kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۴۱۷
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۷

کوتاه از سراسر جهان

 

انگلیس
خبرگزاری صدا و سیما: پس از مشکلات شدید کمبود سوخت در انگلیس شبکه تلویزیونی اسکای نیوز گزارش داده که افزایش قیمت بنزین در این کشور رکورد زده است. «سایمون ویلیام»، سخنگوی اداره توزیع سوخت، گفته بهای نفت افزایش یافته و طی یک سال دو برابر شده است. قیمت نفت یک سال پیش ۴۰ دلار بود، اما اکنون بهای نفت به ۸۵ دلار رسیده و متأسفانه همچنان در حال افزایش است. همچنین نرخ مبادلات در مقایسه با سال ۲۰۱۲ هم ۱۳ درصد کاهش یافته است. این موضوع مهمی است، زیرا سوختی همانند نفت با دلار مبادله می‌شود و ما نیاز داریم که پوند در مقابل دلار قدرتمند باشد، اما اکنون پوند در مقابل دلار ضعیف شده است.
چین
تسنیم: چین شهر «لانژو» با چهار میلیون نفر جمعیت را به دلیل شیوع دوباره ویروس کرونا قرنطینه کرد. مقامات چین می‌گویند روز سه شنبه تصمیم گرفتند که این شهر که واقع در شمال غرب این کشور است را به دلیل شیوع تعداد مبتلایان به کرونا با منشا داخلی را قرنطینه کنند. دولت به همین منظور به ساکنان این شهر دستور داده که به جز موارد اضطراری از منازل خود خارج نشوند. روز گذشته نیز اجین، شهرستانی در منطقه مغولستان چین از 35 هزار و 700 ساکن خود خواست تا از خانه‌های خود خارج نشوند و در عین حال هشدار داد که درصورت سرپیچی از این دستور مجازات در انتظار خاطیان است.
لبنان
اسپوتنیک: [پس از کمک‌های سوختی ایران به لبنان که گویا راه را برای کمک‌های دیگر نیز بازکرده است] «ولید فیاض» وزیر انرژی لبنان که به مصر سفر کرده با همتای مصری خود «طارق الملا» دیدار کرد. در این دیدار، دو وزیر درباره تکمیل اقدامات اجرایی برای انتقال گاز طبیعی به لبنان با هدف حل بحران سوخت در این کشور بحث و تبادل‌نظر کردند. بنابر بیانیه صادر شده، در دیدار مذکور بر سر عملیات بازرسی و برآورد خط انتقال گاز طبیعی مصر به لبنان از طریق سوریه توافق شد. پیشتر برخی رسانه‌های عبری زبان مدعی شده بودند که صهیونیست‌ها با پوشش مصر قرار است گاز به لبنان صادر کنند.
عراق
فارس: وزارت دفاع ترکیه روز سه شنبه اعلام کرده که دو نیروی نظامی این کشور در شمال عراق و در جریان عملیات «چنگال صاعقه» کشته و زخمی شده‌اند. در بیانیه ‌این وزارتخانه آمده مرگ این دو نظامی به دلیل انفجار بمب دست ‌سازی بوده که شبه‌نظامیان گروهک تروریستی «حزب کارگران کردستان» (پ.ک.ک) کار گذاشته بودند. وزارت دفاع ترکیه همچنین مدعی شده که در چند روز گذشته ۱۱ نیروی کُرد سوریه (قسد) را در منطقه عملیاتی «چشمه صلح» که قصد انجام عملیات داشتند را کشته است.