kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۳۳۷
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۳
قالیباف در اختتامیه کنفرانس وحدت اسلامی:

مبارزه علیه ‌اشغالگران فلسطین عامل اتحاد امت اسلامی شده است

رئیس‌ مجلس در اختتامیه کنفرانس وحدت اسلامی تلاش برای ایجاد همگرایی میان مذاهب اسلامی را بسیار مهم دانست و آزادی قدس شریف را از چنگال صهیونیست‌ها هدفی دانست که مسلمانان را متحد می‌کند.

به گزارش خبرگزاری تقریب، دکتر محمد‌باقر قالیباف رئیس ‌مجلس شورای اسلامی در آیین اختتامیه سی و پنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی ضمن تبریک میلاد با سعادت حضرت ختمی مرتبت (ص) اظهار داشت: ما مسلمانان از هر قوم و سلیقه‌ای باید بر مشترکاتمان یعنی قرآن مشترک، قبله مشترک و پیامبر مشترک تاکید کنیم. اما علی‌رغم همه این‌ اشتراکات چرا اختلافات عدیده‌ای داریم؟ چیزی نیست جز  اینکه ما هدف مشترک ترسیم نکرده‌ایم.
وی با تاکید بر اینکه تجربه نشان می‌دهد به میزانی که هدف و رویکرد مشترک در امت اسلام ایجاد شود وحدت نیز حاصل می‌شود و مهم‌ترین تجربه و شاهد تاریخی ما موضوع مهم فلسطین است، تصریح کرد: فلسطین توانسته است امت اسلامی را گرد هم آورد و عامل شکل‌گیری جبهه متحد مقاومت مقابل رژیم غاصب صهیونیستی شود.
قالیباف با ‌اشاره به اینکه در دوره اول دولت‌های کشورهای عرب با نگاه ملی‌گرایی عربی با همه هیمنه و قدرت خود تلاش کردند جلوی رشد این غده سرطانی را بگیرند و نتیجه‌اش جنگ سال ۱۹۶۷ شد که ظرف مدت ۶ روز ماشین جنگی دولت‌های عربی با شکست مطلق مواجه شد و محصول آن تقویت سیاسی و نظامی این رژیم کودک‌کش شد، تاکید کرد: اما رژیم صهیونیستی در مقطع دوم عمر خود، در چند رویارویی مختلف نه در برابر یک یا چند ارتش منظم بلکه در برابر نیروهای مقاومت مردمی متشکل از برادران اهل تشیع و تسنن در لبنان و فلسطین شکست خورد و افسانه شکست‌ناپذیری‌اش به پایان رسید.
وی ادامه داد: آن عاملی که باعث چنین تحول عظیمی شد ایجاد باور و هدف مشترک ضدصهیونیستی و تغییر رویکرد محوریت دولت‌ها از نگاه ملی‌گرایی عربی به امت اسلامی با محوریت اسلام سیاسی ظلم‌ستیز است. البته این هدف و رویکرد مشترک نیز در نتیجۀ شناخت و آگاهی امت اسلامی شکل گرفت.
رئیس ‌مجلس شورای اسلامی افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی امام خمینی رضوان الله تعالی علیه نه تنها اسلام سیاسی را در ایران حاکم کرد بلکه به عنوان یک کشور مسلمان شیعی دغدغه اصلی فراسرزمینی خود را ظلم‌ستیزی برابر رژیم صهیونیستی و پشتیبان اصلی او یعنی آمریکا قرار داد. این ابرمرد تاریخ و معلم پیشرو عصر جدید به نخبگان مذهبی و سیاسی امت اسلام نشان داد که منکر اصلی که قرآن نهی از آن را وظیفه هر مسلمانی قرار داده است ظلم مستکبران فقرآفرینی استعمارگران و جهل ناشی از فرهنگ مادی‌گرایی نظام سرمایه‌داری می‌باشد.
قالیباف با تاکید به اینکه امام خمینی(ره) با پایبندی به راهبرد نه شرقی و نه غربی به همه مسلمانان دنیا نشان داد با خداباوری و اعتماد به سنت‌های الهی و تکیه به توان مردم می‌توان برابر هر قدرت به ظاهر بزرگی پیروز شد، اظهار کرد: نخبگان امت اسلامی در نقاط مختلف کشورهای مسلمان با اعتقادات مذهبی متفاوت ضرورت مبارزه با منکرهای اصلی را تبیین کردند و شناخت و آگاهی امت را نسبت به رهیافت جدید از اسلام سیاسی مبتنی بر تفکر ناب محمدی بالا بردند و در این میان مجاهدانی همچون شهید حاج قاسم سلیمانی برای عملی شدن این رویکرد جهاد کردند و نتیجه آن شد که مردم مسلمان از اهل تشیع و تسنن بدون پشتیبانی دولت‌ها در کنار هم متحد شدند و با تکیه بر سنت‌های الهی توان قدرت‌های تا دندان مسلح را چیزی جز سستی خانه عنکبوت ندیدند و شکست‌های پی‌در‌پی را بر آنها تحمیل کردند و اینگونه بود که با شناخت و آگاهی امت مسلمان از اسلام سیاسی و تکیه بر سنت‌های الهی معجزه عصر جدید شکل گرفت و هیمنه جبهه استکبار با همه قدرت ظاهری‌اش فروریخت.
رئیس ‌مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همین هدف و رویکرد مشترک باعث نگرانی جبهه استکبار شد و با بدل‌سازی‌های انحرافی در قالب اسلام تکفیری و شعله‌ور کردن جنگهای داخلی و عادی‌سازی ظلم‌پذیری برخی دولت‌های منطقه در قالب پذیرش طرح‌هایی نظیر طرح آبراهام و طرح موسوم به معامله قرن به مقابله با آن برآمدند.
وی تاکید کرد: امروز قدرت‌های پنهانی در تلاش هستند تا با اختلاف‌افکنی‌های قومی و مذهبی در میان مسلمانان آنان را به سمت جنگ‌های داخلی منطقه‌ای و برادرکشی سوق دهند. در افغانستان و سراسر منطقه ‌این دست‌های پنهان در کارند تا با راه‌اندازی جنگ‌های مذهبی منطقه را در ناامنی همیشگی قرار دهند.
قالیباف گفت: در برابر این برنامه‌ریزی‌ها امروز تجربه موفق مقابله با رژیم صهیونیستی و همچنین تجربه‌های تلخ اسلام تکفیری و درگیری‌های داخلی امت اسلامی پیش روی ماست و نسخه شفابخش گذر از این دشمنی سخت و پیچیده همان آگاهی و شناخت امت اسلام است تجربه نشان داده است که بار اصلی موفقیت نه به دوش دولت‌ها که به دوش شما نخبگان جوامع اسلامی است. بی‌تردید گمشده امروز امت اسلام آگاهی و شناخت است.
رئیس ‌مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نخبگان جوامع اسلامی باید به امت اسلامی نشان دهند که بر اساس تعالیم قرآنی منکر اصلی که باید با آن مبارزه کرد ظلم ظالمان جهانی است و راهبرد اصلی مبارزه با استکبار نیز مقابله همراه با تدبیر و عقلانیت است باید نقشه‌های دشمن را شناخت و برای آن طراحی دقیق مبتنی بر آگاهی بخشی امت اسلام داشت.
قالیباف با بیان اینکه یکی از حلقه‌های مفقوده حل مسائل کشورهای اسلامی «راهبرد گفت‌وگوی سراسری و فراگیر» در این حوزه تمدنی است، تصریح کرد: علمای مسئول و فضلای دغدغه‌مند کشورهای اسلامی از هر مذهب و قومیتی که هستند بایستی با یکدیگر به تبادل فکری بپردازند. این راهبرد دقیقاً نقطه مقابل تکفیر است که جز جنگ‌های خونین و هدر رفتن سرمایه‌های مسلمانان چیزی برای کشورهای اسلامی به ارمغان نیاورده است.