kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۵۴۷
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۴

86 درصد نظامیان آمریکا آماده جنگ نیستند/گزینه نظامی علیه ایران زیر میز رفت

نتایج نظرسنجی که «فارن پالیسی» آن را منتشر کرده نشان می‌دهد، فقط یک نفر از هر هفت نظامی این کشور آماده استقرار و جنگیدن فوری هستند و 86 درصد چنین آمادگی ندارند. آمریکا در مواجهه با کشورها همواره روی «توان نظامی» تاکید کرده و آن را به عنوان گزینه‌ای روی میز یاد می‌کند!

 


سرویس خارجی-

آمریکا در دوره‌های مختلف با بزرگنمایی از توان نظامی خود، دیگر کشورها را تهدید و مرعوب کرده است. با جنگ ویتنام این تصور که ارتش آمریکا شکست ناپذیر است، تا حد زیادی از بین رفت. از آن زمان آمریکا در هر جنگی که وارد شده شکست خورده است. در عراق، افغانستان، سوریه، یمن و... این کشور نتوانسته به اهداف اعلامی‌اش برسد و تنها موجب کشته و مجروح و قطع عضو شدنِ نیروهای خود و یا مردم بیگناه و زنان و کودکان شده است.
بخشی از دلیل این امر نیز به بزرگنمایی آمریکا از توان نظامی خود در کنار نادیده گرفتن قدرت دیگر کشورها بر می‌گردد. عبارت «همه گزینه‌ها روی میز است» معمولا از سوی آمریکایی‌ها برای وادار کردن رقبا به تسلیم شدن به صورت مکرر به کار رفته است. «گزینه نظامی» بارها علیه کشور عزیزمان ایران نیز به کار رفته و این روزها نیز زمزمه‌های آن به گوش می‌رسد. اما گزارشی از نتایج یک نظرسنجی منتشر شده که نشان می‌دهد این گزینه زیر میز رفته و این کشور آمادگی ورود به جنگ را ندارد.
در نظرسنجی انجام شده از ارتش آمریکا، تنها یک نفر از هر هفت نفر گفته‌اند که آماده استقرار و جنگیدن فوری هستند، اما پنتاگون سعی دارد این مسئله را کم‌اهمیت جلوه دهد. از حدود ۵۴۰۰ سرباز و غیرنظامی ارتش پرسیده شده که آیا واحد آنها آماده استقرار، جنگ و پیروزی در هر نقطه از جهان است یا خیر که فقط ۱۴ درصد گفتند بله، فوراً. طبق گزارش روز سه‌شنبه نشریه آمریکایی «فارن پالیسی»، ۱۳ درصد دیگر گفته‌اند که به زمان بیشتری مثلاً یک هفته یا یک ماه نیاز دارند تا بتوانند آماده جنگ شوند.
بر اساس این گزارش، شکاف قابل‌توجهی هم بین رده‌ها وجود داشته و در حالی که ۴۰ درصد از ژنرال‌ها از اعزام فوری اطمینان داشتند، در بین افسریارها این رقم کمتر از ۲۰ درصد است. فارین پالیسی می‌گوید نتایج این نظرسنجی را از طریق درخواستی بر مبنای قانون آزادی اطلاعات به دست آورده است. این نظرسنجی در ماه‌های ژوئیه و اوت ۲۰۲۰ (تیر و مرداد) در اوج همه‌گیری کرونا و یک سال قبل از خروج آشفته آمریکا از افغانستان انجام شده است. در پاسخ به گزارش منتشر شده، سرهنگ «ترنس کلی» سخنگوی ارتش آمریکا به تاریخ این نظرسنجی اشاره کرده و گفته که رهبری ارشد معتقد است که ارتش هم امروز آماده است و هم تابستان گذشته آماده جنگیدن و پیروزی بوده است. وی همچنین دیدگاه متفاوتی نسبت به نتایج نظرسنجی داشته و گفته که در زمان انجام آن، ۶۱ درصد از پاسخ دهندگان مربوطه گفتند که آماده استقرار، مبارزه و پیروزی در مدت زمان معقولی هستند، از یک روز تا یک ماه. کلی در ادامه مدعی شده:«از آن زمان تاکنون بیش از ۹۳ درصد از نیروهای خدمت تمام وقت در مقابل کووید ۱۹ واکسینه شده‌اند و مراکز آموزش رزمی اکنون در ظرفیت کامل هستند.»
بنیاد هریتیج: همه چیز بد شده
اما به گفته بنیاد هریتیج، از آن زمان همه چیز بدتر شده است. ارزیابی هریتیج از قدرت نظامی آمریکا که هفته گذشته منتشر شد، می‌گوید که تنها ۵۸ درصد از تیم‌های رزمی تیپ ارتش در بالاترین سطح آمادگی تاکتیکی قرار دارند که ۸ درصد کمتر از هدف و ۱۶ درصد کمتر از سال ۲۰۲۰ است. طبق گزارش شبکه «راشا تودی»، سایر شاخه‌های ارتش آمریکا نیز وضعیت بهتری ندارند. گزارش نوامبر ۲۰۲۰ (آبان ماه) دیوان محاسبات آمریکا نشان داد که تنها سه نوع از ۴۶ نوع هواپیمای مورد استفاده توسط ارتش آمریکا در اکثر سال‌های مالی در دهه گذشته میزان توانایی ماموریت خود را برآورده کرده‌اند.
نظامیانی که نمی‌دانستند
دکمه آتش کجاست
در همین حال، تحقیقات نیروی دریایی آمریکا درخصوص آتش‌سوزی که سال گذشته ناو «بونهام ریچارد» را نابود کرد، نشان داد که هیچ‌کس در کشتی نمی‌دانست چگونه دکمه کنترل آتش را پیدا کند یا فشار دهد. ناو تهاجمی آبی خاکی در نهایت نابود شد. فقدان دانش اولیه آتش‌نشانی، رزمایش‌های ناموفق و رهبری ضعیف دلایل از دست رفتن کشتی جنگی نیروی دریایی آمریکا در آتش‌سوزی پنج روزه عنوان شد. چند روز پیش نیز اعلام شد، صدها نظامی آمریکایی مستقر در «التنف» سوریه پس از اینکه متوجه شدند قرار است حمله‌ای به آنجا صورت بگیرد، از آنجا‌گریختند. آمریکایی‌ها می‌گویند، این حمله را ایران از طریق متحدانش انجام داده است.