kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۷۲۹
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۰

پشت‌پرده سناریوی «داستان‌های فلسطین» در نتفلیکس(اخبار ادبی و هنری)

 

سکوی مجازی نتفلیکس به تازگی طی اقدامی بی‌سابقه بخش ویژه‌ای را با عنوان «داستان‌های فلسطین» در تارنمای خود تدارک و به مخاطبینش عرضه کرده است.
به گزارش تسنیم، در این بخش ویژه، مجموعه‌ای از ۳۲ اثر سینمایی و مستند که توسط فیلمسازان فلسطینی ساخته شده یا آثاری که به نحوی از انحاء به موضوع فلسطین ارتباط دارند، گردآوری شده است. نتفلیکس درباره چرایی گردآوری مجموعه «داستان‌های فلسطین» اعلام کرده است که این اقدام، ابتکاری در راستای ادای احترام به خلاقیت و شوق فیلمسازان عرب است.
سعید غفاری کارشناس و تحلیلگر حوزه فلسطین در تبیین سیاست جدید نتفلیکس نوشته است: «به‌نظر می‌رسد وقوع برخی تحولات سیاسی در ایالات متحده آمریکا از یک‌سو و حادثه محله «شیخ جراح» و درگیری‌های نژادپرستانه در بیت‌المقدس از سوی دیگر که با پیوست فرهنگی و پوشش رسانه‌ای موثری از سوی حماس همراه شد، در زمره عواملی باشد که باعث شده است روایت‌های فلسطینی به سطح بالاتری از جلب توجه افکار عمومی نائل شود».
سیاست جدید و صدالبته تأمل‌برانگیز نتفلیکس درباره فلسطین در حالی رخ داده است که نتفلیکس طی همه سال‌های گذشته به جانبداری از رژیم صهیونیستی مشغول و متهم بوده است. این سکو طی سال‌های اخیر همواره فیلم‌ها و سریال‌های تولید شده توسط رژیم صهیونیستی را در بخش‌های اصلی وب‌سایت خود منتشر کرده است؛ به‌ویژه آن دسته از آثار صهیونیستی که با هدف تبلیغ و تطهیر چهره این رژیم مجعول ساخته شده‌اند، همواره از جایگاه و پوشش تبلیغاتی ویژه‌ای در نتفلیکس برخوردار بوده‌اند.
واکاوی دقیق انگیزه و مقاصد پشت‌پرده نتفیلکس از گردآوری بخش ویژه‌ «داستان‌های فلسطین» و یافتن پاسخی متقن برای این پرسش که یک‌باره چه اتفاقی رخ داده است که سیاست‌های پیشین این رسانه نسبت به فلسطین و رژیم صهیونیستی اینچنین دستخوش تغییر و تطور شده، مستلزم رصد تحرکات و سیاست‌های آتی تنفلیکس در حوزه فلسطین و رژیم صهیونیستی است. با این‌وجود، وجه واضح و مبرهن ماجرا این است که عطف به صبغه و سابقه عملگری‌های سوگیرانه سکوی آمریکایی نتفلیکس که همواره با حمایت و جانبداری‌های آشکار از رژیم صهیونیستی همراه بوده است، نباید به سیاست‌های ظاهرا حمایتگرانه آن نسبت به فلسطین و سینماگران فلسطینی خوشبین بود؛ بلکه باید به این سیاست‌ها با دیده شک و ‌تردید نگریست.