kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۳۷۳
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۴
رئیس‌سازمان برنامه و بودجه:

قیمت حامل‌های انرژی افزایش نمی‌یابد

 


رئیس‌سازمان برنامه و بودجه با تکذیب افزایش قیمت حامل‌های انرژی در بودجه سال ۱۴۰1، گفت: درخصوص ارز ترجیحی یا دولتی هنوز تصمیمی از جانب دولت گرفته نشده است.
به گزارش خبرگزاری‌ها، مسعود میرکاظمی در حاشیه نخستین نشست معاونان امور مجلس وزارتخانه‌ها و نهادهای دولتی، درباره برخی ادعاها مبنی بر افزایش قیمت حامل‌های انرژی در بودجه سال آینده اظهار داشت: چنین تغییراتی نداریم. افزایش قیمتی درباره نرخ حامل‌های انرژی صحت ندارد و گرانی در این زمینه عملیاتی نمی‌شود.
رئیس‌سازمان برنامه و بودجه درباره تصمیمات دولت درخصوص ارز ترجیحی نهاده‌های دامی، گفت: در این خصوص صحبت‌هایی شده است و افرادی که دست‌اندرکار و مصرف‌کننده این نهاده‌ها هستند اعلام می‌کنند که این ارز به دستشان نمی‌رسد و خواستار این هستند که دولت در این خصوص تصمیم بگیرد.
میرکاظمی تاکید کرد: البته تصمیم گیری در این خصوص برای حذف یارانه نیست بلکه ممکن است تبدیل شود؛ به نحوی که در سفره مردم قرار گیرد و شکل آن ممکن است تغییر کند اما هنوز در دولت برای این موضوع تصمیم جدی گرفته نشده است و در حال مطالعه آن هستیم.
رئیس‌سازمان برنامه و بودجه افزود: اگر ضوابط لازم در این خصوص مصوب شود تغییر یارانه صورت می‌گیرد یعنی یارانه‌ای که به شکل غیرموثر در جامعه بود و مردم از آن بهره‌مند نمی‌شدند به سمتی می‌رود که مستقیم از آن بهره‌مند شوند.
 میرکاظمی از اصلاح ساختار بودجه در لایحه بودجه ۱۴۰۱ در مسیر رشد همه‌جانبه اقتصادی خبر داد و افزود: این موضوع مطابق با اسناد بالادستی و سیاست هاست و رهبر معظم انقلاب نیز بر تغییر ساختار بودجه تاکید دارند به نحوی که منابع کشور را به شکل مؤثر هزینه کنیم.
وی تصریح کرد: اگر شرایط چند سال گذشته را مطالعه کنیم، منابع زیادی را مصرف کردیم، اما نه فقط منجر به افزایش درآمد خانوارها نشده بلکه حتی کاهش درآمد آنان، کوچک شدن اقتصاد، تورم بالای ۲۲ و نیم درصد و رشد سرمایه‌گذاری منفی چهار و شش دهم درصد یعنی کمتر از استهلاک را نیز در پی داشته است. این در حالی است که نقدینگی در کشور به بیش از چهار هزار هزار میلیارد تومان رسیده است که این نشان می‌دهد باید به ثبات اقتصادی و تغییر در ساختار بودجه برسیم و منابع را در مسیر رشد اقتصادی بسیج کنیم.
رئیس‌سازمان برنامه و بودجه از مجلس شورای اسلامی خواست نظام رتبه بندی فرهنگیان طبق لایحه دولت اعمال شود و افزود: ما علاقمندیم که لایحه دولت در این زمینه مبنا باشد، زیرا در این لایحه پیش‌بینی منابع شده است. اگر بیش از این انجام شود منجر به خلق پول، استقراض و تحمیل هزینه سنگین به قشرهای ضعیف جامعه خواهد شد. میرکاظمی تصریح کرد: از نمایندگان محترم مجلس خواهش می‌کنم که به این نکات توجه داشته باشند که اگر بخواهیم به قشری کمک کنیم که همه جمعیت کشور را دچار مشکل نکنیم، باید به لایحه دولت در موضوع نظام رتبه‌بندی فرهنگیان برگردیم و حتماً علاقمندیم که این لایحه را انجام دهیم.