kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۶۰۷
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۳
مدیرکل دفتر سرشماری مرکز آمار:

آمار موالید در کشور طی 5 سال اخیر به‌شدت کاهشی است

 

مدیرکل دفتر جمعیت، نیروی کار و سرشماری مرکز آمار ایران گفت: آمار موالید در کشور طی پنج سال اخیر به صورت مستمر و با شدت کاهشی است.
علی‌اکبر محزون در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در همدان، افزود: میزان باروری در کشور به طور متوسط(تعداد فرزند) به ازای بانوان در سن باروری زیر ۱.۱۷ و برای همه بانوان ایرانی ۱.۶۵ است.
محزون خاطر نشان کرد: سال گذشته یک میلیون
و ۱۱۴ هزار مورد موالید در کشور ثبت شده که نسبت به سال قبل از آن ۸۴ هزار نفر کاهش یافته است.
وی ادامه داد: با توجه به روند نزولی موالید باید توازن در ساختار جمعتی و هرم سنی جمعیتی با برقراری ارتباطی بین نسلی از جمله ارتقای سطح باروری به سطح جانشینی یعنی دست کم ۲.۵ تا سه فرزند برای هر خانواده ایجاد شود
مدیرکل دفتر جمعیت، نیروی کار و سرشماری مرکز آمار ایران با بیان اینکه ۱۲ بند سیاست‌های کلی جمعیت به توان افزایی و ارتقای کیفی جمعیت پرداخته که باید در دستور کار دستگاه‌های اجرایی قرار گیرد، گفت: از نظر تحولات روی داده در جمعیت کشور و سیاست‌های کلی ابلاغی رهبری انقلاب درباره جمعیت، باید این تحولات طبق این سیاست‌ها و بندها به دقت مرور و دلیل کاهش شدید فرزند‌آوری در خانواده‌ها بررسی و نواقص رفع و جبران شود.
محزون افزود: هم اینک جمعیت کشور بیش از
۸۴ میلیون نفر است که طبق آخرین سرشماری حدود
۲۴ درصد جمعیت زیر ۱۵ سال، ۲۵.۱ درصد جوانان ۱۵ تا ۲۹ سال
و ۴۴.۸ درصد جمعیت میانسال هستند.
جمعیت سالمندان ایران
تا چند سال دیگر به ۳۰ درصد می‌رسد
وزیر بهداشت هم گفت: جمعیت سالمندان تا چند سال دیگر به ۳۰ درصد می‌رسد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، بهرام عین‌اللهی پنجشنبه گذشته در جلسه تودیع و معارفه رؤسای کل سابق و جدید سازمان نظام پزشکی اظهارداشت: برنامه‌هایی مانند نظام ارجاع، پرونده الکترونیک، بیمه همگانی و... در دستور کار است؛ همچنین بحث جمعیت که امروزه یک تهدید بسیار بزرگ برای نظام ما است، بسیار مهم است. امروز نزدیک 12 درصد مردم مسن هستند و تا چند سال آینده به 30 درصد خواهد رسید. ان‌شاءالله بتوانیم در حرکت انقلابی که مجلس شروع کرده، کمک کنیم و به خصوص جامعه پزشکی در درمان ناباروری و مسائل مربوط به آن بتوانند اقدام کنند.