kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۴۸۱
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۸

رایزنی امیرعبداللهیان با وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان، دیروز سه شنبه به صورت جداگانه با وزیران‌ امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

یکی از اهداف اصلی سفر وزیران‌ امور خارجه ترکمنستان، پاکستان، ازبکستان و تاجیکستان به ایران، شرکت در دومین نشست وزیران امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان است که امروز چهارشنبه در تهران برگزار می‌شود.
حسین امیرعبداللهیان دیروز و پس از دیدار و گفتگوهای دو ساعته با رشید مردوف وزیر امور خارجه جمهوری ترکمنستان در یک نشست خبری گفت: ما امروز توافق کردیم، سند همکاری های مشترک دو کشور را مورد بازنگری قرار دهیم.
وی افزود: تاکنون بیش از یکصد سند رسمی بین دو کشور به امضا رسیده است تا افق همکاری‌ها با امضای یک سند جامع همکاری‌ها و ارتقای حجم تبادلات تجاری دو کشور به حداکثر ممکن برسد.
امیرعبداللهیان اضافه کرد: خرسند هستیم که امروز فرصتی شد که درخصوص همه موضوعات در حدود دو ساعت با هم گفت‌وگو و مذاکره داشته باشیم تا در مورد بازگشایی مسیر ترانزیت و حرکت کامیونداران دو کشور از چهار نقطه مشترک مرزی با توجه به عبور از بحران کرونا و واکسینه شدن همه رانندگان ترانزیت کامیون در دو کشور، چاره‌اندیشی کنیم.
وزیر امور خارجه کشورمان افزود: همکاری‌های زمینی استانی، و همکاری در حوزه‌های آب، برق و گاز مورد علاقه دو طرف برای گفت‌وگو است.
وی تصریح کرد: توافقات اساسی بین وزرای امورخارجه دوکشور به عمل آمد. ایران از دو مسیر سرخس و گنبد برق را از کشور ترکمنستان وارد می‌کند، در سطح وزارت‌خانه‌های انرژی و نیرو نیز سند همکاری به امضا می‌رسد.
وزیر امور خارجه کشورمان همچنین تصریح کرد: سند دوستی و همکاری دو کشور و موضوعات مرتبط با آب نیز از گفت‌وگوهای مورد توجه ما بوده است.
امیرعبداللهیان ادامه داد: گفت‌وگو درخصوص مسائل منطقه از جمله شمال افغانستان، منطقه غرب آسیا و قفقاز جنوبی دیگر موضوع مورد مشورت ما برای گفت‌وگوی مشترک ما در این نشست بود.
تماس‌های امنیتی ایران
با هیئت حاکمه افغانستان در جریان است
وی همچنین در نشست خبری مشترک با «شاه محمود قریشی» وزیر خارجه پاکستان گفت: ما گفت‌وگوهای مهمی را درخصوص تحولات افغانستان داشتیم و همچنان این تحولات را با دقت دنبال می‌کنیم.
امیر عبداللهیان ادامه داد: باور داریم که تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام در افغانستان به عنوان مهمترین راهکار سیاسی پیش روی همه ما قرار دارد. کماکان تماس‌های خود را با همه طرف‌ها در افغانستان دنبال می‌کنیم.
وزیر امورخارجه کشورمان تصریح کرد: تماس‌ها و مشورت‌های امنیتی جمهوری اسلامی ایران با هیئت حاکمه سرپرست یا موقت در افغانستان در جریان است.
امیرعبداللهیان بیان اینکه برای کمک به افغانستان در راستای برون‌رفت از وضعیت کنونی تمامی گذرگاه‌های مرزی ایران، برای تجارت‌های مرزی با افغانستان باز است گفت: برای تسهیل در ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه از طریق مرزهای ایران به کشور افغانستان آمادگی کامل داریم.
وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: استفاده از این ظرفیت را برای همکاری‌های تجاری، اقتصادی و مردمی با افغانستان را کماکان ادامه خواهیم داد.
وی افزود: هر چقدر بتوانیم وضعیت اقتصادی و معیشتی و ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه سایر کشورها به افغانستان را تسهیل کنیم، در آستانه فصل سرما با موج کمتری از پدیده آوارگان به سمت مرزهای همسایگان افغانستان مواجه خواهیم بود.
امیرعبداللهیان با بیان اینکه همکاری‌های ایران با افغانستان در بازارهای مرزی ادامه پیدا خواهد کرد، گفت: هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان در قبال ایجاد صلح و ثبات و امنیت در این کشور مسئول است.
وی افزود: با کشور دوست و برادر جمهوری اسلامی پاکستان توافق کردیم که در نشست وزرای خارجه همسایگان افغانستان که فردا در تهران برگزار خواهد شد، پیام واحدی را برای مردم افغانستان، برای جامعه جهانی و برای هیئت حاکمه سرپرستی و موقت افغانستان داشته باشیم.
وزیر امور خارجه کشورمان اضافه کرد: در عین حال تلاش می‌کنیم با ادبیات و درکی مشترک برای برون‌رفت از شرایط پیچیده کنونی در منطقه به تلاش‌های جمعی خودمان ادامه بدهیم.
وی ادامه داد: امروز توافق کردیم سطح تبادل تجاری دو کشور را افزایش دهیم و با استفاده از مکانیزم‌های شناخته شده در چارچوب حقوق بین‌الملل نسبت به افزایش حجم تبادل تجاری، توسعه همکاری‌های همه‌جانبه اقتصادی، اقدامات عملی در راستای منافع دو ملت و دو کشور را محقق کنیم.