kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۷۵۹
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۹

کوتاه از سراسر جهان

 

افغانستان
ایسنا: «رحمت‌الله نبیل»، رئیس ‌امنیت ملی دولتِ «اشرف غنی» در توئیتی اعلام کرده رئیس‌جمهور سابق افغانستان درصدد کسب تابعیت لبنان است: «معلوماتی وجود دارد که اشرف غنی درصدد به دست آوردن تابعیت لبنان است! بیشتر از این خرد جمعی را به تمسخر نگیرید! عوام فریبی اشرف غنی مردم افغانستان را بدبخت ساخت.» وی همچنین بار دیگر پاکستان را مسئول اوضاع کنونی در افغانستان دانست. گفتنی است، «رولا غنی»، همسر اشرف غنی مسیحی است و تابعیت لبنان را دارد.
سودان
الجزیره: تظاهرات شهروندان سودانی در پایتخت و چند شهر این کشور در اعتراض به کودتای هفته پیش نظامیان علیه دولت، به خشونت و درگیری با پلیس منجر شد و این ناآرامی‌ها همچنان ادامه دارد. کمیته مرکزی پزشکان سودان اعلام کرده در حمله نیروهای پلیس به تظاهرات کنندگان در منطقه شرق «النیل» خارطوم دست‌کم ۶۲ نفر زخمی شده‌اند. در «ام درمان» در نزدیکی خارطوم هم سه معترض به ضرب گلوله نیروهای امنیتی کشته شدند.
انگلیس
رویترز: انگلیس روز شنبه جنگ لفظی با فرانسه را تشدید کرده و «بوریس جانسون»، نخست‌وزیر این کشور از احتمال کلید زدن طرح مناقشه تجاری در هفته آینده خبر داده است. حدود دو هفته پیش بود که انگلیس مانع ورود ده‌ها قایق ماهیگیری فرانسوی دارای مجوز فعالیت به آب‌های سرزمینی خود اطراف جزیره «جرزی» شد که خشم مقام‌های فرانسوی را در پی داشت. اظهارات
خشم آلود «دیوید فراست» وزیر برگزیت انگلیس نشان داد لندن تا چه‌اندازه نامه ارسالی پاریس را که در آن از اتحادیه اروپا خواسته شده بود تا آسیب خروج از این اتحادیه را به انگلیس نشان دهد، جدی گرفته است. فراست، این نامه را «بسیار نگران‌کننده» توصیف کرده بود.
اراضی اشغالی
ایرنا: ارتش رژیم آپارتاید اسرائیل به دلیل وحشت از توان نظامی مقاومت لبنان، از صبح دیروز رزمایش گسترده‌ای را برای شبیه‌‌سازی جنگ در چندین جبهه با حزب‌الله آغاز کرده است. ارتش رژیم‌صهیونیستی با توجه به توهم جنگ احتمالی، حملات سایبری و حمله موشکی حزب‌الله و خیزش فلسطینیان در داخل سرزمین‌های اشغالی، رزمایش گسترده خود را به منظور بازدارندگی آغاز و این رزمایش تا روز پنجشنبه ادامه خواهد داشت. در این رزمایش، جبهه داخلی، ارتش و بسیاری از وزارتخانه‌ها و نهادهای دولتی رژیم صهیونیستی مشارکت دارند.
عراق
سومریه نیوز: گروه‌های سیاسی شیعه عراق بار دیگر از قوه قضائیه خواسته‌اند به تمامی اعتراض‌ها به نتایج انتخابات پارلمانی رسیدگی کند. این گروه‌ها در بیانیه‌ای اعلام کرده که کمیساریای عالی انتخابات از طرفی تصریح کرده بیش از ۷۰۰ هزار برگه رای قرائت نشده توسط دستگاه وجود دارد و از طرفی هم اعلام کرده نتایج ۱۰۰ درصد تطابق دارد و این امر به معنای بی‌توجهی عامدانه به اراده رای دهندگان است.
چین
فارس: «ژانگ جون» نماینده دائم چین در سازمان ملل روز جمعه با مطبوعات درباره اظهارات نادرست اخیر دولت آمریکا در حمایت از «مشارکت معنادار» تایوان در سازمان ملل صحبت کرد. ژانگ گفت که تنها یک چین در جهان وجود دارد و افزود که دولت جمهوری خلق چین تنها دولت قانونی است که نماینده کل چین است و تایوان بخشی جدایی‌ناپذیر از قلمروی چین است. ژانگ با اشاره به اینکه ۵۰ سال پیش، آمریکا در تلاش خود برای ایجاد «دو چین» یا «یک چین، یک تایوان» در سازمان ملل شکست خورد، گفت: «هر کشوری که با مسئله تایوان به عقب برگردد و با آتش بازی کند، تنها با شکست حتی بزرگتر رو‌به‌رو خواهد شد.»