kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۶۴۰
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۹
وزیر نیرو:

زمستان امسال خاموشی نخواهیم داشت

وزیر نیرو با بیان اینکه در حال پر کردن مخازن نیروگاه‌ها هستیم تا در زمستان امکان تولید کامل را داشته باشند، وعده داد زمستان امسال خاموشی نخواهیم داشت.

 


به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، علی اکبر محرابیان در حاشیه نمایشگاه صنعت برق با بیان این‌که با همکاری وزارت نفت امسال خاموشی نخواهیم داشت، گفت: با همکاری وزارت نفت امسال سعی کرده‌ایم مخازن نیروگاه‌ها را پر کنیم و در سال‌های گذشته به‌خاطر مصارف چشمگیر گاز امکان گازرسانی به نیروگاه‌ها کاهش‌یافته بود و از سوی دیگر هم مخازن را به‌موقع پر نکرده بودند.
وی با بیان این‌که صنعت برق یک صنعت پرافتخار برای کشور به شمار می‌رود، عنوان کرد: در طول چهار دهه رشد‌های چشمگیری در این صنعت داشته‌ایم و ما در اغلب تجهیزات صنعت برق خودکفا هستیم.
محرابیان ادامه داد: پروژه‌های زیادی در داخل و خارج از کشور توسط تولیدکنندگان و صنعتگران ایجاد شده و مشکل اساسی که در این حوزه داریم مربوط به صنعت نیروگاهی است که در حد نیاز مصرف کشور در بخش خانگی صنعتی و کشاورزی در طول سال‌های اخیر رشد نکرده و ما شاهد کمبود تولید نسبت‌ به تقاضای مصرف هستیم.
وی تصریح کرد: مشکل دوم ما در این صنعت بهینه‌سازی مصرف هم در صنعت و هم در بخش خانگی است. باید ساخت نیروگاه‌ها را توسعه داده و نیروگاه‌های نیمه‌تمام که طرح‌های آنها از سال‌های قبل شروع‌شده را ادامه دهیم.
وزیر نیرو توضیح داد: این طرح‌ها به دلیل مشکلات تامین مالی و قرارداد‌ها متوقف‌ شده بود که ما سعی خواهیم کرد این طرح‌های نیمه‌تمام را فعال نموده و پروژه‌های جدیدی را هم از نقطه صفر شروع کنیم.
محرابیان خاطرنشان کرد: مشکلات را برای سال آینده کاهش خواهیم داد و امیدواریم عقب‌ماندگی‌هایی که در این بخش وجود داشته‌است را برطرف کنیم.
وی افزود: تاکنون هم بالغ بر ۱۰ هزار مگابایت نیروگاه را با صنایع بزرگ کشور توافق کرده‌ایم که توسط بخش خصوصی ساخته شود.
این مسئول بیان کرد: عامل اقتصادی و انگیزه سرمایه‌گذاری در این حوزه بالاتر است و برق به‌عنوان یک انرژی پاک و بخشی که انرژی کمتری اتلاف می‌کند و امکان صادرات آن آسان است و جذابیت بسیار زیادی دارد، ما به نوعی این قرارداد را منعقد و اصلاح خواهیم کرد که هم بخش خصوصی و هم بخش مصرف‌کننده از آن بهره‌مند شوند و بتوانند سود دریافت کنند. مهم‌ترین برنامه ما صرفه‌جویی است که منافع حاصل آن به همان صرفه‌جو بازگردد و این سود در اختیار بخش‌های صنعت خانگی باشد.