kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۷۸۷
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۴
حل شدن مشکلات در کمتر از 24 ساعت

صدور مجوز حرفه‌ای استقلال و پرسپولیس /خطر حذف از لیگ قهرمانان آسیا رفع شد

بالاخره پس از کش و قوس‌های فراوان 4 باشگاه استقلال، پرسپولیس، فولاد و تراکتور توانستند مجوز حرفه‌ای خود را دریافت کنند.

 

سرویس ورزشی-

پس از خطر حذف استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا 2022 به دلیل عدم دریافت مجوز حرفه‌ای، صبح دیروز جلسه‌ای با حضور حمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان، «مهدی علی‌نژاد»، معاون توسعه قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان، شهاب‌الدین عزیزی خادم، رئیس‌فدراسیون فوتبال، «حیدر بهاروند»، سرپرست سازمان لیگ، مجید صدری سرپرست باشگاه پرسپولیس و مصطفی آجورلو مدیرعامل باشگاه استقلال برای بررسی شرایط در محل وزارت ورزش برگزار شد.
در این جلسه، حاضران شرایط موجود و راه‌های برون‌رفت دو باشگاه استقلال و پرسپولیس از این وضعیت را مورد بررسی قرار‌دادند تا مانع از حذف این دو باشگاه از لیگ قهرمانان آسیا 2022 شوند. یکی از موارد اصلی که باعث عدم دریافت مجوز حرفه‌ای دو باشگاه شده، مالکیت مشترک دو باشگاه است که در اختیار وزارت ورزش و جوانان قرار دارد. همچنین مسائلی از جمله بدهی‌های مالیاتی، پرونده‌های جاری در نهادهای بین‌المللی و بدهی‌های پرداخت نشده که به رأی رسیده، دیگر مواردی بوده که دریافت مجوز حرفه‌ای استقلال و پرسپولیس را به خطر‌انداخته بود.
هر چند نتیجه این جلسه و چگونگی حل و فصل نمودن موارد اختلافی کنفدراسیون فوتبال آسیا و دو باشگاه استقلال و پرسپولیس رسما اعلام نشد اما ظهر دیروز مدیران سرخابی اعلام کردند که این دو تیم موفق شدند مجوز حرفه‌ای برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا 2022 را به دست بیاورند.
حل شدن مشکلات استقلال و پرسپولیس
سید مجید صدری، سرپرست باشگاه پرسپولیس گفت: با توجه به پیگیری‌ها و تلاش صورت‌گرفته از سوی حمید سجادی وزیر محترم ورزش و جوانان و عزیزی خادم رئیس‌محترم فدراسیون فوتبال، مسئولان سازمان لیگ و اقدامات و رایزنی‌های انجام‌شده، مجوز حرفه‌ای پرسپولیس صادر شد.
وی افزود: تمام مدارک لازم در اختیار کمیته استیناف فدراسیون فوتبال و همچنین کنفدراسیون فوتبال آسیا قرار گرفته است.
صدری یادآور شد: مواردی که در زمان حاضر در مسیر دریافت مجوز حرفه‌ای وجود داشت در دوره‌های گذشته نیز وجود داشته است ولی با حمایت‌های وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون فوتبال اقدامات این موانع برطرف شد. هواداران نگران نباشند، مجوز صادر و تمام اقدامات داخلی انجام شده است و تمام مدارک درخواستی نیز برای AFC ارسال می‌شود.
سرپرست پرسپولیس در پایان با تشکر از زحمات سجادی و عزیزی خادم، خاطرنشان کرد: وزیر ورزش و رئیس‌فدراسیون فوتبال به‌احترام هواداران و خانواده بزرگ پرسپولیس حمایت لازم برای صدور مجوز حرفه‌ای را به‌عمل آوردند.
دقایقی پس از این اتفاق خبر رسید که مجوز حرفه‌ای باشگاه استقلال از سوی کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال صادر شد. فرزاد نادری مدیر کمیته حرفه‌ای‌‌سازی باشگاه استقلال با اعلام این خبر به خبرگزاری تسنیم گفت: باشگاه استقلال از ابتدا مشکلی نداشت، تنها یک سری مشکلات کوچکی به وجود آمده بود که حل شد و مجوز حرفه‌ای از سوی کمیته استیناف فدراسیون فوتبال صادر شد.
مجوز تراکتور و فولاد صادر شد
باشگاه تراکتور تبریز هم دیگر باشگاهی بود که مجوز حرفه‌ای اش دیروز صادر شد. جمشید نظمی در گفت‌و‌گویی درباره بحث صدور مجوز حرفه‌ای باشگاه تراکتور و اینکه در صورت حذف استقلال و پرسپولیس باشگاه تبریزی شانس حضور در فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا را خواهد داشت، اظهار داشت: مجوز حرفه‌ای برای باشگاه تراکتور صادر نشده است و ما هم نمی‌توانیم در لیگ قهرمانان آسیا شرکت کنیم. روز شنبه هم نامه AFC مبنی بر اینکه مهلت جدید به باشگاه ما برای تکمیل مدارک داده نشده، به باشگاه ارسال شده است و ما دیروز این نامه را دیدیم.
وی افزود: ما چون جزو تیم‌های آسیایی نبودیم، گرفتن مجوز حرفه‌ای برای باشگاه‌مان الزامی نداشت، اما با این وجود برای اخذ این مجوز اقدام کرده بودیم که ایراداتی به مدارک و مستندات ما گرفته شده بود. ما هم هفته گذشته نامه‌ای ارسال و درخواست کردیم فرصت مجدد به باشگاه داده شود تا ایرادات را برطرف کنیم، اما همان‌طور که گفتم روز شنبه نامه‌ای به دست ما رسیده که درخواست‌مان رد شده و مجوز حرفه‌ای برای باشگاه تراکتور صادر نشده است.
مدیرعامل باشگاه تراکتور در واکنش به این پرسش که چه ایراداتی به مدارک این باشگاه گرفته شده است، گفت: دقیقاً به یاد ندارم چه مشکلاتی وجود داشت، اما اصلی‌ترین آن بدهی‌های باشگاه بود. ما زمانی که مدارک را ارسال کردیم هنوز پرونده‌های‌مان در فیفا در جریان بود و تسویه حساب نکرده بودیم. فکر می‌کنم به همین دلیل هم درخواست‌مان رد شده است. دقیقاً همان مشکلی که استقلال و پرسپولیس هم داشتند.
علاوه‌بر تراکتور فولاد هم با تکمیل کردن مدارکش، مجوز حرفه‌ای باشگاه فولاد خوزستان جهت شرکت در فصل ۲۰۲۲ رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا صادر شد. در اطلاعیه باشگاه فولاد آمده بود: بر اساس مقررات کنفدراسیون فوتبال آسیا تنها باشگاه‌های دارای مجوز حرفه‌ای امکان حضور در لیگ قهرمانان فوتبال آسیا را دارند. فولاد خوزستان نیز برای دومین سال متوالی است که در لیگ قهرمانان آسیا شرکت می‌کند. سهمیه امسال فولاد به صورت مستقیم و از طریق قهرمانی در جام حذفی به دست آمد.