kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۶۹۳
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۱

فتنه‌گری جدید سعودی‌ها علیه بیروت این بار به بهانه اظهارات ضد جنگ وزیر لبنانی

 

سرویس خارجی-
در واکنش به درخواست وزیر اطلاع‌رسانی لبنان برای توقفِ «تجاوز وحشیانه» ائتلاف سعودی به مردم یمن، رژیم آل‌سعود همزمان با آغاز یک فتنه دیپلماتیک جدید علیه بیروت خواستار خروج فوری سفیر لبنان از ریاض شد.
«جورج قرداحی» مجری، فعال رسانه‌ای و خبرنگار مشهور لبنانی که اخیراً به عنوان وزیر اطلاع ‌رسانی در دولت «نجیب میقاتی» انتخاب شد، هفته پیش در برنامه تلویزیونی معروف «برلمان شعب» (پارلمان مردم) به صراحت بر ضرورت توقفِ «تجاوز وحشیانه ائتلاف آل‌سعود به یمن» تأکید کرد.
پس از انتشار اظهارات قرداحی، منابع رسانه‌ای نزدیک به سعودی در لبنان به وی حمله کردند و مدعی شدند، این اظهارات منجر به بحران دیپلماتیک جدید میان بیروت و ریاض خواهد شد.
در پی این اتفاقات آل‌سعود روز جمعه به سفیر لبنان در این کشور 48 ساعت مهلت داد تا خاک این کشور را ترک کرده و واردات تمامی کالاهای لبنانی به این کشور را نیز متوقف کرد. رژیم سعودی همچنین سفیر خود در بیروت را فراخوانده است.
کویت نیز روز شنبه سفیر خود از لبنان را فراخواند و ۴۸ ساعت به کاردار سفارت لبنان در کویت فرصت داد تا این کشور را ترک
کند. همچنین وزارت خارجه رژیم آل خلیفه در بحرین از سفیر لبنان در منامه خواست تا ظرف مدت 48 ساعت خاک این کشور را ترک کند.
«احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب اما از تنش در روابط لبنان با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس ابراز نگرانی کرد به‌ویژه آنکه این تنش در زمانی رخ می‌دهد که تلاش می‌شد این روابط تا حدی وارد روندی مثبت شود تا شاید بتواند به لبنان در پشت سر گذاشتن چالش‌های فعلی کمک کند.
البته او به این اشاره‌ای نکرده که آل‌سعود همواره در حال دخالت در امور داخلی لبنان بوده است، زمانی از طریق بازوهایش چون «سعد الحریری» که مدت‌ها نخست‌وزیرِ منتخبِ آل‌سعود در لبنان بود! و زمانی هم از طرق دیگر و با حمایت از احزاب فتنه‌گر دیگر چون «قوات اللبنانیه» و...
واکنش‌‌‌های داخلی
«نجیب میقاتی» نخست‌وزیر لبنان از تصمیم آل‌سعود و اقداماتی که در قبال لبنان انجام داده است، ابراز تأسف کرد. «عبدالله بوحبیب» وزیر خارجه لبنان گفت که برای اصلاح روابط با عربستان و کشورهای حوزه خلیج‌فارس، تلاش‌ها را با میقاتی و «میشل عون» رئیس‌جمهور هماهنگ خواهد کرد. سعد الحریری، نخست‌وزیر پیشین لبنان و رهبر حزبِ غربگرایِ المستقبل نیز تلاش کرد از این آب گل‌آلود ماهی خود را صید کند.
وی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «در هر صورت مسئولیت این اتفاق بر عهده حزب‌الله است که دشمنی با اعراب و کشورهای عرب حوزه خلیج [فارس] دارد و همچنین سپردن امور به «کوتوله‌های سیاست»، رسانه‌ها و کسانی را که شأن و منزلت عرب‌ها را خدشه دار می‌کنند، ترویج می‌دهد.»
البته گفتنی است که «قد بلندِ سیاست»! یادش رفته است که چندی پیش همین سعودی او را ربود و تجارتش در عربستان را به هم ریخت و از سپهر سیاسی بیرونش‌انداخت و آن موقع همین حزب‌الله بود که به آل‌سعود
انتقاد می‌کرد.
گفتنی است، پیشتر در خبرها آمد که حزب‌الله لبنان شامگاه پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای از «موضع شجاعانه و شرافتمندانه وزیر اطلاع‌رسانی در دفاع از ملت مظلوم یمن» قدردانی کرد.
حمایت یمن از وزیر لبنانی
«محمد علی الحوثی» رئیس‌کمیته عالی انقلاب یمن در همین رابطه در توئیتر خود نوشت: «اگر عربستان سعودی به سبب مواضع اخیر جرج قرداحی وزیر اطلاع‌رسانی لبنان، واردات محصولات لبنانی را ممنوع کرده پس دولت یمن را به نشست فوری و اتخاذ دستوری مبنی بر جلوگیری از ورود تولیدات سعودی به لبنان فرا می‌خوانم.» از طرف دیگر، «محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصارالله و رئیس‌هیئت مذاکره‌کننده دولت نجات ملی یمن نیز در توئیتر نوشت: «پافشاری سعودی بر سیاست سلطه‌جویی و استکبار نمی‌تواند شکست فاجعه‌بار تجاوز به یمن را مخفی نگه دارد. وی سپس خطاب به «ملت برادر لبنان» نوشت: «اقدامات رژیم سعودی شما را نترساند زیرا این کشور پس از شکست در یمن به لطف الهی، شیر بی‌ یال و کوپال است.»
فقط مجازات عاملان جنایت بیروت
خبر دیگر از لبنان اینکه شیخ «علی دعموش» معاون رئیس‌شورای اجرایی حزب‌الله لبنان با اشاره به اینکه حزب‌الله همچنان روند تحقیقات [انفجار بیروت و فتنه بیروت] را دنبال می‌کند و منتظر نتایج آن است، تأکید کرد، مقاومت به چیزی کمتر از برکناری «قاضی البیطار»- قاضی پرحاشیه پرونده انفجار- و مجازات عاملان جنایت در منطقه الطیونه بیروت راضی نخواهد شد.
به گزارش تسنیم، سید «علی فضل الله» روحانی برجسته شیعه نیز درخصوص جنایت الطیونه، بر تداوم تلاش‌ها برای انجام تحقیقات قضایی عادلانه و به دور از سیاست زدگی جهت جلوگیری از تکرار چنین حوادثی تاکید و اعلام کرد این حق خانواده‌های قربانیان است که بدانند چه کسانی فرزندان آنها را کشته و همه لبنانی‌ها حق دارند بدانند که چه کسانی می‌خواهند کشورشان را به درگیری‌های فرقه‌ای بکشانند.