بالای ۸۰ درصد دانش‌آموزان هم واکسن تزریق کرده‌اند.
وی با بیان این‌که شرط ورود به مدارس و دانشگاه‌ها انجام واکسیناسیون است، گفت: قرار بود بازگشایی مدارس ماه قبل انجام شود، اما تاخیر در بازگشایی مدارس به دلیل تکمیل کردن پوشش واکسیناسیون بوده
است.
معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره زمان بازگشایی مدارس اظهارداشت: مدارس متوسطه دوم از ۱۵ آبان و متوسطه اول و ابتدایی از اول آذر بازگشایی می‌شوند. البته درباره مدارس ابتدایی باید بنا بر نظر و اعلام آمادگی آموزش و پرورش باشد.