kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۳۵۱
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۴
محیط زیست

محصولات گوشتی حدود 60% گاز گلخانه‌ای حاصل از تولیدات غذایی را تشکیل می‌دهد

 

بر اساس تحقیقات اخیر، کل سیستم تولید غذایی، از جمله استفاده از ماشین‌آلات کشاورزی، سمپاشی، کود و حمل و نقل محصولات سبب ایجاد ۱۷.۳ بیلیون تن گاز گلخانه‌ای در یک سال
می‌شود.
به گزارش فارس به نقل از گاردین، تولید جهانی غذا مسئول ایجاد یک سوم گازهای گلخانه‌ای ایجاد شده توسط فعالیت‌های انسانی است، که در این میان، استفاده از حیوانات برای مصرف گوشت آن‌ها، دو برابر تولید محصولات غذایی گیاهی آلودگی ایجاد می‌کند.
بر اساس تحقیقات اخیر، کل سیستم تولید غذایی، از جمله استفاده از ماشین‌آلات کشاورزی، سمپاشی، کود و حمل و نقل محصولات سبب ایجاد ۱۷.۳ بیلیون تن گاز گلخانه‌ای در یک سال می‌شود.
این تحقیقات نشان می‌دهد استفاده از گاو، خوک و دیگر حیوانات برای مصرف غذایی آن‌ها به همراه غذایی دام‌ها، مسئول ۵۷% از گازهای گلخانه‌ای حاصل از محصولات غذایی است.۲۷% از این آلودگی مربوط به کشت مواد غذایی گیاهی است و مابقی از استفاده از زمین برای کشت پنبه و کائوچو حاصل می‌شود. گوشت گاو به تنهایی یک‌ چهارم گازهای گلخانه‌ای حاصل از مواد غذایی را
ایجاد می‌کند.
محققان می‌گویند که کل گازهای گلخانه‌ای تولید شده در کشور آمریکا ۳۵% کل گازهای گلخانه‌ای جهان را تشکیل می‌دهد که بیشتر آن به علت مصرف زیاد گوشت قرمز در این کشور است.
چرای حیوانات نیازمند استفاده از زمین‌های زیادی است، که اغلب در کشورهای غربی با قطع کردن درختان ایجاد می‌شود.
طبق محاسبات این پژوهش، اغلب زمین‌هایی که در دنیا با قطع درختان ایجاد شده است بیشتر از این‌که برای مصرف انسان‌ها باشد برای غذای دام‌ها
بوده‌ است.
دام‌ها همچنین میزان زیادی گاز متان تولید می‌کنند که یک گاز خطرناک گلخانه‌ای است. برای تولید یک کیلوگرم گندم، ۲.۵ کیلوگرم گاز گلخانه‌ای ایجاد می‌شود. اما یک کیلوگرم گوشت گاو به تنهایی ۷۰ کیلوگرم گاز گلخانه‌ای تولید می‌کند.
یکی از آثار بحران اقلیمی گشنگی است. محققان می‌گویند در صورتی که انتشار گازهای گلخانه‌ای با همین نرخ ادامه یابد، یک سوم محصولات غذایی با خطر نابودی مواجه خواهد شد.