kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۳۳۸
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۳
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

ادامه اصرار مدعیان اصلاحات برای‌ انداختن ایران به چاه FATF

 

سرویس سیاسی ـ
روزنامه اعتماد روز شنبه در گزارش تیتر یک خود به بهانه ادامه قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF نوشت: «FATF يا همان گروه ويژه اقدام مالي پنجشنبه هفته‌اي كه گذشت، از ادامه حضور جمهوري اسلامي در ليست سياه خود خبر داد تا ايران به‌ همراه كره‌‌شمالي تنها كشورهايي باشند كه بنابر اعلام FATF، مقررات و سازوكاري را كه اين نهاد بينادولتي به ‌منظور مبارزه با پولشويي و فساد بانكي طراحي و تدوين كرده، به ‌طور تام و تمام رعايت نكرده و به همين دليل، ديگر كشورهاي جهان در مبادلات بانكي و پولي با سيستم‌هاي پولي و بانكي اين دو كشور محتاط باشند. هر چند حد و حدود اين احتياط با توجه به آنكه اكنون جمهوري اسلامي علاوه‌بر قرار گرفتن در اين ليست سياه، همزمان تحت تحريم‌هاي بانكي و به ‌طور كل محدوديت‌هاي اقتصادي نيز هست، عملا كار را به آنجا رسانده كه مي‌توان گفت اغلب كشورهاي جهان اساسا حاضر به تعامل بانكي با ايران نمي‌شوند.»
جریان اصلاح‌طلب یک روز مدعی شد که چون به FATF نپیوستیم، پس نمی‌توانیم واکسن وارد کرده و واکسیناسیون سراسری را با شتاب انجام دهیم اما با روی کارآمدن دولت رئیسی و در شرایطی که در لیست سیاه FATF بودیم، واردات واکسن شتاب گرفت و واکسیناسیون روزانه رکورد زد.
این طیف همچنین مدعی شد که چون در لیست سیاه FATF هستیم، نمی‌توانیم به عضویت شانگهای درآییم. اما در دولت رئیسی و در شرایطی که ایران در لیست سیاه FATF بود، به عضویت رسمی و دائمی در شانگهای درآمدیم.
بهانه اصلاح‌طلبان درباره ارتباط تجارت خارجی کشورمان با تصویب این لوایح نیز دروغ محض است و هیچ‌گونه پشتوانه استدلالی و استنادی قابل اعتنایی ندارد. آمارها نشان می‌دهد تصویب لوایح FATF تاثیر چندانی بر میزان تجارت خارجی نداشته است. آمارهای رسمی بانک مرکزی و گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهند طی دوره ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۸، حجم تجارت خارجی غیرنفتی ایران، چه در حالت حضور در لیست سیاه FATF و چه در حالت تعلیق از لیست سیاه و فراتر از آن، چه در زمان اعمال تحریم‌های سال ۱۳۹۰، چه پس از اجرای برجام و چه پس از خروج آمریکا از برجام، تقریبا بین ۸۰ تا ۱۰۰ میلیارد دلار در نوسان بوده است و از هیچ یک از این رویدادها متاثر نشده است. به‌عبارت دیگر FATF متغیر موثری بر تجارت خارجی غیرنفتی ایران نبوده‌اند.
نکته قابل تامل اینکه پیوستن ایران به FATF دقیقا در راستای منافع آمریکاست، برای همین بود که مایک پمپئو وزیر خارجه دولت ترامپ گفته بود که ایران باید فورا به این سازمان بپیوندد، جالب اینکه طیف اصلاح‌طلب در داخل نیز دقیقا در راستای منافع دولت آمریکا و مغایر با منافع ملی کشورمان با هر حربه و دروغی خواستار پیوستن ایران به FATF است. FATF بازوی وزارت خزانه‌داری آمریکا در هوشمند‌سازی تحریم‌ها است. تحریم بی‌سابقه جمهوری اسلامی توسط آمریکا و اتحادیه اروپا باعث شده است که مسئولان برای بی‌اثر کردن آن، مسیر دور زدن تحریم‌ها را در پیش بگیرند. سیاستی که باعث شکست تاکتیک فشار حداکثری آمریکا شده است. شاید به همین منظور است که بخشی از طیف اصلاح‌طلب تاکنون با ترفندهای مختلف تلاش کرده تا ایران را به پیوستن به این سازمان وادار کند.
حمایت اصلاح‌طلبان از رانت
اخیرا مجلس در یک اقدام قابل تحسین و در روند تصویب طرح تسهیل کسب و کار، رانت نمایندگان مجلس و قضات را در مورد گرفتن مجوز وکالت بدون آزمون حذف کرد. همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد حذف رانت باعث بلندشدن صدای عده‌ای شده است.
روزنامه اصلاح‌طلب شرق در یادداشتی آورده است: «سؤال این است: آیا «ترویج تبعیض ناروا»[!!] و محروم‌کردن قشر عظیمی از قضات اصیل و نجیب و شریف جامعه از وکالت که تقریبا همه قوانین مصوب آنها از طریق پارلمان قوه قضائیه «هیئت عمومی دیوان‌عالی کشور» و آرای اصراری الحق والانصاف در زمره علمی و عملی و مفیدترین قوانین همه ادوار کشور است با کدام منطق و عقل حقوقی سازگار است؟»
در این باب لازم به ذکر است که قانون مجلس قضات را از وکالت محروم نکرده بلکه رانت آنها را حذف کرده و قضات نیز مانند بقیه باید در امتحان وکالت شرکت کنند و اگر قبول شدند مجوز دریافت کنند. کار خوب نمایندگان مجلس انقلابی این بود که رانت نمایندگان مجلس را نیز حذف کردند.
در ادامه این یادداشت آمده: «وقتی آقایان زنگنه و سلیمی بر ایرادات این قانون فی‌الحال مقر و رفع آن را بر‌عهده شورای نگهبان یا استفساریه مجدد می‌دانند، واقعا چگونه آن را در آتیه مفید برای جامعه خواهند دانست؟ آیا تکلیف دولت به تأمین شغل را فقط باید بر گرده وکلا و سردفتران و قضات تحمیل کرد؟ آیا اگر وکلا و سردفتران و قضات کشور با کمک پدر خانواده خویش «قوه قضائیه» به نمایندگان مجلس یا محاکم داخلی در نقض این قانون دسترسی داشتند، این‌گونه زخمی می‌شدند؟»
چنانکه خواندید این روزنامه اصلاح‌طلب قانون خوب مجلس را که انحصار و رانت را حذف کرده باعث زخمی شدن حامیان این رانت معرفی کرده و برای خالی نبودن عریضه نام قوه قضائیه را هم در این میان مطرح کرده است.
مذاکره یعنی مذاکره و دیپلماسی یعنی دیپلماسی!
جلال میرزایی، نماینده مدعی اصلاحات مجلس دهم در روزنامه آرمان نوشت: «اکنون در شرایط بحرانی کشور که اقتصاد و معیشت به بدترین وضعیت خود رسیده است باید از هر ابزاری برای بهبود شرایط کشور استفاده کنند. در این بین بهترین ابزار دیپلماسی و مذاکره است؛ مذاکره، نه شکست است، نه عقب‌نشینی، نه دادن امتیاز؛ مذاکره یعنی مذاکره و دیپلماسی یعنی دیپلماسی. نکته مهم‌تر اینجاست که دولت سید ابراهیم رئیسی و در کل نظام جمهوری اسلامی ایران در سایه همان نگاه به مذاکره و دیپلماسی متاسفانه احیای برجام را به یک تابو در سیاست خارجی بدل کرده‌اند. به هر حال در هشت سال گذشته تمام حملات، هجمه‌ها، انتقادات، توهین‌ها، تحقیرها، تخریب‌ها، تهدیدها و... به برجام، مذاکرات، دیپلماسی، ظریف،‌ روحانی در دستور کار قرار گرفت و رسانه‌های جریان قدرت در داخل کشور عملاً توافق هسته‌ای را به یک تابوی سیاسی در نزد افکار عمومی ایران بدل کرده‌اند... نگاه سیاست خارجی دولت رئیسی برای افزایش مناسبات منطقه‌ای با همسایگان در گرو حل برخی مسائل مانند احیای برجام و FATF است.»
مدعیان اصلاحات به‌گونه‌ای حرف می‌زنند که انگار طی سال‎‌های اخیر ساکن مریخ بوده‌اند و تازه به زمین برگشته‌اند. خبر ندارند که با مدیریت اشرافی برجامی‌ رکوردهای تورم و رکورد و ضریب جینی را جابه‌‎جا و اقتصاد کشور را ویران کردند. نویسنده به دولت انقلابی آموزش می‌دهد که مذاکره شکست نیست، در حالیکه مدعیان اصلاحات ـ اعتدال به جای مذاکره، به دشمن اعتماد و دیکته نویسی کردند. وی جمله‌ شگفت‌انگیز و استراتژیک مذاکره یعنی مذاکره و دیپلماسی یعنی دیپلماسی را نیز از قلم نینداخته و انکشاف خود را روی کاغذ آورده است! دشمن با کارشکنی و اصرار بر نقض تعهد، مانع اجرای برجام است، نویسنده منتقدان برجام را تخطئه و دشمن را تبرئه می‌کند؛ انگار حقوق‌بگیر کاخ سفید است. علاوه‌بر اینها، در شرایطی که ایران بدون برداشته شدن تحریم و الحاق به FATF عضو سازمان همکاری شانگهای شده و دروغ مدعیان اصلاحات آشکار شده است، نماینده سابق مدعی اصلاحات سر خود را زیر برف کرده و همان دروغ را تکرار می‌کند.