kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۱۶۳
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۳
نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل:

ایران با ناوگان اشباح نفتکش‌ها، تحریم‌ها را دور می‌زند

نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل در یادداشتی اذعان کرد: ایران با ناوگان‌اشباح نفتکش‌ها، تحریم‌ها را دور می‌زند.

 



نیکی هیلی، نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل متحد در یادداشتی در روزنامه واشنگتن‌پست نوشت: هر بشکه نفتی که چین از ایران می‌خرد، نقض تحریم‌های ایالات متحده محسوب می‌شود و با این حال دولت بایدن شرکت‌های چینی را بابت تجارت با ایرانی‌ها تنبیه نمی‌کند. چرا دولت بایدن اجازه می‌دهد این «سرکشی گستاخانه» ادامه پیدا کند؟
در ادامه این یادداشت آمده است: ایران از طریق ناوگان نفتکش‌های غیرقانونی[!] معروف به «ناوگان‌اشباح» قادر است به نقض تحریم‌ها بپردازد.
نیکی هیلی در این یادداشت تصریح کرد: فدرال رزرو سنت لوئیز (شعبه بانک مرکزی آمریکا در سنت لوئیز) برآورد کرده است که صادرات نفت خام ایران ۵۵۸ هزار بشکه در روز است که در سال آینده به ۶۰۸ هزار بشکه خواهد رسید. این کشور روی یکی از بزرگ‌ترین ذخایر نفت و گاز جهان قرار دارد. چین قصد دارد به این منابع انرژی دست پیدا کند و اگر چین بتواند ضمن این کار از یکی از دشمنان ایالات متحده نیز پشتیبانی کرده باشد، بهتر از هر چیز دیگری است.
این سیاستمدار آمریکایی که گمانه‌زنی‌هایی درباره حضور وی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا شکل گرفته است در یادداشت خود می‌افزاید: ایران و چین اخیراً اتحاد خود را یک قدم پیش‌تر برده‌اند. آنها سال گذشته «مشارکتی راهبردی» را نهایی کردند که پکن را متعهد می‌کند ظرف بیست‌وپنج سال چهارصد میلیارد دلار در ایران سرمایه‌گذاری کند. در مقابل چین دسترسی طولانی‌مدتی به منابع خام ایران پیدا می‌کند و حضور در بنادر، خطوط آهن، ارتباط از راه دور و دیگر حوزه‌ها را افزایش می‌دهد. این توافق همچنین موجب تقویت روابط نظامی دو طرف می‌شود. هیچ‌کدام از این‌ها برای ایالات متحده خوب نیستند و اگر دولت بایدن ایران و چین را پاسخگو قرار ندهد، کنگره باید این کار را انجام دهد.
ایران در حال پیروز شدن است
هیلی که زمانی از نزدیکان «دونالد ‌ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا بود می‌نویسد: اما کنگره نمی‌تواند همه کارها را انجام دهد. دولت بایدن به‌جای اعتماد احمقانه به دیپلماسی، باید انتقال نفت از ایران به چین را دشوارتر کند. چنین کاری بدین معنا است که به وزارت خزانه‌داری دستور داده شود کشتی‌هایی را که نفت ایران و تعداد بی‌شماری از کارشناسان ذخیره‌سازی و مقامات بنادر و مأمورات واردات و افراد دیگری که در این نقل و انتقالات دریایی نقش دارند را حمل می‌کنند، تحت تحریم قرار دهد. او در ادامه یادداشت خود آورده است: امروز، ایران با استفاده از نفتکش‌هایی با پرچم دیگر کشورها تحریم‌ها را دور می‌زند و این خلأ باید پر شود. وضع فعلی ناپایدار است. ایران در حال پیروز شدن است. به گزارش فارس، هیلی در پایان یادداشت خود می‌نویسد‌: ایالات متحده و متحدانش در حال بازنده شدن هستند. ممکن است رئیس‌جمهور [آمریکا] مذاکرات را‌ترجیح دهد اما آنها فقط به کسانی جسارت داده‌اند که آمریکا را بیمار می‌خواهند. امنیت ملی قابل مذاکره نیست.
اقدام جنایتکارانه آمریکا
در حوزه پزشکی
یکی از کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل متحد در گزارشی از اعمال تحریم‌های آمریکا علیه بخش پزشکی و بهداشتی ایران و پیروی کشورها از آن به شدت ابراز تأسف کرد.
به گزارش وبگاه حقوق بشر سازمان ملل، النا دوهان، نماینده ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در گزارش خود درباره دروغگویی آمریکا در زمینه معافیت بخش پزشکی و بهداشتی ایران از تحریم‌ها نوشت، تصمیم یک شرکت سوئدی تولید بانداژ برای توقف فعالیت در ایران نشان می‌دهد که چگونه اعمال افراطی تحریم‌های
ایالات متحده به توانایی بیماران ایرانی در برخورداری از حقوق انسانی به‌ویژه حقوق بهداشت، عاری بودن از دردهای جسمی ‌و روانی آسیب می‌رساند. به گفته وی، افراد مبتلا از بیماری نادر پوستی شدید «اپیدرمولیز بولوسا» رنج می‌برند که باعث زخم‌های بسیار دردناک می‌شود. بسیاری از بیماران کودک هستند اغلب آنها را «بیماری پروانه» می‌نامند زیرا پوست آنها مانند بال‌های پروانه شکننده است. گزارش شده است که باند تولید شده توسط شرکت سوئدی موثرترین درمان برای تسکین درد و جلوگیری از عفونت‌های تهدید‌کننده بیماری‌های نادر پوستی است. به گفته وی، از سرگیری تحریم‌های آمریکا علیه ایران در سال 2018 باعث شد تا این شرکت از‌ترس تحریم‌های ثانویه، تجارت خود با ایران را متوقف کند.
به گفته کارشناسان، بسیاری از بانک‌ها، موسسات و شرکت‌ها، از جمله شرکت‌های دارویی و پزشکی در سراسر جهان، از‌ترس مجازات احتمالی از تحریم‌ها پیروی می‌کنند. این امر باعث شده است ایران نتواند پانسمان از شرکت سوئدی وارد کند. این در حالی است که اعلام شده بود که کالاهای پزشکی و سایر کمک‌های بشردوستانه معاف از تحریم‌های آمریکا هستند.
این کارشناس سازمان ملل در گزارش خود ذکر کرد، اگرچه این شرکت سوئدی دارای سیاست حقوق بشری مستقل است، اما اقدامات دولت سوئد و مسئولیت بین‌المللی آنها نشان از نقض حقوق بشر دارد.
بر اساس منشور سازمان ملل متحد در زمینه تجارت و حقوق بشر، شرکت‌ها موظفند از نقض حقوق بشر در طول فعالیت‌های خود هرجا که تجارت می‌کنند اجتناب ورزند و دولت‌ها  نیز موظفند که تضمین کنند که اقدامات شرکت‌ها با این هدف مطابقت دارد. دولت‌ها همچنین موظفند حق سلامتی را تضمین کنند یا دست‌کم از هرگونه اقدام یا کوتاهی که ممکن است موجب نقض منشور جهانی حقوق بشر شود، خودداری کنند. با آنکه دولت آمریکا ادعا می‌کند مبادله دارو و مواد غذایی مشمول تحریم نیست بانک‌ها و دولت‌ها به دلیل بیم از نقض احتمالی تحریم‌های آمریکا تمایلی به انجام‌ تراکنش‌های مالی مربوط به طرف‌های ایرانی حتی برای معاملات مربوط به غذا و دارو ندارند. آمریکا و سوئیس ۱۰ بهمن‌ماه سال ۱۳۹۸ مدعی اجرایی شدن سازوکار مالی جدیدی به نام «تمهید تجاری انسان‌دوستانه سوئیس» (SHTA) برای ارسال اقلام‌ انسان‌دوستانه به ایران شدند. با وجود این، بانک مرکزی ایران نمی‌تواند میلیاردها دلار پول نقد حاصل از صادرات نفت که بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ روی هم انباشته شده‌اند را به‌حساب‌های بانکی که با این کانال کار می‌کنند انتقال دهد. این مسئله را سال گذشته پنج منبع آگاه به موضوع به خبرگزاری رویترز گفتند.
محدود کردن تحریم‌ها
پس از شکست فشار حداکثری
یک روزنامه آمریکایی ضمن‌ اشاره به شکست سیاست‌های تحریمی‌ دونالد ‌ترامپ علیه ایران نوشته واشنگتن درصدد است استفاده از این اهرم سیاست خارجی آمریکا را محدود کند.
این روزنامه گزارش داده دولت
جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد استفاده از تحریم‌های اقتصادی و مالی را به‌عنوان یکی از اهرم‌های سیاست خارجی این کشور کاهش دهد.
روزنامه وال‌استریت‌ ژورنال گزارش داد مقام‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا بعد از ۹ ماه بررسی در سیاست‌های تحریمی‌ گفته‌اند که تحریم کماکان جزو اهرم‌های اساسی سیاست‌گذاری آمریکا خواهد بود اما لازم است استفاده از آن استانداردسازی
شود.
مقام‌های خزانه‌داری آمریکا مدعی شده‌اند جهت‌گیری تحریم‌ها به‌گونه‌ای عوض خواهد شد که وزن تبعات احتمالی آن برای گروه‌های آسیب‌پذیر، مخالفت متحدان و تبعات اقتصادی و ژئوپولتیک در نظر گرفته شود.
روزنامه وال‌استریت‌ ژورنال نوشته این تغییر در سیاست به منزله نقطه عطفی در سیاست خارجی آمریکا پس از استفاده فزاینده دولت‌های متوالی آمریکا از سیاست‌های تحریمی‌جهت مقابله با دولت‌های معارض با منافع ملی آمریکا محسوب می‌شود. 
بسیاری از دولت‌های خارجی و از جمله برخی از متحدان آمریکا از تحریم‌ها انتقاد کرده‌اند و آن را دست‌درازی به قلمرو قضایی کشورهای دیگر توصیف کرده‌اند.
برخی از طرفداران تحریم‌ها هم به تازگی در اثربخشی آنها ابراز‌تردید کرده و گفته‌اند توسل بیش از حد به چنین سیاسی، ضمن تضعیف قدرت جهانی آمریکا به انگیزه‌ای برای ایجاد سیستم‌های مالی جایگزین و استفاده از رمزارزها تبدیل
خواهد شد.
چند هفته پیش نشریه آمریکایی فارین پالیسی در گزارشی با‌ اشاره به ناکارآمدی آمریکا در منزوی کردن ایران در جامعه بین‌الملل، تأکید کرده بود: کشورهای مهمی ‌که زمانی به ائتلاف تحت رهبری آمریکا پیوسته بودند، هم‌اکنون در حال همکاری با ایران هستند مثل چین که برای تجارت مجدد با تهران ابراز آمادگی کرده است و خرید نفت از ایران را از سرگرفته
است.

سفر گروسی به تهران
رافائل گروسی که برای دیدار با مقام‌های آمریکایی به واشنگتن رفته است، در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی این کشور درباره وضعیت جاری در رابطه با برجام و قصد خود برای سفر به ایران طی چند روز آینده خبر داد.
شبکه بلومبرگ در ابتدای این مصاحبه از مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌ سؤال کرد: شما با بلینکن وزیر خارجه (آمریکا) دیدار کردید، همچنین با (اعضای) کمیته روابط خارجی مجلس سنا دیدار داشتید. این هفته برای شما چطور پیش رفت. چه کسی ابتکار انجام این دعوت (سفر به آمریکا و دیدار با وزیر خارجه و سناتورهای کمیته روابط خارجی) را انجام داد؟».
رافائل گروسی در جواب گفت: خوب این بخشی از کار عادی من است که با کشورهای عضو (آژانس بین‌المللی انرژی اتمی) در تماس و تعامل باشم. البته که ایالات متحده یکی از شرکای کلیدی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌ است و البته که مسائل مهمی‌هم وجود دارد که ما شاید درباره آنها بخواهیم صحبت کنیم، ایران و دیگر موضوعات که ایالات متحده درباره آنها سهم داشته باشد در نتیجه منطقی است که من (به آمریکا) بیایم و درباره این مسائل صحبت کنم.
وزارت خارجه آمریکا طی بیانیه‌ای اعلام کرد که «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا با «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌دیدار و گفت‌وگو کرد.
بر اساس بیانیه وزارت خارجه آمریکا، بلینکن در این دیدار بر حمایت قدرتمندانه آمریکا از مأموریت راستی‌آزمایی برای اطمینان از عدم‌اشاعه هسته‌ای از جمله در ایران تأکید کرد.
وزیر خارجه آمریکا همچنین در گفت‌وگو با مدیرکل آژانس بین‌المللی گفت که ایران باید به تعهدات راستی آزمایی هسته‌ای خود عمل کرده، اقدامات تحریک‌آمیز هسته‌ای را متوقف کرده و به دیپلماسی بازگردد.
نگرانی وزیر خارجه آمریکا از عدم ‌اشاعه هسته‌ای توسط ایران در حالی است که رژیم‌صهیونیستی، نزدیک‌ترین متحد آمریکا در منطقه غرب آسیا همچنان از پیوستن به پیمان منع‌اشاعه هسته‌ای خودداری می‌کند.
بر اساس گزارش‌ها، رژیم صهیونیستی دست‌کم 90 کلاهک هسته‌ای در زرادخانه‌های خود داشته و مواد شکافت‌پذیر کافی برای ساخت بیش از 200 بمب اتمی‌را در اختیار دارد. 
فرافکنی دیپلمات صهیونیست
علیه ایران
گلعاد اردن، نماینده ویژه رژیم صهیونیستی در سازمان ملل روز سه‌شنبه در تازه‌ترین اظهارات خود از تمرکز شورای امنیت بر اقدامات غیرقانونی رژیم صهیونیستی در فلسطین‌ اشغالی ابراز خشم کرد و تلاش کرد با اتهام‌زنی به جمهوری اسلامی، بر اقدامات جنجالی رژیم صهیونیستی سرپوش بگذارد.
وی با انتقاد از «وسواس ضداسرائیلی» شورای امنیت سازمان ملل اتهامات تکراری علیه ایران را مجدداًً ‌مطرح کرد و مدعی شد: تهدید واقعی برای امنیت جهانی به سرعت در حال پیشرفت است. مجید تخت روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل اتهامات رژیم صهیونیستی درباره برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران را پوچ، بی‌ربط و بی‌اساس خواند و هدف این رژیم از طرح این اتهامات را پنهان کردن خطری خواند که تسلیحات هسته‌ای‌اش برای منطقه و جامعه جهانی ایجاد می‌کند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، توییتر وزارت خارجه عربستان سعودی از دیدار و گفت‌وگوی «عادل الجبیر» وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی و عضو شورای وزیران این کشور با «رابرت مالی» فرستاده ویژه ایالات متحده در امور ایران خبر داد.
طبق اعلام این وزارتخانه، دو طرف آخرین تحولات منطقه را مرور و همچنین درخصوص موضوعات مورد علاقه مشترک، رایزنی کردند.