kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۴۵۶
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۳

گلایه دانشجویان از باگ‌های سامانه آموزشیار

 

دو سالی است که دانشگاه آزاد با هدف یکپارچه سازی فعالیت‌های آموزشی، سامانه آموزشیار را راه‌اندازی کرد سامانه‌ای که از صفر تا صد فعالیت‌های آموزشی دانشجویان دانشگاه آزاد را در بر می‌گیرد و دانشجویان باید مجوز ورود به کلاس درس را با ثبت‌نام در این سامانه آموزشی دریافت کنند.
این سامانه ۶ ماه پس از راه‌اندازی با مشکلات زیادی روبرو بود که مسئولان دانشگاه آزاد اعلام کردند که این سامانه به صورت آزمایشی راه‌اندازی شده تا مشکلات این سامانه استخراج و در مدت زمان کوتاهی برطرف شود که دانشجویان بتوانند به راحتی مسائل آموزشی خود را از طریق این سامان پیگیری و حل کنند.
پس از مدتی از کارکرد این سامانه آموزشی بیش از ۵۰ ایراد فنی به این سامانه از سوی دانشجویان و کارشناسان آموزشی استخراج شد که باید این ایرادات در اسرع وقت رسیدگی می‌شد؛ اما از این قولی که مسئولان دانشگاه آزاد مبنی بر رفع مشکلات سامانه آموزشی آموزشیار بیش از دو سال می‌گذرد، اما همچنان دانشجویان با معضلات این سامانه دست و پنجه نرم می‌کنند.
یکی از اقدامات دانشجویان برای ورود به سامانه آموزشی و شروع انتخاب واحد پرداخت شهریه است و تا زمانی که دانشجو مبلغ تعیین شده شهریه را پرداخت نکند، نمی‌تواند انتخاب واحد خود را در این سامانه انجام دهد؛ اما اعتراضات زیادی از سوی دانشجویان این دانشگاه صورت گرفته که این سامانه با وجود پرداخت شهریه هنگام ثبت‌نام، اما باز هم مبلغ‌های بدهی بالایی برای آنها به ثبت رسانده است.
یکی از دانشجویان کارشناسی ارشد معترض به این مشکل می‌گوید: زمان ثبت‌نام شهریه ثابت را پرداخت کردم و در انتخاب واحد دچار مشکل شدم و نتوانستم انتخاب واحد را به درستی انجام دهم. منتظر زمان حذف و اضافه بودم که بتوانم انتخاب واحد را درست کنم که سامانه آموزشیار ۲۵ میلیون تومان بدهی برای من ثبت کرده بود که متاسفانه نتوانستم از فرصت حذف و اضافه برای رفع مشکل استفاده کنم. حتی به دانشگاه محل تحصیلم مراجعه کردم که مسئولان آموزشی دانشگاه گفتند که مشکل آموزشیار است و بسیاری از دانشجویان با این معضل روبرو هستند.
یکی از دانشجویان دانشگاه آزاد شهر قدس نیز در همین باره می‌گوید: اخیراً در رشته میکروبیولوژی دانشگاه آزاد شهر قدس قبول شدم و ثبت‌نام موقت خود را نیز در سامانه انجام دادم اما متاسفانه سامانه آموزشیار دانشگاه آزاد تا این لحظه هیچ شماره دانشجویی را برای من تعریف نکرده است!
دانشجوی دیگر می‌گوید: هر چه تلاش کردم تا بعد از ثبت‌نام شماره دانشجویی خود را از سامانه آموزشیار دریافت کنم، امکانپذیر نبود. حتی یک نرم‌افزار ایرانی را که سامانه تداوم فعالیت با سایت دانشگاه را منوط به عضویت در آن کرده را نیز نصب کردم اما هیچ اتفاق مثبتی نیفتاد!
دانشجوی نوورود دیگری در این رابطه اظهار می‌دارد: من ورودی ۱۴۰۰ هستم. از هفته‌ اول ثبت‌نام اقدام کردم و الان بعد دوهفته هنوز سامانه برای انتخاب واحد باز نشده است. حتی وقتی با دانشگاه هم تماس می‌گیریم، پاسخ روشن و قانع‌کننده‌ای نمی‌دهند.
یکی از دانشجویان کارشناسی ناپیوسته آزاد واحد نطنز نیز می‌گوید: من در ترم آخر تحصیلاتم هستم و فقط باید دروس جبرانی را بردارم اما گویا دستورالعمل این نحوه انتخاب واحد برای سامانه آموزشیار تعریف نشده و روند تحصیلی من و بسیاری دیگر از دانشجویان با وقفه مواجه
شده است.
دانشجوی دانشگاه آزاد واحد تهران شمال نیز ادامه می‌دهد: من ثبت‌نام بدون آزمون انجام دادم. متصدی ثبت‌نام گفت که باید با کد ملی و در ساعت مقرر به سامانه آموزشیار مراجعه کنید اما وقتی کد ملی را وارد می‌کنیم با پیام شماره شما یافت نمی‌شود مواجه می‌شویم و امکان ثبت‌نام اینترنتی در سامانه را نداریم!
به نقل از خبرگزاری دانشجو؛ این همه تنها بخشی از مشکلات همیشگی دانشجویان دانشگاه آزاد با سامانه آموزشیار است که متاسفانه اقدام مثبتی تاکنون برای حل آن صورت نگرفته و دانشجویان کماکان با نوعی سردرگمی و ابهام با این سامانه مواجه هستند.
امید است تا مسئولان این دانشگاه، بالاخص مدیران حوزه فناوری اطلاعات، با تلاشی مضاعف و شناسایی نقاط ضعف سیستم، از نگرانی جمع کثیری از دانشجویان بکاهند و هرچه سریع‌تر نسبت به اصلاح مشکلات متعدد سامانه آموزشیار اقدام نمایند.