kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۴۶۷
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۵
میرکاظمی:

بودجه 1401 با اصلاحات ساختاری به مجلس ارائه می‌شود

 

رئیس ‌سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه بر اساس بودجه سال‌های گذشته، کسی در قبال مسئولیت‌ها پاسخگو نیست، گفت: از اهداف اصلاح ساختار بودجه 1401 تداوم نداشتن روند گذشته است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، سیدمسعود میرکاظمی در نوزدهمین جلسه ستاد تهیه و تدوین لایحه بودجه سال 1401 کل کشور با ‌اشاره به اهداف و سیاست‌های کلان بودجه 1401 تصریح کرد: تحقق رشد اقتصادی، برنامه‌محور بودن و ساماندهی ردیف‌های بودجه، محور اصلی بودجه 1401 است لذا برای تحقق این مهم، بودجه باید ساده، قابل اندازه‌گیری و قابل نظارت باشد.
وی با بیان اینکه نگاه اجمالی به بودجه سال‌های گذشته نشان می‌دهد که کسی در قبال مسئولیت‌ها پاسخگو نیست، خاطر نشان کرد: یکی از اهداف اصلی از اصلاح ساختار بودجه 1401 این است که روند گذشته تداوم نداشته باشد و جداول و توافقنامه‌ها به گونه‌ای تنظیم شود که استان‌ها و دستگاه‌ها در برابر منابع و اختیارات پاسخگو باشند.
رئیس‌ سازمان برنامه و بودجه تأکید کرد: هدف از ساماندهی ردیف‌های بودجه و محدود کردن تعداد دستگاه‌ها در بودجه 1401 این است که هر موضوعی یک مسئول داشته باشد تا در برابر سیاست‌ها و برنامه‌های کلان پاسخگو باشد و سیاست‌های کلان دولت در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سایر حوزه‌ها با نظارت دقیق، علمی و کارشناسی رو به جلو حرکت کند و اهداف و سیاست‌های کلان اقتصادی فراموش نشود.
میرکاظمی با عنوان اینکه تحقق رشد اقتصادی از الزامات مهم و اساسی است، یادآور شد: برای تحقق رشد اقتصادی که از اهداف کلان بودجه 1401 است سهم استان‌ها و شهرستان‌ها مشخص شود و بر اساس همین شاخص‌ها برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری شود.
وی با ‌اشاره به نقش استان‌ها و شهرستان‌ها در بودجه 1401 گفت: استان‌ها و شهرستان‌ها در خلق منابع، مشارکت جدی داشته باشند. در مقابل، مشوّق‌هایی در نظر گرفته شود و سازمان برنامه و بودجه در قبال مشوق‌هایی که در نظر می‌گیرد مسئول و پاسخگو خواهد بود.
رئیس ‌سازمان برنامه و بودجه با تشکر از کارشناسان سازمان برنامه و بودجه، معاونین، مرکز آمار و رؤسای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها خاطرنشان کرد: اصلاح ساختار بودجه کاری سخت و زمان‌بَر است و این مهم با رویکرد جدید، کار کارشناسی و علمی قابل تحقق است و بودجه 1401 با اصلاحات ساختاری تا 15 آذر به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.
همچنین حمیدرضا حاجی‌بابایی؛ رئیس‌ کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس از تشکیل ستاد بودجه سال 1401 در دولت خبر داد و گفت: این ستاد برای بررسی بودجه سال آینده، هفته‌ای سه جلسه تشکیل می‌دهد که بنده به عنوان رئیس‌کمیسیون برنامه و بودجه هم در آن حضور دارم. باید یک نگاه تحولی به بودجه سال 1401 نسبت به بودجه سال 1400 وجود داشته باشد.
وی افزود: واقعیت این است که بودجه سال 1400 از سوی دولت گذشته بگونه‌ای تدوین و اجرا شد که کسری‌های زیادی دارد، بنابراین برای بودجه سال آینده نواقصی که وجود داشت برطرف شود. البته تاکنون در جلسات ستاد بررسی بودجه سال 1401 درباره کلیات دخل و خرج دولت برای یک سال آینده و تحولاتی که باید انجام شود بحث‌هایی انجام شده است.
رئیس ‌کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه نظرات در ستاد بررسی بودجه سال آینده بر این است که باید شفافیت و منابع مالی برای تحقق آن ایجاد شود، عنوان کرد: همچنین نظرات بر این است که بودجه عملیاتی بسته شود تا حداقل 90 تا 95 درصد آن محقق شود.
حاجی‌بابایی درباره شایعاتی که در فضای مجازی درباره افزایش قیمت حامل‌های انرژی برای سال آینده مطرح شده، اظهار داشت: درباره برخی موضوعات همچون افزایش قیمت حامل‌های انرژی برای سال آینده در ستادی که شکل گرفته بحثی انجام نشده است.