kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۲۸۸
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۱
بر اساس آمارهای مستند بین‌المللی

اطلاعات اتاق بازرگانی درباره کاهش صادرات نفت ایران به چین ‌اشتباه بود

برخی اطلاعات ‌اشتباه اتاق بازرگانی تهران مبنی بر به صفر شدن صادرات نفت ایران به چین، درحالی مطرح می‌شود که طبق آمار مراجع رسمی، مجموع صادرات نفت و میعانات گازی ایران به چین همچنان بیش از یک میلیون بشکه در روز است.

‌به گزارش خبرگزاری فارس، ماه گذشته بود که اتاق بازرگانی تهران گزارشی را درباره میزان واردات نفت توسط چین منتشر کرد، در این گزارش اتاق بازرگانی تهران مدعی شده بود که میزان صادرات نفت ایران به چین در هفت ماهه نخست سال 2021 به طور میانگین کمتر از هزار بشکه در روز است. مسعود خوانساری، رئیس ‌اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران هم در توئیتر خود به این آمار‌ اشاره کرد.
انتشار این خبر توسط اتاق بازرگانی موجب ایجاد موجی تخریبی علیه روابط ایران و چین در داخل شد و بازتاب قابل توجهی در رسانه‌های اصلاح‌طلب داشت. در همان ایام در گزارشی با عنوان «آدرس غلط جدید «جریان تحریف» درباره تحریم‌ها؛ آیا چین واردات نفت از ایران را متوقف کرده است؟» با استناد به آمار اوپک، شرکت‌های ردیابی نفتکش و گزارش‌های دولت، ضمن تکذیب اعداد و ارقام اتاق بازرگانی تهران، رقم صادرات نفت ایران به چین منتشر شد که به صورت خلاصه در این باره توضیح داده می‌شود.
آمار بدون استناد
مبنای آمار ارائه شده توسط اتاق بازرگانی درباره صادرات نفت ایران به چین مشخص نیست. یعنی معلوم نیست این نهاد با استناد به کدام مرجع رسمی ادعای صادرات تنها هزار بشکه در روز را دارد،‌ بدیهی است که در موضوع صادرات نفت، اتاق بازرگانی تهران مرجع رسمی نیست و آمار این نهاد تنها در صورت استناد به مراجع رسمی مثل آمار اوپک یا شرکت‌های ردیابی نفتکش قابل اعتنا
است.
طبق آمار اوپک، میانگین صادرات نفت ایران در هفت ماهه نخست سال 2021 بین 550-850 هزار بشکه در روز است. البته توجه داشته باشید که به دلیل فروش مخفیانه و چراغ خاموش ایران در شرایط تحریم امکان رصد 100 درصدی همه محموله‌های ایران وجود ندارد، در نتیجه آمار واقعی صادرات نفت ایران (که عمدتا به مقصد چین است) می‌تواند از آمار مراجع رسمی بالاتر باشد.
طبق آمار شرکت ردیابی نفتکش کپلر میزان صادرات نفت ایران در شش ماه نخست سال 2021 حدود 650 هزار بشکه در روز بوده است.
شرکت ردیابی نفتکش‌ها،‌ تانکر ترکرز، گزارش داده است که در نیمه اول سال ۲۰۲۱ ایران روزانه به طور متوسط یک میلیون بشکه نفت راهی چین کرده است. این رقم حتی ۳۰ درصد بیشتر از خرید نفت چین از ایران در دوران قبل از تحریم‌ها هست. این مرکز در ادامه می‌گوید ایران هم‌اکنون روزانه یک میلیون بشکه صادرات نفت به چین دارد و در برخی ماه‌های سال جاری میلادی، حتی این رقم به
۱.۵ میلیون بشکه نیز اوج گرفته ‌است.
به عقیده کارشناسان دلیل صفر بودن صادرات نفت ایران به چین در آمار اداره گمرک چین، همراهی این کشور با ایران برای دور زدن تحریم‌های نفتی و کاهش هزینه‌های تحریم است.
اقدام سؤال‌برانگیز اتاق تهران
پس از مشخص شدن اطلاعات غلط اتاق بازرگانی تهران درباره رقم صادرات نفت ایران به چین در «هفت ماهه نخست» سال جاری میلادی، بعد از گذشت یک ماه این اتاق با پافشاری بر اطلاعات غلط خود، این بار برای تخریب ذهنیت مردم ایران نسبت به چین، آمار صادرات نفت ایران به چین را در «هشت ماهه نخست» 2021 اعلام کرد که دقیقا طبق روال گذشته (در تناقض با آمار موسسه ردیابی نفتکش‌‌ها) اعلام شده است.
گزارش جدید اتاق بازرگانی هم با استناد به اداره گمرک چین صورت گرفته است، اما همانطور که گفته شد رقم صادرات نفت ایران به چین برای کاهش هزینه‌های دور زدن تحریم توسط گمرک چین صفر اعلام می‌شود و این موضوع برای همگان روشن و واضح است. حال چرا نهادی مثل اتاق بازرگانی تهران که به طور کامل در جریان تعاملات نفتی ایران و چین است سعی می‌کند با ارائه اطلاعات غلط و بدون توضیحات مربوطه، روابط ایران و چین را در داخل کشور تخریب کند؟