kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۱۹۵
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۹
قائم‌مقام سازمان راهداری:

40 هزار دستگاه کامیون نوسازی می‌شود

مسئولان سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با ‌اشاره به تردد 3800 اتوبوس فرسوده در جاده‌ها، گفتند: قرار است سالانه ۴۰ هزار دستگاه از ناوگان باری فرسوده نوسازی شود.

به گزارش سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، فرامرز مداح؛ قائم‌مقام سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با ‌اشاره به آسیب‌های فعالیت ناوگان فرسوده در جاده‌ها اظهار داشت: قرار است سالانه ۴۰ هزار دستگاه از ناوگان باری فرسوده کشور نوسازی شود. البته این امر مشروط به تولید و انجام واردات و نیز تأمین اعتبارات است.
وی با ‌اشاره به اینکه سه هزار دستگاه اتوبوس در کشور به سن فرسودگی رسیده است که باید نوسازی شود، گفت: برای نخستین بار، پرداخت تسهیلات از محل تبصره ۱۸ برای بازسازی ناوگان سواری پرداخت می‌شود و در این منابع صرفاً برای اورهال و بازسازی هزینه خواهد شد. قائم‌مقام سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای افزود: در این زمینه ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار از منابع تبصره ۱۸ به بازسازی و اورهال ناوگان اختصاص یافته است. این تسهیلات ارزان قیمت با نرخ سه تا چهار درصد در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.
مداح درباره برنامه‌ها برای اجرای پروژه‌های راهسازی در محورهای روستایی گفت: مجلس شورای اسلامی در سال جاری ۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح‌های راهسازی در محورهای روستایی کشور منظور کرده است. امید است این اعتبار تخصیص مناسب داشته باشد تا بتوانیم به انجام پروژه‌های راهسازی در محورهای روستایی سرعت دهیم. همچنین مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نیز اعلام کرد: خسارت وارد شده به صنعت حمل‌ونقل عمومی ناشی از شیوع کرونا ۴۰ هزار میلیارد ریال است که امید می‌رود با بازگشت به شرایط عادی، آسیب‌های اقتصادی جبران شود. داریوش باقرجوان اظهار داشت: شیوع کرونا سبب شده تا جابه‌جایی مسافر با ناوگان عمومی در سال جاری و پارسال نسبت به وضعیت پیش از این بیماری ۵۰ درصد کاهش یابد. در وضعیت معمول، سالانه جابه جایی ۲۰۰ میلیون مسافر با ناوگان حمل‌ونقل عمومی پیش‌بینی شده اما با توجه به شیوع کرونا و لزوم رعایت فاصله اجتماعی در این ناوگان، این رقم محقق نشده است.
وی ادامه داد: جابه جایی مسافر با رعایت دستورالعمل خالی بودن ۵۰ درصد ظرفیت در حال انجام است که البته تبعات اقتصادی برای شرکت‌ها و رانندگان دارد و گلایه‌ها از لطمه کرونا و تحت شعاع قرار گرفتن صرفه اقتصادی بسیار گزارش شده است
باقرجوان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه متقاضیان دریافت خدمات از ناوگان حمل‌ونقل عمومی، عمدتاً بخش آسیب‌پذیر هستند، افزایش نرخ کرایه‌ها متصور نیست و هزینه‌ها باید از طریق افزایش مسافر جبران شود اما با شیوع کرونا، شمار مسافران کم شده است. وی افزود: اکنون خدمات‌رسانی به مسافران با رعایت فاصله‌گذاری، تهویه در ناوگان و نیز رعایت سایر پروتکل‌های بهداشتی همچون استفاده از ماسک و ضدعفونی کردن در حال انجام است. باقرجوان درباره فرسودگی ناوگان مسافری گفت: اکنون 3800 دستگاه ناوگان اتوبوسی، ۱۸ هزار دستگاه ناوگان سواری کرایه و ۱۴ هزار و ۵۰۰ دستگاه ناوگان مینی بوس در کشور فرسوده است که باید نوسازی شود. مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: قرار است سالانه سه هزار دستگاه سواری کرایه، ۵۰۰ دستگاه اتوبوس و یک هزار دستگاه مینی‌بوس نوسازی شود.