kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۵۶۶
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۷
پزشکی قانونی کشور اعلام کرد

افزایش شکایات در حوزه خدمات زیبایی

مدیرکل امور کمیسیون‌های سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: متاسفانه بسیاری از مردم بدون کسب اطلاعات دقیق، خود را در معرض اقدامات و مداخلات زیبایی قرار می‌دهند.

 


به گزارش روابط عمومی سازمان پزشکی قانونی کشور، بابک سلحشور با اشاره به افزایش شکایات در حوزه خدمات زیبایی اظهارداشت: یکی از مشکلات عمده در بررسی پرونده‌های قصور پزشکی به ویژه در رشته جراحی‌های پلاستیک و زیبایی مراجعه مردم به افراد غیر متخصص و غیرکارشناس یا مراکز نا‌معتبر برای دریافت خدمات زیبایی است که عمدتا مشکلاتی را برای این افراد ایجاد می‌کند.
سلحشور افزود: دلیل اصلی مراجعه مردم به افراد غیرمتخصص برای دریافت خدمات ترمیمی و زیبایی عدم آگاهی درخصوص آن اقدام تشخیصی یا درمانی و نیز اعتماد به تبلیغات مطرح شده از مراکز نامعتبر در صفحات اینستاگرام و شبکه‌های مجازی است.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از شاکیان امور زیبایی که به کمیسیون‌های پزشکی قانونی مراجعه می‌کنند از طریق مراجع غیر رسمی و شبکه‌های مجازی با مراکز خدمات زیبایی آشنا شده‌اند، ادامه داد: متاسفانه بسیاری از مردم در مورد کارشناس و یا مرکزی که مدعی اقدام درمانی و خدمات زیبایی است، پرس و جو نمی‌کنند و بدون کسب اطلاعات دقیق، خود را در معرض اقدامات و مداخلات زیبایی قرار می‌دهد.
مدیرکل امور کمیسیون‌های سازمان پزشکی قانونی کشور، به مردم توصیه کرد: همان‌طور که مردم در بسیاری از امور زندگی خود حساس و دقیق هستند، از آنان درخواست می‌کنم قبل از دریافت هر اقدام درمانی و تشخیصی به خصوص اقدامات زیبایی که متاسفانه در کشور ما بسیار زیاد شده وبه نظر می‌رسد تعداد اعمال جراحی در حوزه زیبایی از میانگین جهانی هم بالاتر رفته است، تحقیقات کافی به عمل آورند و با حساسیت و وسواس زیاد، پزشک و درمانگر خود را انتخاب کنند.
سلحشور درخصوص اعمالی که صرفا با هدف زیبایی انجام می‌شود نیز گفت: گاهی یک عمل جراحی صرفاً با هدف زیبایی انجام می‌شود. در موارد اقدامات درمانی، انجام عمل یا هر اقدام دیگری بر اساس نیاز بیمار و حسب ضرورت، اجتناب ناپذیر بوده و‌گریزی از آن نیست، اما درخصوص انجام اقدامات زیبایی مثل تزریق ژل یا انجام مزوتراپی یا تزریق فیلر، میکرونیدلینگ‌ها و بسیاری از موارد دیگر و نیز اقدامات جراحی پلاستیک برای لیفت صورت، رینوپلاستی و.... باید گفت که این اقدامات به وفور در کشورمان انجام می‌شود در حالی که شاید در برخی موارد هیچ ضرورتی نیز برای انجام آن وجود نداشته باشد.
برخی عوارض اعمال جراحی زیبایی
اجتناب ناپذیر است
وی با تأکید بر اینکه برخی عوارض اعمال زیبایی اجتناب‌ناپذیر است، اظهار داشت: در پزشکی معتقد هستیم که یکسری عوارض در اعمال جراحی اجتناب‌ناپذیر هستند و علیرغم رعایت کلیه موازین علمی ممکن است برای بیمار اتفاق بیفتد و این موضوعی بسیار مهم و نقطه عطف اعمال جراحی است. فردی که صرفاً با هدف زیبایی عمل جراحی انجام می‌دهد باید بداند که ممکن است به دلیل تزریق مواد و داروها، حساسیت‌هایی در بدنش ایجاد شود که این موضوع هیچ ارتباطی به پزشک و ارتکاب قصور از جانب او ندارد.
به گفته مدیرکل امور کمیسیون‌های پزشکی قانونی، در برخی مواقع، عفونت‌های ناشی از اعمال جراحی نیز از عوارض اجتناب ناپذیر اقدام جراحی است و بدین معنا نیست که لزوماً پزشک قصور و کوتاهی داشته است؛ چراکه یک سری از عوارض اجتناب ناپذیر و غیر قابل پیشگیری هستند و حتی با رعایت تمام مسائل باز هم ممکن است اتفاق بیفتد.
سلحشور گفت: هرچند برخی عوارض در اعمال جراحی و اقدامات زیبایی اجتناب ناپذیر هستند اما اگر ضمن بررسی‌ها مشخص شود کوتاهی و یا قصوری از جانب پزشکی اتفاق افتاده و بیمار به دلیل آن دچار عارضه شده است حتما در کمیسیون مورد توجه قرار می‌گیرد و خطای پزشک گزارش می‌شود.
وی با تأکید مجدد بر مراجعه مردم به افراد صلاحیت‌دار برای دریافت خدمات زیبایی بیان داشت: در حوزه جراحی پلاستیک و زیبایی تنها افرادی قابل اعتماد هستند که صلاحیت آنان به صراحت از طرف وزارت بهداشت تایید شده باشد و در این زمینه فارغ‌التحصیل شده و یا دارای مدرک معتبر و مورد تایید وزارت بهداشت باشند.
مدیرکل امور کمیسیون‌های پزشکی قانونی تصریح کرد: مردم برای دریافت خدمات زیبایی از مراجعه به آرایشگرها و افرادی که هیچ‌گونه تخصص و مدرک تحصیلی در این مورد ندارند و صرفاً با گذراندن یک دوره آموزشی کوتاه مدت دست به این اعمال می‌زنند، خودداری کنند زیرا در صورت مراجعه به این افراد عوارض بیشتر و درمان‌های طولانی تری برای آنان ایجاد خواهد شد.