kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۷۶۱
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
ادامه واکنش‌ها به فتنه سعودی - آمریکایی در لبنان

حزب‌الله: سعودی‌ها با توطئه علیه لبنان به دنبال انتقام شکست در یمن هستند

 

سرویس خارجی-
رئیس‌فراکسیون «وفاداری به مقاومت» در پارلمان لبنان، وابسته به حزب‌الله، در سخنانی آل‌سعود را به تلاش برای به تعطیلی کشاندن انتخابات پارلمانی آتی این کشور و برهم زدن ثبات آن متهم کرد و گفت این فتنه انگیزی برای گرفتنِ انتقام شکستی است که سعودی‌ها از یمنی‌ها خورده‌اند.
«جورج قرداحی» مجری، فعال رسانه‌ای و خبرنگار مشهور لبنانی که اخیراً به عنوان وزیر اطلاع ‌رسانی در دولت «نجیب میقاتی» انتخاب شده است، هفته پیش در برنامه تلویزیونی «برلمان شعب» (پارلمان مردم) به صراحت بر ضرورت توقفِ «تجاوز وحشیانه ائتلاف آل‌سعود به یمن» تأکید کرد. پس از انتشار اظهارات قرداحی، منابع رسانه‌ای نزدیک به سعودی در لبنان به وی حمله کردند و مدعی شدند، این اظهارات منجر به بحران دیپلماتیک جدید میان بیروت و ریاض خواهد شد. پس از آن هم نوبت خود این رژیم و همپیمانانش بود که یک جنگ دیپلماتیک راه بیندازند، سفرای لبنان را اخراج کنند، سفرای خود را از بیروت خارج کنند و... فتنه‌ای به پا کنند.
«محمد رعد»، رئیس‌فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان لبنان در سخنانی به دنبال بحران پیش آمده میان ریاض و بیروت اظهار کرد امروز با بحرانی مواجه هستیم که با یکی از کشورهای منطقه شکل گرفته است؛ کشوری که جنگ ظالمانه‌ای را علیه ملت یک کشور عربی [یمن] دیگر به راه‌انداخته و شکست خورده است. وی افزود: «این کشور انتقام شکستش را از لبنان می‌گیرد که ملت پایدار آن
به پا خاسته‌اند تا حق ملت مظلومی را تایید کنند که طی هشت سال مورد تجاوز قرار گرفته‌اند.»
نایب‌رئیس‌شورای اجرایی حزب‌الله نیز گفت: «حمله عربستان به لبنان دلیل شکست و سردرگمی سیاسی است و آنها می‌خواهند با این کار بر شکست پروژه‌های خود در لبنان و نیز شکست خود در یمن و مأرب سرپوش بگذارند. لبنان ذلیل و توسری‌خور سعودی، امارات یا هیچ کشور دیگری نیست و ارعاب یا تضعیف کرامت ملی آن از سوی هر کسی مردود و محکوم است.»
به گزارش ایسنا، رعد با اشاره به اظهارات جورج قرداحی، وزیر اطلاع‌رسانی لبنان که منجر به شکل‌گیری این بحران شده است، گفت، یکی از وزرای دولت پیش از آنکه به عنوان وزیر منصوب شود، سخنانی را مطرح و از حق ملت مظلوم یمن در مقابل ائتلاف متجاوز عربی دفاع کرد. حالا از خواب بیدار شده‌اند تا یک هجمه کلامی و دیپلماتیک علیه لبنان به راه بیندازند و این هجمه ممکن است منجر به یک بحران دولتی شود که حتی با استعفای یک وزیر پایان نمی‌یابد و چه بسا کل دولت از هم بپاشد و شاید هدف از این هجمه برهم زدن ثبات برقرار شده در لبنان پس از تشکیل دولت و تمهیداتی است که قرار است دولت برای برگزاری انتخابات پارلمانی در چند ماه آینده انجام دهد.
مواضع دیگر
وزارت خارجه قطر در واکنش به تنش‌‌آفرینی ریاض در مناسبات خود با بیروت به صدور بیانیه‌ای و توصیه به آرام شدن اوضاع اکتفا کرد. به گزارش فارس، وزارت خارجه عمان هم پس از قطر در واکنش به تنش‌آفرینی عربستان در مناسبات خود با بیروت به صدور بیانیه‌ای اکتفا کرد. در این بیانیه آمده است: «ما از تیرگی روابط بین تعدادی از کشورهای عربی و جمهوری لبنان متاسفیم و خواهان خویشتنداری همگان هستیم.» وزیر امور خارجه لبنان نیز از موضع عمان استقبال کرد.
رسانه‌های لبنانی اعلام کردند که نخست‌وزیر این کشور قصد دارد در حاشیه کنفرانس آب‌وهوایی گلاسکو با رئیس‌جمهور فرانسه دیدار کرده و از او برای بحران به وجود آمده با عربستان و کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس درخواست کمک کند. «عبدالله بو حبیب»، وزیر خارجه لبنان در مصاحبه‌ای فاش کرد که بیروت برای نزدیک‌تر کردن دیدگاه‌ها از واشنگتن درخواست میانجیگری کرده است. البته هنوز مشخص نیست این اقدامات و کمک گرفتن از بخشی از مشکل‌سازان چه کمکی به حل بحران خواهد کرد؟
هدف استعفای دولت لبنان است
«ناصر قندیل» سردبیر روزنامه «البناء» نیز در یادداشتی به قصد اصلی سعودی در تلاش برای قطع روابط دیپلماتیک و تجاری با لبنان و یارکشی علیه بیروت در خلیج‌فارس به بهانه اظهارات سابق «جورج قرداحی» وزیر اطلاع‌رسانی در دولت نجیب میقاتی و هدف اصلی ریاض از این تشدید تنش‌ها پرداخت. سردبیر روزنامه البناء لبنان در یادداشتی به بررسی چرایی تشدید تنش ریاض علیه بیروت، این‌بار به بهانه اظهارات سابق یک وزیر لبنانی، پرداخت و هدف اصلی سعودی‌ها از این نمایش جدید را سقوط دولت و انتقام‌جویی از شکست سیاست‌های ریاض در لبنان و یمن دانست.
خبرهای ضد و نقیض از استعفای وزیرِ حق‌گو
وزیر امور خارجه لبنان شامگاه شنبه گفت که جورج قرداحی در حال بررسی پیشنهاد استعفا از سمت خود است. بوحبیب درخصوص اینکه برخی اعلام کردند درخواست نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان از قرداحی برای ارزیابی وضعیت، نشانه استعفا است، گفت: درست است و حتی در جلسه روز شنبه نیز در این راستا بحث شد. جرج قرداحی که مورد هجمه سعودی و برخی از کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس واقع شده، استعفای خود را تکذیب کرد. گفتنی است، مردم یمن نیز به نشانه حمایت از وزیر اطلاع‌رسانی لبنان، تصاویر او را در خیابان‌های صنعاء نصب کردند.