kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۸۲۰
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۴
قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی عنوان داشت

شرکت‌های آستان قدس رضوی در مسیر توسعه صادرات

قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: شرکت‌های زیرمجموعه آستان قدس رضوی در سال گذشته فعالیت خوبی در حوزه صادرات داشتند که این اقدامات به دو صورت صادرات مستقیم ارزی و صادرات غیرمستقیم در ابعاد حدود 22 میلیون دلار انجام شد و در استمرار این روند، برنامه توسعه صادرات و خدمات این شرکت‌ها در دستور کار قرار دارد.

 


مشهد - خبرنگار کیهان:

مالک رحمتی در گفت‌وگو با خبرنگاران، به تشریح ظرفیت‌های صادراتی در استان خراسان رضوی پرداخت و اظهار کرد: استان خراسان رضوی به دلیل داشتن دو مرز مشترک با کشورهای همسایه و فعالیت منطقه‌های مرزی سرخس و دوغارون دارای مزیت و موقعیت خوبی برای صادرات است.
رئیس بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی افزود: توسعه ریلی منطقه ویژه سرخس با رویکرد افزایش صادرات یکی از اهداف اصلی در این منطقه است که به لحاظ دارا بودن مرز مشترک و ارتباط با کشور ترکمنستان موقعیت مناسبی برای جابه‌جایی بار دارد، همچنین با توجه به روندی که در منطقه ویژه اقتصادی سرخس برای تکمیل زیرساخت‌ها در پیش گرفته شده است، پیش‌بینی می‌کنیم میزان صادرات و ترانزیت از این منطقه تا سال 1402 سالانه به بیش از 1/5 تا 2 میلیون تن برسد که در این خصوص مثل همیشه آماده همکاری با تجار و شرکت‌ها در جهت صادرات کالا هستیم.
رحمتی اظهار کرد: بخشی از این صادرات مربوط به شرکت‌های آستان قدس رضوی در زمینه مواد غذایی خواهد بود که برخی از آنها به عنوان برند در خارج از کشور شناخته می‌شود.
رحمتی در ادامه گفت: سایر محصولات صادراتی شرکت‌های آستان قدس شامل محصولات فنی مانند کمباین، داروهای خاص، فرآورده‌های لبنی و برخی دیگر از محصولات غذایی است.
رئیس بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی تصریح کرد: مبحث صادرات دانش فنی و خدمات فنی و مهندسی نیز از مواردی است که آستان قدس رضوی از گذشته در قالب خدمات شرکت‌ها انجام می‌داد و اکنون نیز در حال تقویت و توسعه آن است.
وی افزود: یکی از زمینه‌های تاثیرگذار در افزایش صادرات، تعرفه‌های اتحادیه اوراسیاست که در قالب تفاهم‌نامه‌های دوجانبه، شامل تخفیفات ویژه شده و فرصتی برای تجار و شرکت‌های ایرانی است که بتوانند با این تعرفه‌های ترجیحی میزان صادرات خود به کشورهای عضو اتحادیه را افزایش دهند، البته این موضوع، متقابلا برای سایر کشورهای عضو اتحادیه هم فرصت خوبی برای واردات به ایران است.