kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۴۷۰
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۶

بازگشت تدریجی آرامش به روند توزیع سوخت در کشور

پس از بروز اختلال در بخشی از جایگاه‌های سوخت در کشور در روز گذشته، آرامش کم‌کم به جایگاه‌ها بازگشته است.

ظهر دیروز بخشی از جایگاه‌های سوخت در سطح کشور دچار اختلال شد و رانندگانی که برای دریافت بنزین به جایگاه‌ها مراجعه می‌کردند قادر به سوختگیری نشدند.
بلافاصله پس از بروز مشکل و توقف فعالیت برخی از جایگاه‌های عرضه سوخت کشور، روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با صدور اطلاعیه‌ای، اعلام کرد: «به دلیل بروز مشکل فنی در سامانه هوشمند سوخت موقتاً امکان سوختگیری در برخی از جایگاه‌های عرضه سوخت با اختلال مواجه شده و عرضه سوخت خارج از سیستم سامانه سوخت با نرخ دوم در حال انجام است، لذا تا رفع مشکل فنی از هموطنان عزیز تقاضا داریم صبوری نمایند.
ضمنا پیرامون تامین بنزین و نفت‌گاز در جایگاه‌ها مشکلی وجود ندارد و فرآورده به میزان کافی در انبارهای نفت و جایگاه‌ها وجود دارد و هیچگونه نگرانی در این خصوص متصور نیست. ضمنا شایعات مربوط به افزایش قیمت سوخت نیز قویا تکذیب می‌شود».
سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران هم به ایسنا گفت: (تاظهر دیروز) ۴۰ درصد از جایگاه‌های سوخت سراسر کشور به صورت دستی به مدار فعالیت بازگشتند. به گفته وی جایگاه‌های عرضه سوخت سی‌ان‌جی مشکلی ندارد و تحویل سوخت کماکان برقرار است».
علی فروزنده مدیر کل روابط عمومی وزارت نفت هم در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه امکان دریافت بنزین آزاد از جایگاه‌های سوخت وجود دارد، اظهار کرد: «شرکت پخش، سامانه کارت سوخت را از مدار خارج کرده اما مشکلی هم برای سهمیه سوخت دارندگان کارت هوشمند ایجاد نخواهد شد».
همچنین احمد وحیدی وزیر کشور در واکنش به برخی دغدغه‌های مردم اعلام کرد که «هیچ برنامه‌ای برای گرانی بنزین وجود ندارد، مردم هیچ نگرانی نداشته باشند».
اما همزمان با بروز این مشکل گمانه‌زنی‌هایی نیز درباره احتمال حمله سایبری به سامانه سوخت کشور در فضای مجازی دست به دست شد و نهایتاً نورنیوز به نقل از شورای عالی امنیت ملی در این زمینه اعلام کرد اختلال در سیستم سوخت‌گیری کشور، حمله سایبری بوده و منشأ این حمله در حال بررسی است.
در این میان، بررسی‌های بیشتر نشان می‌دهد گویا باز هم پای زنگنه در بروز یک مشکل در حوزه نفت و گاز در میان است. به گزارش نفت نیوز، امین رضانواز، سخنگوی صنف جایگاهداران سوخت کشور یادآور شد: «متأسفانه در هشت سال گذشته به لحاظ بی‌توجهی به‌ سامانه هوشمند سوخت، این سامانه دچار استهلاک شده است». در دولت قبل زنگنه، وزیر سابق نفت برای حذف سامانه هوشمند سوخت مدام می‌گفت وزارت نفت نمی‌تواند سالانه 20 میلیارد تومان برای این سامانه خرج کند، پس بهتر است این سامانه جمع شود!