kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۱۸۰
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۱
در جلسه هیئت دولت مطرح شد

دستور رئیسی به سه وزارتخانه برای تنظیم بازار و نظارت جدی بر قیمت‌ها

رئیس‌جمهور به وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، و دادگستری دستور داد بی‌ثباتی در بازار را با جدیت و فوریت پیگیری کنند.


آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی دیروز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت با تبریک ایام ولادت نبی مکرم اسلام(ص) و امام جعفر صادق(ع) و نیز هفته وحدت گفت: وحدت در جهان اسلام را راهبرد جمهوری اسلامی ایران و تفرقه را راهبرد دشمن توصیف کرد و گفت: هر فردی دانسته یا نادانسته اقدامی برخلاف وحدت انجام دهد، در زمین دشمن بازی کرده است.
وی با تاکید بر اینکه همه باید تلاش کنیم وحدت در بین آحاد ملت مسلمان ایران از اقوام و مذاهب مختلف حفظ شود، گفت: این موضوع برای جمهوری اسلامی نه تاکتیک بلکه یک راهبرد است. البته این به معنای یکی شدن همه اقوام و مذاهب و افکار و گویش‌ها نیست، بلکه به معنای پرهیز از تفرقه‌افکنی و نگاه واحد به هدف راهبردی جمهوری اسلامی یعنی پیشرفت است.
رئیسی در ادامه با تاکید بر ضرورت تدارک اماکن استقرار موقت کسانی که برای کارهای ضروری مثل درمان به شهرهای بزرگ از جمله تهران سفر می‌کنند اما سرپناهی ندارند، گفت: این مردم بندگان خدا و مستضعفان واقعی هستند که نه توان مالی دارند و نه زبانی برای بیان آن، و باید برای آنان سرپناه مناسب در نظر گرفته شود.
رئیس‌جمهور در ادامه با قدردانی از تلاش‌ها و فعالیت‌های معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری گفت: امروز بنده و سرکار خانم خزعلی در جایگاه اجرایی نشسته‌ایم و دیگر ارائه پیشنهاد و توصیه از سوی ما پذیرفته نیست.
رئیسی افزود: معاونت امور زنان و خانواده با مشورت فرهیختگان و صاحبنظران برای حل مشکلات این حوزه به ویژه آسیب‌های اجتماعی از جمله طلاق، راهکارهای اجرایی و عملیاتی ارائه کند.
وی در ادامه با قدردانی از اقدامات وزارت جهاد کشاورزی در تامین نهاده‌های دامی، گفت: لازم است در این زمینه اطلاع‌رسانی مناسبی به ویژه به دامداران صورت گیرد.
رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، و دادگستری بیش از گذشته به قیمت کالاها حساسیت داشته باشند، گفت: مردم باید درباره تامین معیشت و سفره خود احساس امنیت کنند و بی‌ثباتی در بازار چه ریشه در کم‌کاری بدنه دولت داشته باشد و چه ناشی از سوءاستفاده فرصت‌طلبان، باید پیگیری جدی و فوری شود.
رئیسی همچنین از وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس‌سازمان برنامه و بودجه به دلیل اینکه برای دومین ماه متوالی زمینه پرداخت حقوق و تامین هزینه‌های جاری دولت را بدون استقراض از بانک مرکزی فراهم کردند، قدردانی کرد و گفت: امیدوارم این رویه ادامه یابد تا گرفتار آنچه پیشینیان به آن مبتلا شدند نشویم و با استقراض از بانک مرکزی، باعث افزایش پایه پولی و نرخ تورم نشویم.
اهتمام دولت برای ارتباط نزدیک
با علما و فرهیختگان حوزه و دانشگاه
رئیس‌جمهور همچنین سه شنبه شب گذشته در دیدار رئیس‌و اعضای جامعه روحانیت مبارز با تاکید بر اهتمام دولت برای ارتباط نزدیک و صمیمانه با علما و فرهیختگان حوزه و دانشگاه، گفت: دولت مصمم است از دیدگاه‌ها و نظرات دلسوزانه همه قشرها به ویژه روحانیون در پیشبرد امور کشور و رفع مشکلات و دغدغه‌های مردم استفاده کند.
وی تأکید کرد: دولت در کنار مقابله با کرونا و تلاش برای رفع مشکلات معیشتی مردم، اعتلای ارزش‌های فرهنگی و دینی جامعه را با جدیت پیگیری می‌‌کند.
رئیسی، افزود: روحانیت همواره مورد اعتماد بوده و مردم همچنان برای رفع مشکلات خود به این جریان اعتماد دارند و باید از این اعتماد برای رفع دغدغه‌های مردم در بخش‌های مختلف اقتصادی و فرهنگی استفاده کنیم.
رئیس‌جمهور گفت: مصمم هستیم براساس بیانیه گام دوم انقلاب، در مسیر ایجاد تحول و شتاب در روند پیشرفت کشور حرکت کنیم.
رئیسی افزود: به‌رغم همه مشکلات، آینده را بسیار امیدبخش می‌بینم و مصمم هستیم با ایجاد گشایش‌های مختلف، شرایط مناسبی در وضع زندگی مردم ایجاد شود.
در این دیدار آیت‌الله موحدی کرمانی و جمعی از اعضای جامعه روحانیت مبارز در سخنان جداگانه‌ای با تجلیل از روحیه انقلابی و مردمی آیت‌الله رئیسی در رسیدگی به مشکلات مردم و اداره امور کشور بر همراهی و پشتیبانی خود با دولت تاکید کردند.
ابلاغ مصوبات ابلاغ نشده شورای عالی انقلاب فرهنگی
از سوی رئیس‌جمهور
رئیسی همچنین در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی بازنگری در مسائل فرهنگی کشور را ضروری دانست و گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی که از شخصیت‌های حقوقی و حقیقی برجسته تشکیل شده، مهم‌ترین مرجع برای تدوین برنامه جامع برای غلبه بر مشکلات کلان فرهنگی و جبران کاستی‌های موجود است و در این راستا دبیرخانه شورا مسئولیت اصلی پیگیری این مباحث را بر عهده‌دارد.
آیت‌الله رئیسی در این جلسه چندین مصوبه ابلاغ نشده شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال‌های گذشته را ابلاغ کرد.
سیاست‌های راهبردی رسانه‌ای در شرایط بحران‌های طبیعی همچون شیوع ویروس کرونا مصوب سال ۹۹، ساماندهی برگزاری آزمون‌های بین‌المللی مصوب سال ۹۶، اصلاح و تکمیل ماده یک اساسنامه دانشگاه فرهنگیان مصوب سال ۹۴، تایید عضویت معاون فرهنگی سازمان بسیج مستضعفین در شورای تخصصی توسعه فرهنگ قرآنی مصوب سال ۹۵، انتخاب نمایندگان شورای عالی انقلاب فرهنگی برای عضویت در شورای سیاست‌گذاری مرکز ساماندهی ترجمه و نشر معارف اسلامی و علوم انسانی مصوب سال ۹۸، سیاست‌ها، راهبردها، وظایف و ضوابط اجرایی ترویج فرهنگ حضور، توانمندی و افتخار‌آفرینی جانبازان و معلولان از طریق ورزش مصوب سال ۹۶ و اصلاح و تکمیل بند ۶ ماده ۵ آیین‌نامه تشکیل هیئت عالی جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب سال ۹۳، از جمله این مصوبات بود که ابلاغ شد.
در این جلسه اعضای شورا دیدگاه‌های خود را برای ایجاد تحول در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح و درباره سیاست‌ها و برنامه‌های ترویجی برای نام‌های تازه متولدان بحث و تبادل نظر کردند.