kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۷۵۵
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۲
سخنگوی طالبان تهدید کرد

تبعات به رسمیت نشناختن طالبان دامن جهان را خواهد گرفت!




سخنگوی طالبان در یک تهدید ضمنی اعلام کرده کشورهای دنیا باید دولت طالبان را به رسمیت بشناسند و اگرچنین نکنند، تبعات آن دامنشان را خواهد گرفت!
علیرغم گذشت بیش از 2 ماه از سقوط کابل و تشکیل دولت طالبان هنوز هیچ کشوری رسماً در جهان طالبان را به رسمیت نشناخته است. رؤسای این گروه بارها از دولت‌های جهان خواسته‌اند که این گروه را به رسمیت بشناسند. سخنگوی طالبان در جدیدترین اظهار نظر خود بار دیگر از آمریکا و دیگر کشورهای جهان، خواستار به رسمیت شناختن دولت طالبان شده و در یک تهدید ضمنی اعلام کرده به رسمیت شناخته‌ نشدن و ادامه انسداد دارایی‌های افغانستان در خارج از کشور، نه تنها برای افغانستان، بلکه برای تمام جهان مشکلاتی در پی خواهد داشت.
«ذبیح‌الله مجاهد»، سخنگوی طالبان در نشستی خبری گفته: «پیام ما به آمریکا این است که اگر این به رسمیت شناخته نشدن ادامه یابد، مشکلات افغانستان نیز ادامه خواهد یافت؛ اکنون، این (فقط) مشکل افغانستان است، اما می‌تواند به مشکل منطقه و (نهایتا) تمام جهان تبدیل شود. »وی خاطرنشان کرد که دلیل درگیری جنگ بین طالبان و آمریکا در گذشته نیز به این دلیل بود که طرفین روابط رسمی دیپلماتیک نداشتند. به گزارش ایسنا اگرچه هنوز هیچ کشوری دولت طالبان را به رسمیت نشناخته اما تاکنون مقامات ارشد چندین کشور با مقامات ارشد این گروه در داخل و خارج از افغانستان دیدار کرده‌اند. آخرین دیدار از دیدارهای مذکور، سفر روز شنبه رشید مردوف، وزیر خارجه ترکمنستان به کابل بود؛ سفری که در آن، به گفته مجاهد در توئیتر، اجرای سریع طرح خط لوله گاز ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند بررسی شد. همچنین «وانگ یی» وزیر خارجه چین، با مقامات طالبان، در قطر دیدار کرده است. مجاهد درباره این دیدار گفته بود چین وعده داده است از زیرساخت‌های حمل‌ونقل افغانستان حمایت مالی به عمل آورده و مسیر صادرات کابل به بازارهای چین از طریق کشورهمسایه، پاکستان را فراهم آورد. مجاهد همچنین به تفصیل درباره گذرگاه‌های مرزی، بخصوص مرز پاکستان صحبت کرد که در روزهای اخیر شاهد تظاهرات و تعطیلی‌های مکرر بوده است. برخی کارشناسان می‌گویند، نتیجه عدم برسمیت شناختن طالبانی که می‌گوید، به دنبال رابطه با همه کشورهای دنیاست، می‌تواند به دو شکل خود را نشان دهد. یا این گروه را به سمت رادیکالتر شدن هدایت کند، یا آنها را وادار کند، با تقسیم قدرت میان همه جریان‌های سیاسی، از این انزوا خارج شود.