kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۵۴۱
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۵

داعش حملات تروریستی در عراق را از سر گرفت؛ ده‌ها غیرنظامی بی‌گناه به شهادت رسیدند



سرویس خارجی-
پس از حمله خونین سه‌شنبه شب عناصر گروهک تروریستی داعش به شرق عراق که منجر به شهادت 13 تَن شد، دیروز رسانه‌ها از حمله‌ای دیگر در استان دیالی و کشته شدن 7 نفر خبر دادند.
اواسط شهریور ماه بود که همزمان با افزایش حملات تروریست‌های داعش به مواضع نظامیان در چندین استان عراق، یک فرمانده حشد‌الشعبی هشدار داد که تروریست‌ها به سلاح‌های جدید و پیشرفته مجهز شده‌اند. او گفت که تروریست‌ها در مقایسه با سال‌های گذشته خطرناک‌تر شده و سلاح‌های تک تیراندازی جدید و سلاح‌های نیمه سنگین به دست آورده‌اند و شرایط امنیتی ملهتب است. «ارشد الصالحی» نماینده وقت پارلمان عراق نیز در واکنش به حملات تروریستی در شهر کرکوک، آن را نشانه خطرناکی از احیای فعالیت‌های داعش دانست.
حالا این گروه دوباره سربرآورده است. یک منبع امنیتی سه‌شنبه شب از «حمله شدید» گروه تروریستی داعش در استان دیالی واقع در شرق عراق خبر داد. این منبع به خبرگزاری شفق نیوز گفت که یک گروه از عناصر داعش به روستای «الرشاد» واقع در شهرستان المقدادیه حمله کردند. وی گفت که این حملات با سلاح نیمه سنگین و سبک صورت گرفته است که در پی آن 5 غیر نظامی کشته و ۲۰ نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند. این در حالی است که کانال تلگرامی صابرین نیوز خبر داد که در جریان این حمله، ۱۳ نفر کشته و ۱۰ نفر زخمی شده‌اند.
منابع خبری، دیروز نیز گزارش دادند که عده‌ای افراد مسلح به منطقه «نهر الامام» در مجاورت روستای «الرشاد» که شامگاه سه‌شنبه شاهد حمله‌ای خونین بود، حمله کرده‌اند. پایگاه خبری «نینا»، به نقل از خبرنگار خود گزارش داد که در پی حمله دوم در استان دیالی (شرق عراق)، تعدادی کشته شده‌اند و خانواده‌های ساکن در منطقه، محل زندگی خود را ترک کرده‌اند. به گزارش فارس، در این حمله حدأقل 7 تن کشته شدند.
نشست مقامات عالی رتبه امنیتی
یک هیئت امنیتی و نظامی چهارشنبه به منظور پیگیری اوضاع امنیتی اخیر وارد استان دیالی شد. به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شفق نیوز، یک مسئول دولتی اعلام کرد، این هیئت شامل «عبدالامیر یارالله»، رئیس‌ستاد ارتش، «عبدالامیر الشمری»، فرمانده عملیات مشترک، «قاسم الاعرجی»، مشاور سرویس امنیت ملی و همچنین «هادی العامری»، رئیس‌ائتلاف الفتح است.
واکنش حشد‌الشعبی
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، مدیریت اطلاع‌رسانی حشد‌الشعبی عراق در صفحه تلگرامی خود با انتشار بیانیه‌ای نوشت: «با توجه به جنایت تروریستی خائنانه در روستای الرشاد از توابع شهرستان المقدادیه در استان دیالی، فرماندهی بسیج مردمی عراق اعلام می‌دارد آمادگی کامل برای فعالیت در هر منطقه‌ای که شاهد رخنه امنیتی باشد دارد و تمام توان نظامی و امنیتی خود را تحت اوامر فرماندهی عملیات مشترک برای رسیدگی به هرگونه ناامنی و حمایت از نیرو‌های مسلح قهرمان به کار می‌گیرد.»
گفتنی است، داعش در اوج قدرتش مناطق وسیعی در عراق و سوریه را در کنترل خود و دو پایتخت خودخوانده داشت؛ رقه در سوریه و موصل در عراق. اما در پی مبارزات جبهه مقاومت بین سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۷ میلادی مناطق یکی پس از دیگری از داعش پس گرفته شد و در آبان ماه سال 1396 با پایین کشیدن پرچم این گروه تروریستیِ وحشی در بوکمال داعش به مثابه یک طوفان سهمگین پایان یافت؛ اما بقایای آن همچنان خطرسازند و احتمال باز‌سازی‌ آنها تا اطلاع ثانوی یک خطر دائمی محسوب می‌شود.