kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۶۸۴
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
همزمان با آغاز طرح دولت

رشد قیمت مسکن در تهران متوقف شد

همزمان با آغاز طرح جدید دولت برای ساخت انبوه مسکن، رشد قیمت مسکن در تهران طبق آمار بانک مرکزی متوقف شده و حتی متوسط قیمت مسکن در مهرامسال نسبت به شهریور ماه دو دهم درصد کاهش یافته است.

طبق گزارش بانک مرکزی در مهر امسال
پنج هزار و 471 فقره معامله مسکن در تهران به ثبت رسید که نسبت به شهریور امسال که این شاخص هفت هزار و 789 فقره بود، کاهش ۲۹.۸ درصدی نشان می‌دهد. این در حالی است که ماه مشابه سال گذشته (مهر ۱۳۹۹) تعداد معاملات مسکن
هشت هزار و 656 فقره بود و در مهر امسال کاهش ۳۶.۸ درصدی رخ داده است.
براین اساس متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در مهر ماه سال جاری ۳۱ میلیون و ۶۳۱ هزار تومان است درحالی‌که ماه قبل از آن (شهریور ۱۴۰۰) هر متر این شاخص ۳۱ میلیون و ۷۰۳ هزار تومان بود و ۰.۲ درصد کاهش داشته است.
گفتنی است برای این کاهش قیمت می‌توان دلایل مختلفی مطرح کرد اما به نظر می‌رسد جدیت دولت سیزدهم در اجرای سیاست‌های مسکنی خود از جمله آغاز ثبت‌نام نهضت ملی مسکن و سایر تدارکات دولت در این زمینه، در کنترل التهابات بازار و تورم انتظاری آن موثر بوده است.
در همین زمینه معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تا به امروز ۵۸۰ هزار متقاضی در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند، گفت: از ۲۸ مهر ماه که ثبت‌نام برای متقاضیان در این طرح آغاز شده تاکنون ۵۸۰ هزار نفر ثبت‌نام کردند و این ثبت‌نام همچنان ادامه دارد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، محمود محمودزاده ادامه داد: همزمان با ثبت‌نام متقاضیان پالایش و بررسی‌ها انجام شده و در صورت واجد شرایط بودن از طریق پیامک به آنها اعلام می‌شود.
وی یادآور شد: تسهیلاتی که برای متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن در نظر گرفته شده از ۲۰۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان متفاوت است که در شورای عالی مسکن و شورای پول و اعتبار این موضوع بررسی می‌شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه درباره آخرین وضعیت وام ودیعه مسکن هم توضیح داد: تاکنون یک میلیون و ۵۱۰ هزار نفر در این طرح ثبت‌نام کرده و از این تعداد ۵۵۰ هزار متقاضی هم اطلاعات خود را تکمیل نموده و وزارت راه و شهرسازی اسامی آنها را به بانک‌ها برای دریافت تسهیلات ارسال کرده است که از این تعداد ۸۳ هزار نفر موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند.
محمودزاده با بیان اینکه طبق تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا متقاضیان تا پایان آذر ماه فرصت دارند که برای وام ودیعه مسکن ثبت‌نام کنند، افزود: طبق تصمیم ستاد، بانک‌ها فرصت دارند تا پایان بهمن ماه تسهیلات را به متقاضیانی که اسامی آنها ارسال شده و واجد شرایط هستند پرداخت کنند.
البته طبق گزارش بانک مرکزی متوسط قیمت مسکن در مهر امسال نسبت به مهر سال گذشته که متری ۲۶ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان بود، افزایش ۱۸.۴ درصدی داشته وهمچنین شاخص اجاره‌بهای مسکن در شهر تهران در مهر امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل نیز رشد ۴۸.۴ درصدی و در کل کشور افزایش ۵۱.۳ درصدی داشته است.
عمده‌ترین دلیل این گرانی شدید هم عدم حمایت جدی دولت روحانی از تولید مسکن بود تا جایی که عباس آخوندی وزیر اسبق راه و شهرسازی در روز تودیع خود گفت: افتخار می‌کنم یک مسکن هم افتتاح نکرده‌ام!