kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۳۲۳
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۰
انتشار جزئیات عملیات مهم «ربیع النصر»

یمنی‌ها چگونه 3200 کیلومتر از خاک کشورشان را آزاد کردند؟

سخنگوی نیروهای مسلح یمن، جزئیات عملیات «ربیع النصر» در دو استان «شبوه» و «مأرب» که به آزادی 3200 کیلومتر مربع از خاک این کشور منجر شده را تشریح و تاکید کرد در این عملیات 550 تن از مزدوران سعودی به هلاکت رسیده و 1200 تن دیگر نیز زخمی شدند.



سرویس خارجی-

سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن که یکشنبه هفته گذشته از انجام عملیات موفق «ربیع النصر» (بهار پیروزی) در دو استان «مأرب» و «شبوه» و تحقق کلیه اهداف مورد نظر خبر داده بود، دیروز همان‌طور که وعده داده بود طی یک کنفرانس خبری به توضیح درخصوص جزئیات این عملیات پرداخت. به نوشته پایگاه خبری شبکه «المسیره»، وی افزود: در این عملیات، یگان پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، بیش از ۲۷۸ عملیات از جمله ۱۶۱ عملیات در اراضی اشغالی یمن و ۱۱۷ عملیات در عمق خاک سعودی انجام داد. یگان موشکی نیز ۱۳۰ حمله انجام داد که ۹۵ حمله در اراضی اشغال شده یمن و ۳۵ حمله در عمق خاک سعودی صورت گرفت و در طول عملیات نصرالربیع، در مجموع چهار پهپاد شناسایی و جاسوسی منهدم شد.
سخنگوی نیروهای مسلح یمن افزود که شمار پاسخ‌های موفق به حملات جنگنده‌های ائتلاف متجاوز به ۲۹۶ مورد رسید و نیروهای ما با وجود تشدید حملات هوایی ائتلاف سعودی که شمار آن به ۷۰۵ حمله می‌رسید، به عملیات ربیع‌النصر ادامه دادند. اگر دشمن فکر می‌کند که با حملات جنگنده‌های خود می‌تواند پیشروی نیروهای ما را محدود کند یا عزم سربازان و مجاهدین ما را در هم بشکند، باید بداند که این تنها یک توهم است. سرتیپ یحیی سریع تصریح کرد: «در این عملیات شهرستان‌های «عسیلان»، «بیحان» و «عین» در شبوة و شهرستا‌ن‌های «حریب»، «العبدیة» و بخش‌هایی از دو شهرستان «جبل مراد» و «الجوبه» در مأرب و به طور کلی ۳۲۰۰ کیلومتر مربع در این دو استان، آزاد شدند. البته برخی از مناطقی که اخیراً در مأرب آزاد شده‌اند هنوز با حمایت ائتلاف متجاوز، لانه گروهک‌های تکفیری باقی مانده‌ است.»
وی افزود: «بلافاصله پس از آزاد‌سازی این مناطق، نیروهای ما تلاش برای عادی‌‌سازی روال زندگی در این مناطق را آغاز کردند و وزارت کشور و مقامات مربوطه از جمله مقامات محلی، مسئولیت‌های خود را بر عهده گرفتند. به گفته سخنگوی نیروهای مسلح یمن، عملیات ربیع‌النصر به کشته، زخمی و اسیر شدن ۱۸۴۰ نفر منجر شد که در این میان، ۵۵۰ نفر کشته، ۱۲۰۰ نفر زخمی و ۹۰ تن اسیر شدند. در میان کشته‌ها شماری از سرکرده‌های ارشد داعش و القاعده که العبدیه را به لانه خود تبدیل کرده بودند و تحت حمایت ائتلاف سعودی قرار داشتند، نیز به چشم می‌خورند.
بر اساس این گزارش، طی این عملیات، نزدیک به ۱۶ خودروی زرهی و نظامی و نفربر نابود و به آتش کشیده شد و ۱۸۰ قبضه سلاح از بین‌ رفت. نیروهای یمنی همچنین موفق شدند که پنج انبار اسلحه را طی این عملیات نابود کنند. ده‌ها خودروی زرهی و خودروی نظامی متعلق به نیروهای متجاوز از سوی نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به غنیمت گرفته شد. سریع تاکید کرد: «مهم‌ترین نتایج عملیات ربیع‌النصر، تقویت موقعیت و موضع نظامی نیروهای ما در تعقیب مزدوران است. نیروهای ما در آستانه ورود به شهر مأرب، بار دیگر به سرکرده‌های مزدوران درخصوص تداوم مواضعشان و عدم تجدیدنظر در این خصوص، هشدار می‌دهند. ما از شهروندان و ساکنان شهر مأرب می‌خواهیم که از مقرهایی که مزدوران برای اهداف نظامی از آن‌ استفاده می‌کنند، دور شوند.»
سرتیپ سریع در پایان این نشست خبری گفت: «همان‌طور که نیروهای ما به وعده و قول خود در آزاد‌سازی مناطقی که اکنون آزاد شده‌، عمل کردند، همین قول را در‌باره آزادی مأرب می‌دهیم و می‌گوییم که مأرب نیز آزاد خواهد شد. هیچ ملتی نمی‌تواند تحت قیمومیت دیگران و اشغالگری به اهداف خود برسد.»
یمنی‌ها برگ درخت می‌خورند
حملات وحشیانه ائتلاف سعودی به یمن در
6 سال گذشته باعث شده زیرساخت‌های یمن نابود شده و مردم این کشور توان تامین مایحتاج زندگی خود را نداشته باشند. در این میان گرسنگی تبدیل به یک کابوس برای مردم یمن شده و بسیاری از مردم این کشور به خوردن برگ درختان روی آورده‌اند. در این راستا، «برنامه جهانی غذا» شاخه کمک غذایی سازمان ملل متحد و بزرگترین نهاد انسانی جهان در زمینه امنیت غذایی و رفع گرسنگی از کمبود شدید مواد غذایی در یمن خبر داد. این نهاد مرتبط با سازمان ملل متحد در حساب کاربری خود در شبکه توئیتر اعلام کرد که با توجه به جنگ و فروپاشی اقتصاد در یمن هیچ نشانه‌‌ای مبنی بر کمرنگ شدن بحران این کشور وجود ندارد و این مسئله باعث شده که گرسنگی در این کشور چند برابر شود.
برنامه جهانی غذا در ادامه اعلام کرد که این مسئله باعث شده است که خانواده‌های یمنی برای زنده ماندن به کارهایی مانند خوردن برگ درختان روی بیاورند.