kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۲۹۹
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۴

پیش‌بینی باران و کاهش دما تا ۱۰ درجه در ۷ استان

از دوشنبه تا سه شنبه، در هفت استان آبگرفتگی معابر، وقوع سیلاب و طغیان رودخانه‌ها و مسیل‌ها، لغزندگی جاده‌ها به‌ویژه گذرگاه‌های کوهستانی‌، کاهش دید و احتمال تاخیر در پروازها پیش‌بینی می‌شود.

‌ مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی با اعلام این خبر به خبرگزاری فارس گفت: امروز دوشنبه با شمالی شدن جریانات روی دریای خزر در گیلان، اردبیل، غرب مازندران، شمال آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی بارش باران و وزش باد خواهیم داشت.
صادق‌ ضیائیان افزود: از دوشنبه تا سه‌شنبه، بارش باران گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید موقت و در ارتفاعات شمالی بارش برف‌ ابتدا در گیلان، شرق اردبیل و هرمزگان و روز سه‌شنبه در نیمه شرقی آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان و خراسان شمالی پیش‌بینی می‌شود.
ضیائیان ادامه داد: اثر این مخاطره بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، آبگرفتگی معابر، وقوع سیلاب و طغیان رودخانه‌ها و مسیل‌ها، لغزندگی جاده‌ها به‌ویژه گذرگاه‌های کوهستانی‌، کاهش دید و احتمال تاخیر در پروازها است.
وی تأکید کرد: توصیه می‌شود احتیاط در تردد و توقف حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، احتیاط در عبور از جاده‌های کوهستانی و به همراه داشتن تجهیزات زمستانی در دستور کار باشد.
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی گفت: همچنین از سه‌شنبه تا چهارشنبه، کاهش محسوس دما بین 6 تا 10 درجه‌ در نوار شمالی کشور، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، ارتفاعات البرز، خراسان شمالی پیش‌بینی می‌شود.ضیائیان افزود: در این راستا احتمال خسارت به محصولات و ماشین آلات کشاورزی در اثر یخبندان وجود دارد که توصیه می‌شود جابه‌جایی محصولات برداشت شده باغی و زراعی به انبار، استفاده از ضدیخ در رادیاتورها و اتخاذ تمهیدات دیگر جهت پیشگیری از خسارات کشاورزی در دستور کار باشد.
وی یادآور شد: روز سه‌شنبه گستره بارش‌ها کل سواحل خزر، خراسان شمالی و شمال‌غرب کشور را در بر می‌گیرد و در این روز رگبار باران و وزش باد در استان‌های البرز، مرکزی، قزوین، کردستان و همدان خواهیم داشت.
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی بیان داشت: روز سه‌شنبه شدت بارش‌ها در استان‌های مازندران و گیلان همچنین شمال اردبیل خواهد بود و در جنوب سیستان و بلوچستان و هرمزگان افزایش ابر، وزش باد، گاهی رگبار و رعد و برق پیش‌بینی می‌شود. ضیائیان ادامه داد:‌ روز چهارشنبه بارش‌ها در گیلان، اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و غرب مازندران ادامه دارد همچنین وزش باد و بارش پراکنده در استان‌های زنجان، قزوین، البرز و غرب تهران پیش‌بینی می‌شود که شدت بارش‌ها در گیلان خواهد بود.
وی افزود:‌ روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری بارش برف در ارتفاعات البرز داریم همچنین روز پنج‌شنبه در دامنه‌های جنوبی البرز و استان‌های واقع در دامنه‌های زاگرس مرکزی و سواحل خزر بارش پراکنده و وزش باد پیش‌بینی می‌شود.
ضیائیان درباره وضعیت جوی پایتخت گفت:‌ آسمان تهران امروز صاف گاهی با وزش باد پیش‌بینی می‌شود و بیشینه و کمینه دما در پایتخت 22 و 12 درجه خواهد بود.