kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۵۲۶
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۹
دیدار رئیسی با وزرای خارجه تاجیکستان، ‌ترکمنستان، پاکستان و ازبکستان

رئیس‌جمهور: باید در افغانستان دولت فراگیر تشکیل شود

آیت‌الله رئیسی در دیدار با وزرای خارجه تاجیکستان،‌ترکمنستان، پاکستان و ازبکستان بر ضرورت تشکیل دولت فراگیر تأکید کرد.


آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور سه‌شنبه شب با وزرای خارجه تاجیکستان،‌ ترکمنستان، پاکستان و ازبکستان در تهران دیدار و گفت‌وگو کرد.
رئیس‌جمهور کشورمان در دیدار «سراج‌الدین مهرالدین» وزیر خارجه تاجیکستان با بیان اینکه دو کشور و دو ملت از ‌اشتراکات تاریخی، دینی و فرهنگی عمیقی برخوردار هستند، گفت: باید از این ظرفیت‌ها برای تحکیم و تقویت روابط و همکاری‌ نزدیک‌تر و گسترده‌تر استفاده کنیم.
رئیس‌جمهور در ادامه به اهمیت همکاری کشورهای همسایه به‌ویژه ایران و تاجیکستان برای ایجاد صلح و ثبات در افغانستان‌ اشاره کرد و گفت: به‌دنبال تشکیل دولت فراگیر، متشکل از همه اقوام و گروه‌های سیاسی افغان هستیم.
آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: باید دولت فراگیری در افغانستان وجود داشته باشد که بتواند امنیت افغانستان را تضمین کند و به جنگ و خونریزی و برادرکشی خاتمه دهد.
رئیسی گفت: حوادث ‌تروریستی در افغانستان دل هر انسانی را به درد می‌آورد و‌ تردیدی وجود ندارد که آمریکایی‌ها در این‌گونه حوادث دست دارند و نمی‌خواهند مردم افغان به آرامش و امنیت برسند.
رئیس‌جمهور ابراز امیدواری کرد: نشست وزیران امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان بتواند به هماهنگی و گفتمان مشترکی در شکل‌گیری دولتی فراگیر در افغانستان بینجامد.
«سراج‌الدین مهرالدین» وزیر امور خارجه تاجیکستان نیز در این دیدار سفر آیت‌الله رئیسی به کشورش را آغاز فصل نوینی در روابط دو کشور توصیف کرد و گفت: مصمم هستیم سطح روابط و همکاری‌ها با تهران را هرچه بیشتر افزایش دهیم و توافقات صورت گرفته را اجرایی و نهایی کنیم.
وزیر خارجه تاجیکستان گفت: تاجیکستان باور دارد عضویت دائم ایران در سازمان شانگهای آثار و برکات فراوانی دارد و به تأمین صلح و ثبات در منطقه کمک می‌کند.
مهرالدین با‌ اشاره به نگرانی‌های تاجیکستان درباره اوضاع افغانستان، گفت: در افغانستان باید دولتی روی کار بیاید که به همه اقوام و مردم افغان احترام بگذارد.
تأکید بر تقویت همکاری با‌ ترکمنستان
در حوزه‌ترانزیت و انرژی
آیت‌الله رئیسی همچنین در دیدار «رشید مردوف» وزیر خارجه ‌ترکمنستان با قدردانی از همکاری و حمایت ‌ترکمنستان برای عضویت دائم ایران در اجلاس همکاری‌های شانگهای، گفت: مناسبات ایران و ‌ترکمنستان فراتر از روابط سیاسی و اقتصادی، از علاقه قلبی و اعتقادی بین دو ملت نشأت می‌گیرد و باید روزبه‌روز سطح این روابط افزایش یابد.
رئیس‌جمهور با‌ اشاره به اینکه ظرفیت گسترش روابط تهران- عشق‌آباد بسیار فراتر از سطح کنونی است، گفت: افزایش سطح روابط با فعال کردن ظرفیت‌های همکاری در حوزه‌های مختلف به‌ویژه‌ ترانزیت و انرژی، به نفع دو ملت و ملت‌های منطقه است.
«رشید مردوف» وزیر امور خارجه‌ترکمنستان در این دیدار با بیان اینکه کشورش خواهان برقراری روابط همه‌جانبه، تحکیم و تعمیق روابط تهران- عشق‌آباد است، گفت: ایران را کشور برادر و دوست خود می‌دانیم و با جدیت به‌دنبال افزایش سطح روابط و همکاری در زمینه‌های مختلف از جمله نفت، گاز، حمل‌ونقل و بازرگانی هستیم.
وزیر امور خارجه ‌ترکمنستان همچنین با‌ اشاره به اهمیت گسترش همکاری‌های منطقه‌ای بین دو کشور، گفت:‌ ترکمنستان از ابتکار جمهوری اسلامی ایران در موضوع افغانستان حمایت می‌کند و آمادگی دارد در همه سطوح منطقه‌ای، مناسبات و همکاری‌های نزدیکی با تهران داشته باشد.
رئیس‌جمهور در دیدار وزیر خارجه پاکستان:
داعش توسط ایالات متحده شکل گرفته است
آیت‌الله رئیسی در دیدار «شاه محمود قریشی» وزیر خارجه جمهوری اسلامی پاکستان گفت: ما هیچ محدودیتی برای افزایش روابط اقتصادی و امنیتی با پاکستان نداریم و تبادل هیئت‌های اقتصادی و سیاسی بین دو کشور به توسعه همکاری‌ها کمک می‌کند.
آیت‌الله رئیسی با‌ اشاره به موضوع افغانستان، مشکلات مردم این کشور را از نگرانی‌های جدی ایران دانست و گفت: ما به امنیت و آرامش مردم افغانستان و صلح و دوستی در این کشور می‌اندیشیم و پاکستان در این زمینه می‌تواند همکاری‌های خوبی انجام دهد.
رئیس‌جمهور با ابراز نگرانی از اینکه پس از اخراج آمریکایی‌ها از افغانستان، ناامنی‌ها توسط داعش ایجاد شده است، گفت: مشکلات به‌وجود آمده در افغانستان را کار آمریکایی‌ها می‌دانیم زیرا داعش توسط ایالات متحده شکل گرفته است.
رئیس‌جمهور با‌ اشاره به اجلاس وزیران خارجه کشورهای همسایه افغانستان به میزبانی ایران گفت: امیدواریم این اجلاس بتواند دست آمریکایی‌ها را از منطقه قطع کند و راه‌حلی هم برای حل مشکلات افغانستان پیدا کند.
«شاه محمود قریشی» وزیر امور خارجه پاکستان نیز در این دیدار گفت: این احساس بین مردم دو کشور ایران و پاکستان به‌عنوان همسایگان افغانستان وجود دارد که در جهت صلح و آشتی ملی در این کشور تلاش کنند.
وزیر امور خارجه پاکستان گفت: افغانستان نیاز به کمک‌های ضروری دارد و این کمک باید از سمت همسایگان و جامعه جهانی صورت گیرد.
رئیس‌جمهور در دیدار وزیر خارجه ازبکستان:
ایران برای گسترش روابط هیچ محدودیتی قائل نیست
آیت‌الله رئیسی در دیدار «عبدالعزیز کاملف» وزیر خارجه ازبکستان با‌ اشاره به‌اشتراکات و ظرفیت‌های همکاری بین تهران و تاشکند، گفت: ایران و ازبکستان از روابط برادرانه و خویشاوندی برخوردارند.
رئیس‌جمهور در ادامه با‌ اشاره به دغدغه مشترک دو کشور درباره اوضاع منطقه به‌ویژه افغانستان، گفت: نتیجه حضور بیگانگان به‌ویژه آمریکا در افغانستان جز بدبختی و قتل و خونریزی و عقب نگه داشتن افغانستان نبوده و اکنون که آمریکا از افغانستان اخراج شده، باید کمک کنیم مردم افغان طعم صلح و امنیت را بچشند.
آیت‌الله رئیسی با‌ اشاره به حضور حدود چهار میلیون افغانستانی در ایران و ادامه کمک‌های انسان‌دوستانه کشورمان به این مردم رنج‌دیده، گفت: امیدوارم در نشست وزیران امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان، راه‌حل و دیدگاه مشترکی برای حل دغدغه و نگرانی‌های افغانستان حاصل شود.
«عبدالعزیز کاملف» وزیر امور خارجه ازبکستان نیز در این دیدار با‌ اشاره به اهتمام کشورش برای تحکیم روابط تهران- تاشکند در عرصه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی، گفت: دو کشور از ظرفیت‌ و پتانسیل بالایی برای توسعه سطح روابط برخوردار هستند و مصمم هستیم این ظرفیت‌ها را فعال‌تر کنیم.
عبدالعزیز کاملف با بیان اینکه ازبکستان از ابتکار جمهوری اسلامی ایران برای بررسی وضعیت افغانستان استقبال و حمایت می‌کند، گفت: با توجه به اینکه کشورهای ابرقدرت نتوانستند برای افغانستان کاری از پیش ببرند، لذا اجلاس تهران از اهمیت سیاسی بسیار بالایی برخوردار است و به‌طور کامل از نتیجه آن حمایت می‌کنیم.
وزیر امور خارجه ازبکستان با‌ اشاره به اینکه استقرار صلح و ثبات در منطقه به نفع دو کشور و کشورهای منطقه است، گفت: ازبکستان در حوزه‌های مختلف دوجانبه منطقه‌ای و بین‌المللی به‌دنبال همکاری‌های نزدیک با جمهوری اسلامی ایران است.