kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۶۸۷
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۱

در پی مناقشات بر سر لهستان؛ نهادهای اتحادیه اروپا به جان هم افتادند



سرویس خارجی-
در پی بالا گرفتن مناقشات بر سر لهستان، پارلمان اروپا با شکایت از کمیسیون اروپا، بازوی اجرایی این نهاد را به بی‌عملی در برابر کشورهای ناقض قوانین اتحادیه اروپا متهم کرد.
«مناقشاتِ لهستانی» اروپا مهر ماه آغاز شد که دادگاه قانون اساسی لهستان طی حکمی اعلام کرد، قوانین این کشور بر قوانین اتحادیه اروپا تقدم دارد. در این حکم آمده بود، در صورتی که قوانین وضع شده توسط اتحادیه اروپا با قوانین داخلی لهستان تناقض داشته باشند، قوانین لهستان دارای اولویت خواهند بود. در پی اعلام این حکم، جنجال‌هایی به راه افتاد تا جایی که دولت فرانسه – که خود را رهبر اتحادِ اروپایی محسوب می‌کند – در واکنشی تند، لهستان را به خیانت به اتحادیه اروپا متهم کرد. به رغم این «ماتئوش موراویکی» نخست‌وزیر لهستان از این حکم استقبال کرد. دیوان دادگستری اتحادیه اروپا (ECJ) در واکنش چهارشنبه گذشته طی حکمی دولت ورشو را به پرداخت روزانه یک میلیون یورو تا تعلیق اتاق انظباطی دیوان عالی لهستان محکوم کرد.
این مناقشه حالا اتحادیه اروپا را به جانِ اتحادیه اروپا‌انداخته است! به گزارش فارس، پارلمان اروپا، که بازوی قانون‌گذاری اتحادیه اروپا محسوب می‌شود روز جمعه از کمیسیون اروپا، بازوی اجرایی این نهاد شکایت کرد. «دیوید ساسولی» رئیس‌پارلمان اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد، از آنجا که کمیسیون اروپا مقررات جدید برای تنبیه ناقضان حاکمیت قانون در میان کشورهای عضو را عملی نکرده است، پارلمان اروپا شکایتی را به دیوان عدالت اروپا ارائه کرده است.
یک زلوتی هم جریمه نمی‌‎دهیم!
از طرف دیگر «زبیگنیو زیوبرو»، وزیر دادگستری لهستان، گفت که کشورش نباید جریمه‌هایی را که دیوان دادگستری اروپا به دلیل اصلاح دستگاه قضایی و تعطیلی معدن زغال‌ سنگ «تورو» در مرز با جمهوری چک وضع کرده است، را پرداخت کند. او گفت: «چه در مورد مجازات‌های غیرقانونی در مورد تورو و چه در مورد مجازات تغییرات در سیستم قضایی، لهستان نباید حتی یک زلوتی (واحد پول لهستان) بپردازد.» گفتنی است، لهستان عضو اتحادیه اروپا هست اما واحد پولش یورو نیست. لهستان نخستین کشوری است که توافق سبز کمیسیون اروپا را امضا نکرد و عضو منطقه یورو نیست.
از طرف دیگر، دولت لهستان روز جمعه سفیر بلژیک را بابت اظهارات اخیر نخست‌وزیر این کشور احضار کرد. این وزارتخانه با اشاره به اظهارات اخیر «الکساندر دی کرو» نخست‌وزیر بلژیک، در مورد مناقشات مذکور، اعلام کرد: «بیان چنین اظهاراتی به‌صورت عمومی، نمی‌تواند در ایجاد فضایی خوب برای روابط دو کشور سهم داشته باشد.» پیشتر «متیوش موراویتسکی» نخست‌وزیر لهستان در مصاحبه‌ای به اتحادیه اروپا درخصوص برانگیختن «جنگ جهانی سوم» از طریق ممانعت از دسترسی ورشو به صندوق‌های مالی بروکسل هشدار داد. نخست‌وزیر بلژیک در واکنشی، به مقامات لهستان درخصوص استفاده از اتحادیه اروپا به عنوان «ماشین پول نقد» برای توسعه اقتصادی هشدار داد.
گفتنی است، لهستان از جمله کشورهای اروپای شرقی است که به لحاظ اقتصادی و موقعیت ژئو استراتژیک از اهمیت بالایی برای اتحادیه اروپا برخوردار است. در بخش شمالی لهستان، منطقه «کالینینگراد» واقع شده که اگرچه ارتباط جغرافیایی با روسیه ندارد، اما بخشی از خاک این کشور و از جمله پایگاه‌های نظامی مهم روسیه در قلب اروپا محسوب می‌شود. علاوه‌بر آن، لهستان از ناحیه شرق نیز با بلاروس، یعنی متحد اول مسکو در اروپا، مرزی گسترده دارد. لهستان طی دست‌کم دو دهه گذشته، به «هاب» باری اروپا بدل شده و به دلیل موقعیت ژئوپلیتیکی، زیرساخت‌های لازم و البته سیاست‌های اتحادیه اروپا طی سال‌های گذشته، می‌توان گفت که عمده بارهای ورودی به منطقه یورو از شرق، از طریق خاک لهستان وارد شده و از طریق بنادر اصلی این کشور در تمامی اروپا توزیع می‌شوند. این‌گونه است که لهستان نیز در مقابله با اتحادیه دست بسته‌ای ندارد.