kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۴۲۰
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۸

ردپای رژیم صهیونیستی در کودتای خونین سودان

یک روزنامه عبری‌زبان در گزارشی درباره کودتای سودان، نوشته که منافع تل‌آویو ایجاب می‌کند که به چشم رضایت به این کودتا بنگرد، زیرا «عبدالفتاح برهان که قدرت را در دست گرفته، حامی عادی‌‌سازی روابط با اسرائیل است.»

 

سرویس خارجی-

پس از کودتای روز دوشنبه در سودان و اعلام حالت فوق‌العاده در این کشور و انحلال شورای حاکمیتی و دولت، به نظر می‌رسد که رژیم صهیونیستی به چشم رضایت به این تحول می‌نگرد و آن را به نفع خود و اهدافش در آفریقا می‌داند. نشریه عبری زبان «اسرائیل هیوم» با انتشار گزارشی در این خصوص به نقل از یک منبع آگاه رژیم آپارتایدِ اسرائیل از تحولات سودان، نوشته: «با توجه به وضعیتی که در سودان به وجود آمده، بهتر است ما از ارتش و فرمانده آن یعنی «عبدالفتاح البرهان» رئیس‌شورای انتقالی،حمایت کنیم و نه از «عبدالله حمدوک» نخست‌وزیر...کودتا اجتناب ناپذیر بود. چندین سال بود که رئیس‌مورد حمایت ارتش از یک سو و نخست‌وزیر از سوی دیگر در دو جهت مخالف پیش می‌رفتند و واضح بود که این امر به مرحله تعیین‌کننده‌ای برسد.» این در حالی است که عبدالفتاح البرهان که ریاست دوره انتقالی در سودان را برعهده گرفته، دوشنبه، شورای حاکمیت و دولت تحت هدایت عبدالله حمدوک را که به همراه شماری از وزرا و سیاستمداران دستگیر شده، منحل کرده است. امری که نهادها و هیئت‌های مدنی آن را «کودتای نظامی» می‌دانند. روزنامه لبنانی‌الاخبار هم درخصوص تحولات اخیر سودان نوشته، دو سال و نیم کشمکش از زمان سرنگونی
«عمر البشیر» به یک حکومت نظامی مورد حمایت کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و رژیم صهیونیستی منجر شد که ستاره آن دو فرد هستند: عبدالفتاح البرهان و «محمد حمدان دقلو» (حمیدتی) فرمانده نیروی واکنش سریع سودان.
7 کشته و 140 زخمی
تا زمان تنظیم این گزارش یک مقام وزارت بهداشت سودان اعلام کرد که در درگیری بین نظامیان کودتاچی و معترضان مخالف کودتا 7 نفر بر اثر تیراندازی کشته و ۱۴۰ نفر زخمی شدند. این افراد در جریان مشارکت در اعتراضات علیه تصمیم‌های ارتش به انحلال شورای حاکمیت انتقالی و هیئت دولت و اعلام حالت فوق‌العاده در این کشور و برکناری فرمانداران استان‌های سودان، کشته و زخمی شدند. این در حالی است که اعضای شورای امنیت سازمان ملل روز سه‌شنبه نشست اضطراری درباره تحولات سودان برگزار کردند.
اطلاع آمریکا از کودتا
گزارش‌های رسانه‌ها حاکی از آن است که البرهان
۸ ساعت پیش از کودتای روز گذشته، آمریکایی‌ها را در جریان این امر گذاشته بود. به نوشته «العربی الجدید»، البرهان به عنوان فرمانده نیروی مسلح سودان، به آمریکایی‌ها اعلام کرده بود که احتمال دارد نیروهایی در داخل ارتش سودان، تصمیماتی را علیه دولت غیرنظامی این کشور اتخاذ کنند. این در حالی است که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پس از وقوع این کودتا مدعی شد کمک مالی ۷۰۰ میلیون دلاری به خارطوم را متوقف می‌کند و «رابطه با سودان با توجه به آنچه رخ داده ارزیابی می‌شود.»