kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۷۱۰
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۷
رئیس‌هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران خبر داد

تأمین اعتبار و تأیید‌ سازمان غذا و دارو 2 شرط پیش‌خرید واکسن‌های داخلی کرونا

رئیس‌هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران وزارت بهداشت گفت: در صورتی که تامین اعتبارات لازم صورت گیرد، بعد از اخذ تاییدیه‌های لازم از سازمان غذا و دارو، هیئت امنای ارزی آمادگی پیش خرید از شرکت‌های تولید واکسن کرونا را دارد.

سید حسین صفوی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایسنا اظهارداشت: با توجه به ماموریتی که وزارت بهداشت و با توجه به مصوبه ستاد ملی کرونا بر عهده هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی قرار‌داده است، هیئت امنای ارزی نسبت به تامین واکسن از منابع داخلی و خارجی اقدام می‌کند.
صفوی افزود: با توجه به سیاست‌های کشور در راستای حمایت از تولیدات داخل، هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی بعد از اینکه شرکت‌های تولیدکننده نسبت به دریافت تاییدیه از سازمان غذا و دارو اقدام کردند، با آنها قرار می‌بندد. بر این اساس در حال حاضر با سه شرکت تولیدکننده واکسن قرارداد دارد و چیزی بیش از
۱۱ میلیون دز از واکسن مورد نیاز کشور از طریق این شرکت‌ها تامین و به وزارت بهداشت تحویل شده است.
وی درخصوص پیش خرید واکسن کرونا در تولیدکنندگان داخلی نیز گفت: در صورتی که تامین اعتبارات لازم صورت گیرد، بعد از اخذ تاییدیه‌های لازم از سازمان غذا و دارو، هیئت امنا ارزی آمادگی پیش خرید از شرکت‌های تولید واکسن کرونا را دارد. این درحالی ‌است که متاسفانه تاکنون تامین اعتبارات لازم برای خرید واکسن به صورت کامل صورت نگرفته است و هیئت امنای ارزی با توجه به قراردادهایی که با شرکت‌های تولید‌کننده دارد، همچنان بدهکار این شرکت‌ها بوده و پیگیر تامین اعتبارات ریالی لازم در این خصوص است.
مشکل فعلی واکسن‌سازان ایرانی
در همین زمینه عضو کمیته واکسن کووید-۱۹ به ایسنا گفت: به هیچ‌وجه نمی‌توان گفت از آنجایی که داریم واکسن وارد می‌کنیم، دیگر نیاز به تولید واکسن نداریم،: چنین حرفی قابل بیان نیست؛ چراکه همه در ابتدا فکر می‌کردند که کرونا با تزریق دو دز واکسن رفع می‌شود، اما اکنون متوجه شدند که باید سه دز از واکسن را تزریق کرد. همچنین همه فکر می‌کنند که برای سال آینده به واکسن کرونا نیاز ندارند، در حالی که برای سال‌های دیگر هم مورد نیاز است. آیا کشور می‌خواهد هر سال یک میلیارد دلار پول به خارج دهد تا واکسن وارد کند؟ اگر خودش این واکسن را تولید کند، چه مشکلی ایجاد می‌شود؟.
مصطفی قانعی تاکید کرد: بنابراین سایر پلتفرم‌های تولید شده واکسن کرونا در کشور در طولانی مدت به کار می‌آیند و نیاز هستند. بنابراین اصل بر تولید داخلی است. البته اکنون مشکل واکسن‌سازها تولید نیست، بلکه مشکل این است که عمده جمعیت کشور واکسینه شدند و برای ادامه کارآزمایی بالینی مشکلاتی وجود دارد. البته این مشکلی است که در همه جا وجود دارد و سازمان جهانی بهداشت دارد فکر می‌کند که چطور کارایی این واکسن‌ها را ارزیابی کند. زیرا دیگر تعداد افراد واکسن نزده، بسیار کم است و شاید بتوان گفت کسی نیست که واکسن نزده باشد. بنابراین مشکل برای تمام دنیاست. البته سازمان جهانی بهداشت دارد روش‌های جدیدتر و ساده‌تری را طراحی می‌کند. به عنوان مثال وقتی روی یک جمعیتی تزریق شد و پادتن در آنها رشد کرد، نیاز نیست روی چند صد هزار نفر کار را انجام دهید و دارد روی این روش‌ها کار می‌کند.
بدقولی وزارت بهداشت
برای پیش خرید واکسن‌های ایرانی کرونا
وی افزود: در عین حال ما در عرصه واکسن‌‌سازی شش ماه از دنیا عقب بودیم و واکسن‌‌سازی و توجه به واکسن را دیر آغاز کردیم، زیرا برخی فکر می‌کردند کار روی این موضوع جواب نمی‌دهد. حال اکنون واکسن‌سازهای کشور دارند کارشان را انجام می‌دهند. وقتی که واکسن آماده شود، وزارت بهداشت خریداری می‌کند، اما وزارت بهداشت واکسن‌ها را پیش‌خرید نکرد و علی‌رغم اینکه قول داده بودند که در فاز سوم کارآزمایی بالینی پیش خرید می‌کنند، اما این کار را نکردند.