kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۳۰۳
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۵
وزیر بهداشت با تکذیب فوت ناشی از تزریق واکسن:

بیش از ۸۵ درصد از بیماران فوت‌شده واکسن کرونا تزریق نکرده‌اند

وزیر بهداشت گفت: نگرانی موج ششم به خاطر افرادی است که واکسینه نشده‌اند.

به گزارش وبدا، بهرام عین اللهی در حاشیه بازدید از مجتمع خوابگاهی کوی دانشگاه علوم پزشکی تهران، اظهار داشت: تمام افرادی که در کشور واکسن کرونا را دریافت می‌کنند، رصد می‌شوند و متاسفانه بیش از ۸۵ درصد از بیمارانی که جان خود را از دست می‌دهند، واکسن کرونا تزریق نکرده‌اند و نگرانی موج ششم به خاطر افرادی است که واکسینه نشده‌اند.
عین اللهی افزود: تزریق واکسن و ایمنی حاصل از واکسیناسیون به طور کامل و ۱۰۰ درصد از مرگ و میر ناشی از کرونا پیشگیری می‌کند و شایعاتی که در مورد فوت ناشی از تزریق واکسن کرونا گفته می‌شود، به هیچ عنوان صحیح نیست چون مطالعات علمی، دانشمندان و مراکز پژوهشی نشان داده‌اند که واکسیناسیون یکی از مهم‌ترین عوامل مقابله با کرونا است.
وی ادامه داد: واکسن یکی دو ساله به وجود نیامده و ۱۰۰ سال است که در ایران واکسن برای مقابله با بیماری‌ها از جمله سیاه سرفه، کزاز و فلج اطفال تزریق شده و موجب کنترل و ریشه‌کنی بیماری‌ها شده است اما واکسیناسیون، یک کار علمی است. ایران در پزشکی قدمت بسیار دیرینه‌ای دارد. به عنوان نماینده ۲۰ هزار عضو هیئت علمی
و ۸۰۰ مرکز تحقیقاتی باید بگویم که واکسیناسیون برای نجات جان مردم و عزیزان ما لازم است. هر فردی که فوت کند، متاثر می‌شویم اما برای تامین سلامت مردم حتما باید واکسیناسیون با پوشش بالا انجام شود.
ارسال مستندات واکسن برکت
به سازمان جهانی بهداشت
وزیر بهداشت همچنین در یک گفت‌و‌گوی تلویزیونی در پاسخ به سؤالی درباره میزان اثربخشی واکسن کرونا و علت فوت برخی افراد علیرغم تزریق دو دوز واکسن بیان داشت: مطالعات زیادی در کشور ما و در کشورهای دیگر انجام شده است که نشان می‌دهد بروز عوارض در افراد واکسینه شده نادر است و مرگ و ‌میر به دنبال واکسن اصلا وجود ندارد و اینکه می‌گویند فردی واکسن زده و فوت کرده، به این صورت است که فرد همزمان با واکسن یا قبل از آن به کرونا مبتلا شده است یا ایمنی کامل ایجاد نشده است و باید دو ماه از تزریق واکسن بگذرد تا ایمنی کامل حاصل شود.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، بهرام عین‌اللهی درباره عوارض ناشی از واکسن‌ها نیز افزود: سال‌هاست که واکسیناسیون فلج اطفال انجام می‌شود و این بیماری را ریشه‌کن کرده است و بنابراین واکسن یک مسئله عجیب نیست.
عین‌اللهی با بیان اینکه نتایج واکسن‌های مورد استفاده در کشور در جهان خوب بوده و ما به مردم اطمینان می‌دهیم که واکسن‌های مصرفی جزو بهترین واکسن‌های دنیاست، درباره انتشار مستندات واکسن برکت نیز گفت: واکسن برکت یکی از موفق‌ترین واکسن‌های دنیاست و عوارض کمی دارد و ما نتایج مطالعات را برای سازمان جهانی بهداشت فرستادیم و امیدواریم اگر مسائل سیاسی در این سازمان حاکم نباشد واکسن برکت نیز تاییدیه جهانی اخد کند و به عنوان واکسن بین‌المللی نیز مطرح شود.
وی ادامه داد: در حال حاضر مشکل این است که تولید برکت کافی نیست و اگر خطوط تولید دیگر راه‌اندازی شود مشکل حل می‌شود، علتش هم این است که بین مرحله آزمایشگاهی و مرحله صنعتی فاصله وجود دارد و علت عدم تحقق برخی وعده‌ها نیز همین است.
وزیر بهداشت اعلام کرد: تا هفته آینده مجوز واکسن‌های فخرا و رازی نهایی می‌شود.
با افزایش واکسیناسیون
محدودیت‌ها برداشته می‌شود
عین‌اللهی گفت: ما از ابتدای شیوع کرونا با محدودیت تردد، مسافرت‌ها، اشتغال و... سروکار داشتیم؛ الان با واکسیناسیون می‌خواهیم بسیاری از محدودیت‌های تردد شبانه، مسافرت‌ها و ‌... را برداریم. واکسیناسیون باعث برداشته شدن بسیاری از این محدودیت‌ها می‌شود؛ خروج و ورود به کشور را باید منوط به واکسیناسیون کنیم و باید حتما ازمسافران کارت واکسیناسیون یا تست منفی کرونا درخواست کنیم.
وی درباره اظهارات یکی از معاونین وزارت بهداشت مبنی بر اخذ مکرر تست کرونا از کارمندانی که واکسن نزده‌اند بیان داشت: برخی کشورها می‌گویند اگر واکسن نزنید باید تست کرونا بدهید اما این امر خیلی مورد نظر ستاد کرونا نبوده است. الزام تست هر 72 ساعت از کارمندانی که واکسن نزده‌اند مصوب ستاد ملی کرونا نیست و نظر فردی و شخصی معاون وزارت بهداشت بوده است.
شرایط بازگشایی مدارس
وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم پرهیز از عادی‌انگاری کرونا گفت: باید شرایط را اضطراری بدانیم و به تدریج محدودیت‌ها را برداریم؛ بازگشایی مدارس با واکسیناسیون انجام می‌شود‌. وزارت آموزش و پرورش باید زمانی اقدام به بازگشایی کند که بالای 70 درصد افراد و دانش‌آموزان دو دز واکسن را زده باشند و فکر می‌کنم تا آخر آبان این زمینه برای بازگشایی مدارس فراهم شود. البته میزان مرگ و میر کودکان کمتر از بزرگسالان است اما کودکان می‌توانند ناقل کرونا برای دیگران باشند.نظر وزارت بهداشت این است که بازگشایی مدارس بدون واکسیناسیون نباشد.
وضعیت کرونا در کشور شکننده است
عین اللهی با بیان اینکه وضعیت شکننده است و ما باید برای موج ششم آماده‌باشیم، افزود: موج ششم در همه کشورها آمده است و نکته‌ای که می‌تواند کمک کند انجام واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.