kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۶۸۳
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
یک مسئول مطرح کرد

برنامه وزارت صمت برای اصلاح روند قیمت‌گذاری خودرو

 

مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت با بیان اینکه قیمت‌گذاری محصولات خودروسازان باید پوشش‌دهنده هزینه‌های منطقی و معقول صنعت خودرو باشد، گفت: خودروساز نباید با زیان تولید کند از این رو روند کنونی قیمت‌گذاری به هیچ عنوان نمی‌تواند تداوم یابد.
سهیل معمارباشی در گفت و گو با خبرگزاری مهر، در مورد قیمت گذاری خودرو توسط شورای رقابت، اظهار کرد: اینکه چه نهادی قیمت‌گذاری کند خیلی مهم نیست بلکه مهم این است که خودروساز با زیان تولید نکند؛ کسب و کاری که با زیان تولید کند رو به اضمحلال می‌رود و صنعت خودروی کشور طی سه سال گذشته رو به اضمحلال رفته است.
وی افزود: بحث ما همواره این بوده که قیمت‌گذاری محصولات خودروسازان به نحوی باشد که پوشش‌دهنده هزینه‌های منطقی و معقول صنعت خودرو باشد.
مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت ادامه داد: این موضوع در پروژه اصلاح ساختار قیمت در زنجیره ارزش هم در دست پیگیری است؛ البته تمرکز فقط در صنعت خودرو نیست بلکه بر زنجیره شامل قطعه و... نیز می‌باشد.
معمارباشی تصریح کرد: حتماً باید فرایندهای تولید خودروسازان بازطراحی و روابط خودروساز با قطعه‌ساز بررسی و اصلاح شود به نحوی که قیمت تمام شده اعلامی برای خودرو، یک قیمت منطقی و قابل پذیرش برای مصرف‌کننده و نهادهای نظارتی باشد.
وی در مورد اینکه آیا این مباحث مقدمه‌ای جهت آزادسازی قیمت خودرو است، توضیح داد: آزادسازی قیمت این است که قیمت خودرو در حاشیه بازار تعیین شود؛ ما به هیچ‌وجه به دنبال آزادسازی قیمت خودرو و رفتن به حاشیه بازار نیستیم.
افت و خیز قیمت‌ها
قیمت خودرو در بازار همچنان فراز و نشیب خود را طی می‌کند، به طوری که شاهد افزایش قیمت برخی خودروها در مقایسه با یک ماه گذشته هستیم.
به گزارش خبرگزاری فارس، بررسی بازار خودرو نشان می‌دهد، هم‌اکنون قیمت پژو ۲۰۶ صندوق‌دار با افزایش پنج میلیون تومانی نسبت به یک ماه پیش به 305 میلیون تومان و قیمت پژو ۲۰۶ تیپ 2 با افزایش هفت میلیون تومانی به 247 میلیون تومان رسیده است.
در همین حال، سمند LX با رشد یک میلیون تومانی به قیمت 245 میلیون تومان، پژو 405 مدل جی‌ال‌ایکس با رشد قیمت چهار میلیون تومانی معادل 234 میلیون تومان، پژو پارس با رشد
10 میلیون تومانی معادل 285 میلیون تومان در بازار عرضه می‌شوند.
دیروز در بازار قیمت تیبا با افزایش شش میلیون تومانی معادل 148 میلیون تومان، تیبا 2 با افزایش چهار میلیون تومانی معادل 160 میلیون تومان و کوییک دنده‌ای با رشد دو میلیون تومانی به قیمت 170 میلیون تومان همراه شده است.
همچنین در بازار قیمت سایپا 111 با رشد دو میلیون تومانی به 154 میلیون تومان رسیده است. قیمت سایپا 132 مدل 98 نیز سه میلیون تومان بالا رفته و به 134 میلیون تومان رسیده است.
وعده وزیر برای کاهش قیمت‌ها
افزایش قیمت در بازار خودرو در حالی اتفاق افتاده که در حال حاضر 140 هزار دستگاه خودروی ناقص در پارکینگ ایران خودرو و سایپا دپو شده است. در این شرایط به تازگی وزیر صنعت، معدن و تجارت، از کاهشی شدن روند قیمت خودرو در بازار تا پایان سال خبر داده بود.
فاطمی امین گفت: تا پایان سال بالغ بر ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو بیش از برنامه پیش بینی شده تولید خواهد شد، ضمن اینکه سال آینده تولید خودرو توسط خودروسازان به بیش از یک میلیون و 600 هزار دستگاه خواهد رسید که در آن مقطع دیگر قرعه‌کشی برای خودرو نخواهیم داشت و قیمت‌ها نیز کاهش می‌یابد.
وی افزود: در قالب یک برنامه ویژه، ۹ طرح برای صنعت خودرو طراحی شده است که بخشی از اجرای این برنامه به عهده ما و بخشی دیگر به عهده خودروسازان است.