kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۳۹۰
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۲
مشاور امنیت ملی سابق آل‌سعود:

بن سلمان بیمار روانی است می‌خواست ملک عبدالله را ترور کند

مقام‌ سابق ارشد سازمان اطلاعات سعودی ضمن توصیف ولی‌عهد این رژیم به‌ عنوان یک بیمار روانی و قاتل، فاش کرد وی قصد ترور پادشاه پیشین سعودی را داشته تا زودتر به قدرت برسد.

 


«سعد الجبری» یکی از مقام‌های ارشد امنیتی سابق عربستان که به نظارت بر اقدامات مشترک مبارزه با تروریسم کمک می‌کرده و هم‌اکنون در کانادا به سر می‌برد در مصاحبه با برنامه «۶۰ دقیقه» شبکه «سی بی‌اس نیوز» فاش کرد که «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی قبل از آن‌ که پدرش «سلمان بن عبدالعزیز» به عنوان پادشاه تاجگذاری کند، به دنبال قتل «عبدالله بن عبدالعزیز آل‌سعود» معروف به ملک عبدالله پادشاه وقت عربستان بوده است. این مأمور سابق اطلاعاتی عربستان این را هم گفت که در سال ۲۰۱۴، محمد بن سلمان با افتخار می‌گفت که قادر به کشتن ملک عبدالله است. طبق گزارش‌های منتشر شده، در سال ۲۰۱۴، شاهزاده بن سلمان هیچ نقش بزرگی در دولت سعودی نداشته و زمانی‌که پدرش هنوز پادشاه نشده بود، به عنوان نگهبان در دربار خاندان سلطنتی آل‌سعود خدمت می‌کرده است.
الجبری از مصاحبه با شبکه سی بی‌اس استفاده کرد تا به محمد بن سلمان
هشدار دهد ویدئویی را ضبط کرده که اسرار سلطنتی و یکسری اسناد مربوط به آمریکا را فاش می‌کند. یک کلیپ کوتاه و بی‌صدا به «اسکات پیلی» خبرنگار «۶۰ دقیقه» نشان داده شد و به گفته الجبری، این ویدئو در صورت کشته شدنش منتشر می‌شود. این جدیدترین تلاش مرد جنجالی سازمان اطلاعات عربستان است که در سال ۲۰۱۷ به کانادا فرار کرده و هم‌اکنون که پس از چهارسال برای اولین بار در یک مصاحبه تلویزیونی حاضر شده است، تلاش کرده است تا به ولی‌عهد ۳۶ ساله عربستان که دو فرزند الجبری را به گروگان گرفته و قصد دارد از طریق آن‌ها، این مأمور سابق اطلاعاتی ریاض را وادار به بازگشت به عربستان کند، فشار بیاورد.
طبق گزارش فارس، الجبری در صورت بازگشت به عربستان همچون رئیس‌ سابق خود شاهزاده «محمد بن نایف» که زمانی وزیر کشور قدرتمند سعودی‌ها بود و در سال ۲۰۱۷ توسط شاهزاده محمد بن سلمان اخراج شد، با مجازات‌های حبس و بازداشت خانگی روبه رو است. الجبری ۶۲ ساله همچنین تصریح کرد که محمد بن سلمان تا زمان مرگ وی آرام نخواهد گرفت زیرا «وی نگران اطلاعاتی است که من در اختیار دارم». وی محمد بن سلمان را یک «بیمار روانی و قاتل» توصیف کرد.
الجبری در مصاحبه خود همچنین تصریح کرد که طی جلسه‌ای در سال ۲۰۱۴ با شاهزاده محمد بن نایف که به عنوان وزیر کشور عربستان ریاست سازمان اطلاعات عربستان را برعهده داشت، محمد بن سلمان که بسیار جوان‌تر بود، گفته است که قادر است برای باز کردن راه برای سلطنت پدرش، ملک عبدالله را به قتل برساند.
الجبری در این خصوص توضیح داد: «او به وی گفت: می‌خواهم
ملک عبدالله را ترور کنم. یک حلقه سمی از روسیه دریافت کرده‌‌ام و کافی است که با او دست بدهم و کارش تمام خواهد بود». این مأمور سابق اطلاعاتی عربستان سپس تصریح کرد که سازمان اطلاعات عربستان این تهدید را بسیار جدی گرفت و این موضوع درون خاندان سلطنتی مدیریت شد. الجبری به
سی بی‌اس نیوز گفت که ویدئویی که این جلسه را ضبط کرده، همچنان موجود است. طبق این گزارش، دولت عربستان به شبکه سی بی‌اس نیوز گفته است که الجبری یک مقام دولتی سابق و بی‌اعتبار است که سابقه طولانی در جعل و پرت کردن حواس دیگران به منظور پنهان کردن جرایم مالی خود دارد. دولت سعودی درخواست استرداد الجبری را داده و گفته که برای فساد مالی تحت تعقیب قرار دارد ولی با این حال، الجبری مدعی است که ثروتش در نتیجه سخاوت پادشاهانی که به آنها خدمت کرده به دست آمده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که یکی از دامادهای الجبری از یک کشور سوم ربوده شده و با توسل به زور به عربستان بازگردانده و شکنجه و بازداشت شده است. دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید که بازداشت اعضای خانواده الجبری در حقیقت تلاش برای وادار کردن الجبری برای بازگشت به عربستان است.