kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۲۲۳
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۹

خشم اردوغان از کلاهبرداری یک میلیارد و 400 میلیون دلاری آمریکا

رئیس‌جمهور پرحاشیه ترکیه که این روزها با دوست و دشمن درگیر است، این بار از کلاهبرداری یک میلیارد و 400 میلیون دلاری آمریکا به صدا درآمده و گفته این پول را که برای خرید اف-35 از او گرفته‌اند را به هر صورتی که شده پس خواهد گرفت.


سروس خارجی-
«رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه، مدتهاست که سیاست خارجی‌اش مصداقِ جنگ با دوست و دشمن شده است؛ ترکیه از سویی برای عضویت در اتحادیه اروپا دست و پا می‌زند و از سوی دیگر با این اتحادیه بر سر یونان، مسئله مهاجران، دخالت‌هایش در آفریقا و... درگیر است و سر جنگ دارد؛ بی‌دعوت به خاک سوریه و عراق می‌رود و عملیات نظامی انجام می‌دهد و دولت‌های این کشورها را تهدید می‌کند؛ ایرانی را که در جریانِ کودتا علیه دولتش در پنج سال پیش – زمانی که او از کاخ ریاست جمهوری‌اش پا به فرار گذاشته بود– از او حمایت کرده بود را حالا در مناقشات قفقاز دشمن می‌دارد و.... البته اگر بخواهیم همه سیاست‌های متخاصمانه و در بسیاری موارد یک بام و دو هوای اردوغان را مطرح کنیم باید دفتری 100 ورقی را سیاه کنیم.
این بار هم اردوغان با متحدش در ناتو، یعنی آمریکا، درگیر شده است. آمریکا که در پشت پا زدن به متحدانش سابقه طولانی دارد این بار سر متحدی را کلاه گذاشته که سیاست‌هایش کم-و-بیش مثل آن است؛ واشنگتن
یک میلیارد و 400 میلیون دلار از ترکیه گرفته تا به آن جنگنده اف-35 بفروشد حالا نه جنگنده را می‌دهد نه پول را.‌ به گزارش فارس، اردوغان در گفت وگو با خبرنگاران هنگام بازگشت از نیجریه گفت: «ما مبلغ ۱.۴ میلیارد دلار خود را به هر طریقی دریافت می‌کنیم.»
گفتنی است، پیشتر آنکارا بیش از ۱۰۰ فروند جنگنده اف-۳۵ سفارش داده بود که قرار بود توسط شرکت «لاکهید مارتین» ساخته شود، اما در سال ۲۰۱۹پس از خرید سامانه‌های پدافند موشکی روسی «اس-۴۰۰»، واشنگتن ترکیه را از این قرارداد کنار گذاشت و حالا هم که عملا نشان داده، قصد ندارد پول این جنگنده‌ها را پس دهد.
تهدید به اخراج سفیران 10 کشور
البته این تنها درگیری کنونی ترکیه با دوستانش نیست. رئیس‌جمهور ترکیه روز پنجشنبه سفیران آلمان، آمریکا و
۸ کشور غربی دیگر را که در امور داخلی ترکیه مداخله کرده‌ بودند به اخراج تهدید کرد. وزارت خارجه ترکیه شامگاه دوشنبه پیش بود که سفیران ۱۰ کشور را به دلیل بیانیه مشترک آنها که خواستار آزادی «عثمان کاوالا»، تاجر ترکیه‌ای زندانی در این کشور شده بود احضار کرد. سه‌شنبه دو هفته پیش سفارتخانه‌های آمریکا، کانادا، فرانسه، فنلاند، دانمارک، آلمان، هلند، نیوزلند، نروژ و سوئد خواستار آزادی کاوالا شدند که به دلیل نقش ادعایی در اعتراضات سال ۲۰۱۳ و تظاهرات‌های بعدی آن، چهار سال است در زندان به سر می‌برد.
کاهش روز افزون ارزش لیره ترکیه
خبر دیگر از ترکیه و دردسرهای این روزهای آقای اردوغان باز می‌گردد به مشکلات اقتصادی این کشور که روز به روز بدتر و بدتر می‌شود. طبق گزارش‌های منتشر شده لیره این کشور به طور مداوم در برابر دلار آمریکا ضعیف و ضعیف‌تر شده، تامین هزینه سوخت و انرژی برای خانواده‌ها بسیار دشوارتر شده و قیمت اقلام مصرفی و غذایی نیز مردم را در تنگنا قرار‌داده است. حالا لیره ترکیه که طی هفته‌های اخیر با سرعت بیشتری در حال کاهش ارزش خود در برابر دلار است، به ترند صفحات مجازی این کشور تبدیل شده است.