kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۶۳۵
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۸
وزیر کار:

یک میلیون و 850 هزار شغل تا پایان ۱۴۰۱ ایجاد می‌شود

وزیر کار از وعده راه‌اندازی یک میلیون و ۸۵۰ هزار شغل تا پایان ۱۴۰۱ در نخستین جلسه شورای عالی‌اشتغال خبر داد.


 حجت‌الله عبدالملکی، در نشست شورای عالی‌اشتغال که به ریاست رئیس‌جمهور برگزار شد، تأکید کرد: توسعه زیرساخت‌ها، ارتباطات، انرژی و تسهیلات برای کسب و کارها در حوزه تولید، اهمیت زیادی دارد. از دیگر اقداماتی که برای افزایش کارآفرینی باید انجام داد، حذف فرآیندهای حقوقی با همکاری وزارت اقتصاد و همکاری با دستگاه‌های بیمه‌ای و مالیاتی در حوزه حقوقی کسب و کار است. همچنین ایجاد مالیات بر عایدی سرمایه یک فعالیت ‌اشتغال آفرین محسوب می‌شود.
به گزارش خبرگزاری مهر، وی با تأکید بر اهمیت تکمیل بانک اطلاعات ‌اشتغال و کسب و کار ایرانیان، افزود: مقرر شد که تمامی وقایع‌اشتغال ایرانیان بر روی کدملی آنان ثبت شود و پلتفرم مربوطه طراحی شده و به زودی ابلاغ می‌شود.
عبدالملکی در بخش مشاوره و هدایت شغلی تأکید کرد: مشکلی که وجود دارد این است که از مدارس و دانشگاه‌ها، آموزش‌های مهارتی و کسب و کار نداریم. لذا از نهادهای آموزشی شامل دانشگاه‌ها، آموزشگاه‌های فنی و حرفه ای و مدارس برای هدایت شغلی استفاده خواهد شد تا دانشجویان با توجه به علایق و تجارب آنها به دوره‌های آموزشی مهارتی وارد شوند.
وی با بیان اینکه فضای آموزشی مهارتی کسب و کار در دولت سیزدهم نسبت به قبل متفاوت خواهد بود، گفت: ما مشکل نرسیدن اطلاعات و اطلاع‌رسانی فرصت‌های شغلی به مردم داریم. مثلاً در یک شهر، نیروی بیکار وجود دارد اما در شهرک صنعتی همان شهر دنبال نیرو می‌گردند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تأکید بر اینکه برنامه ریزی کردیم یک میلیون و ۸۵۰ هزار شغل تا پایان ۱۴۰۱ ایجاد شود، تاکید کرد: سهمیه هر دستگاه باید مشخص شود که چه تعداد ‌اشتغال ایجاد می‌کنند و تاحدودی این سهمیه‌ها مشخص شده است. برخی دستگاه‌های اجرایی الگوی ‌اشتغال داشتند و برخی هم وزارت کار این الگو را ارائه
داد.
عبدالملکی افزود: با بانک مرکزی مذاکره کردیم که هر کسی وام فعالیت‌های اقتصادی تولیدی بگیرد به ازای هر یک میلیارد تومان، یک شغل ایجاد کند که البته هنوز بانک مرکزی تأیید نهایی را نداده است.
وی ادامه داد: شبکه بانکی سال گذشته
۱,۸۰۰ هزار میلیارد تومان وام داده است که همگی اعلام کردند برای تولید بوده است و در برنامه‌های خود گفتند مجتمع مسکونی یا کارخانه می‌سازند اما وام را گرفته و رفته‌اند اما اگر سامانه تسهیلات بانکی به سامانه ملی ‌اشتغال متصل شود و توافق کنیم به ازای هر یک میلیارد تومان وام یک شغل ایجاد شود، می‌توانیم از وام گیرنده سؤال کنیم با وامی که دریافت کرده، ‌اشتغال ایجاد کرده یا خیر.