kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۳۷۸
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۵
رئیس قوه قضائیه:

اجرای عدالت باید در همه زمینه‌ها باشد نه فقط در صدور حکم

رئیس قوه قضائیه اجرای عدالت را از وظایف مهم حکومت دانست و گفت: امروز مردم از نظام اسلامی انتظار اجرای عدالت در همه زمینه‌ها را دارند؛ نه فقط عدالت در صدور حکم.

 



به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در جلسه دیروز شورای عالی قوه قضائیه با اشاره به فزونی وسوسه‌های شیطانی و هوا‌های نفسانی و فشار‌های دشمنان بیرونی در شرایط دشوار فعلی اظهار داشت: روز گذشته گزارش یک نهاد نظارتی درباره عملکرد یک قاضی به دستم رسیده که حقیقتاً دلم به درد آمد که این شخص نه به خاطر فقر یا کمبود در زندگی بلکه به دلیل تمایلات نفسانی دچار لغزش‌هایی شده است.
محسنی اژه‌ای ادامه داد: شیاطین و دشمنان سعی می‌کنند از نقطه ضعف انسان استفاده کنند و ما که می‌خواهیم پرچمدار انقلاب و الگوی حسنه در جهان باشیم باید بیش از همه به سنگینی مسئولیت توجه کنیم و نباید در مقابل ناملایمات، کمبود‌ها و فشار‌ها صبرمان لبریز شود و از پای درآییم.
وی، اجرای عدالت را از وظایف مهم حکومت دانست و گفت: امروز مردم از نظام اسلامی انتظار اجرای عدالت در همه زمینه‌ها را دارند؛ نه فقط عدالت در صدور حکم.
رئیس قوه قضائیه افزود: امروز که می‌خواهیم به پیروی از انبیا و اولیا و ائمه هدی اسوه حسنه باشیم باید در همه بخش‌ها بر اساس عدل رفتار کنیم و تأکید ولی امر بر تدوین پیوست عدالت‌خواهانه برای همه تصمیمات و مصوبات در همین راستاست.
محسنی اژه‌ای بیان داشت: وقتی تصمیمی می‌گیریم یا قانونی را تصویب و بخشنامه‌ای را صادر می‌کنیم باید بیندیشیم که سبب تحقق و گسترش عدالت شده یا برعکس موجب ایجاد رانت و انحصار شده و شکاف طبقاتی را بیشتر و افرادی را از فرصت‌ها محروم می‌کند.
وی از اخلاق نیز به عنوان نیاز امروز انسان یاد کرد و گفت: بخش اعظمی از مسائل اسلامی را اخلاق تشکیل می‌دهد که تحقق عدالت را هم به دنبال خود دارد و موجب حفظ انسان در برابر هوا‌های نفسانی می‌شود.گاهی اخلاق عملی از هر خطابه و هر نوشته‌ای بیشتر اثرگذار است و ما با توجه به شرایط امروز، باید بیش از پیش صبر، عدالت‌ورزی و رعایت اخلاق اسلامی را در سرلوحه کارهایمان قرار دهیم.
بررسی دستورالعمل نظارت
بر برگزاری آزمون‌های استخدامی
و تخصصی دستگاه قضا
بخش دوم جلسه دیروز شورای عالی قوه قضائیه به بررسی دستورالعمل نظارت بر برگزاری آزمون‌های استخدامی و تخصصی دستگاه قضا اختصاص داشت که تعدادی از اعضای شورا دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود را در این زمینه ارائه کردند.
رئیس قوه قضائیه پس از شنیدن نظرات اعضای شورای عالی قوه قضائیه، دستورات لازم را در این زمینه صادر کرد.
در بخش دیگری از این نشست، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: قدمت بیش از یکصد ساله سازمان ثبت اسناد و املاک کشور موجب شده که این سازمان با چالش تراکم قوانین و مقررات که کُندی کار و زمینه‌چینی برای مفاسد را در پی دارد، مواجه شود.
ذبیح‌اله خداییان با اشاره به اقدامات مشترک این سازمان با معاونت حقوقی و پژوهشگاه قوه قضائیه در زمینه تنقیح قوانین سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: این کار خوشبختانه امروز به اتمام رسیده و در این مرحله ۶۱۵ مورد تقاضای نسخ قانون یا بخشی از قانون از مجلس و حدود ۱۳۰۰ مورد تقاضای نسخ آیین‌نامه یا بخشی ‎‌آیین‌نامه و ۱۵۰۰ مورد تقاضای نسخ بخشنامه یا قسمتی از بخشنامه را از دولت داشته‌ایم.
خداییان تنقیح قوانین سازمان ثبت اسناد و املاک کشور را اقدامی بسیار خوب در جهت شفاف‌سازی و مبارزه با مفاسد دانست.
تقویت سامانه‌های نظارت هوشمند
بر پرونده‌های معوق
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه نیز با اشاره به اقدامات این مرکز در راستای توسعه و تقویت سامانه‌های نظارت هوشمند بر پرونده‌های معوق گفت: در فاز اول اقدامات در این راستا، فهرست پرونده‌های معوق بیش از یک سال به تفکیک استان، شعبه، شماره پرونده و سن آن قابل گزارش‌گیری و پیگیری شده است.
کاظمی‌فرد با بیان اینکه در میان این پرونده‌های معوق، پرونده‌هایی در برخی شعب وجود دارد که سن آنها از یک تا بیش از ده سال است، افزود: امکان مشاهده و نظارت بر این پرونده‌ها در داشبورد‌های مدیریتی مدیران ارشد قوه قضائیه وجود دارد.
وی با بیان اینکه مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه تا پایان سال جاری، تعداد دیگری از ابزار‌هایی که با استفاده از آ‌نها بتوان بر داده‌ها نظارت هوشمندی داشت را به بهره‌برداری خواهد رساند، اظهار داشت: از ابتدای شروع مسیر هوشمندسازی قوه قضائیه تا به امروز حدود ۷۰ سامانه متعدد توسط مرکز آمار و فناوری اطلاعات به بهره‌برداری رسیده است و طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، این عدد تا پایان سال به ۱۰۰ سامانه خواهد رسید. این سامانه‌ها که داده‌های دستی را به داده‌های ماشینی تبدیل می‌کنند، در داشبورد‌های مدیریتی مدیران قضایی
قرار گرفته است.
شناسایی 42 هزار و ۵۰۰ بازی قمار آنلاین
دادستان کل کشور نیز در این جلسه با بیان اینکه در مهرماه امسال ۴۲ هزار و ۵۰۰ بازی قمار آنلاین شناسایی شده‌است، گفت: برای ۲۶ هزار و ۸۰۰ مورد از این بازی‌ها پیام هشدار ارسال شده که این پیام‌ها می‌تواند نسبتا موثر باشد.
حجت‌الاسلام منتظری افزود: طبق بررسی‌های انجام شده، تعداد ۱۴ هزار و ۶۹۰ شماره تلفنی که از سوی این بازی‌های قمار آنلاین به بانک‌ها داده شده، شماره تلفن‌های نامعتبر است.
وی همچنین بر ضرورت برخورد قاطع و بازدارنده دادستان‌ها با متخلفان و متهمان بازی‌های قمار آنلاین تاکید کرد.