kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۱۵۱
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۱

ایران در رسانه‌های جهان

 

سرویس سیاسی-
رسانه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای روزانه اخبار و تحلیل‌های مختلفی را درباره ایران منتشر می‌کنند. ترجمه گلچینی از این گزارشات و تحلیل‌ها به معنای تایید محتوای آنها نبوده و صرفاً برای آشنایی مخاطبان با فضای رسانه‌های خارجی درباره کشورمان است.
ناینتین فورتی فایو:
پنج سلاح جنگی مرگبار ایران
که آمریکا باید از آن بترسد
وبگاه آمریکایی «ناینتین فورتی فایو» در تحلیلی نوشته است: ایرانیان دارای بهترین برنامه موشکی در خاورمیانه است. ایران دارای موشک‌های کروز تخصصی و موشک‌های ضد کشتی است. اما آنها اغلب مشغول نوآوری و بهبود تاکتیک‌ها و قابلیت‌های خود برای جنگ هستند. با این اوصاف، در اینجا مروری بر پنج سلاح جنگی کشنده ایران خواهیم داشت:
1. پهپاد شاهد 149 «غزه»
شاهد-149 «غزه» می‌تواند در زمینه اطلاعات، نظارت، یا شناسایی فعال باشد. غزه همچنین می‌تواند یک پهپاد تهاجمی باشد که در جنگ الکترونیکی از آن استفاده می‌شود. در مجموع شاهد 149 می‌تواند 13 بمب یا موشک حمل کند. فرماندهان ایران مباهات کرده‌اند که پهپاد جدید می‌توانند از ایران پرواز کرده، به اسرائیل حمله کرده و سپس به عقب برگردد.
2. موشک بالستیک میان برد سجیل -2
سجیل -2 سلاحی است که اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌ها نگران آن هستند. این یک موشک بالستیک با برد متوسط ​​دو مرحله‌ای با سوخت جامد است. این موشک در مقایسه با بسیاری دیگر از موشک‌های ایرانی که از سوخت مایع استفاده می‌کنند، می‌تواند پرتاب را سریعتر انجام ‌دهد.
3. موشک ضد کشتی خلیج‌فارس
این سلاح می‌تواند داده‌های مورد هدف را از کشتی، پهپادها یا هلیکوپترهای ایرانی دریافت کند. موشک خلیج‌فارس می‌تواند به تاسیسات راداری دشمن حمله کند. خلیج‌فارس همچنین می‌تواند با انواع موشک‌های کروز ایرانی در یک رگبار چند موشکی جفت شود که حتی ممکن است بر سیستم یکپارچه یورشی دریایی آگیس آمریکایی نیز فائق آید.
4.‌ تانک اصلی میدان نبرد (ام بی‌تی‌)
کرار توانایی شلیک موشک و هدایت لیزری بسیار دقیق و امکان شلیک توسط توپچی و فرمانده از دو سایت موازی را داراست. ‌تانک دارای سامانه اتوماسیون تیربار برای شلیک از داخل دهلیز جنگی در شرایط مختلف است و می‌تواند از گودال، رودخانه عبور کند و حرکت در زیر آب را داشته و مجهز به سامانه ناوبری است.
5. ناوچه کلاس موج
این ناوچه یک کشتی همه کاره است. می‌تواند در حالت حمله زمین به زمین شرکت کند، جنگ ضد زیر دریایی انجام دهد و در نبرد زمین به هوا نیز شرکت داشته باشد. این ناوچه دارای چهار موشک زمین به هوا است. حتی پرتاب‌کننده اژدر ضد زیر دریایی در آن تعبیه شده است.
نشنال اینترست:
آیا ایران آمادگی رقابت با قدرت‌های بزرگ
در قفقاز جنوبی را دارد؟
اندیشکده آمریکایی «نشنال اینترست» در گزارشی اذعان داشته احتمالاً تنش‌ها در حالی افزایش می‌یابد که ترکیه به دنبال نفوذ بیشتر است و ایران با همکاری با روسیه برای کمک به ارمنستان برای تثبیت موقعیت خود، آنکارا را متعادل می‌کند.
برای دومین سال پیاپی، قفقاز جنوبی شاهد افزایش تنش‌ها است در حالی که دولت‌ها در تلاش برای نفوذ در منطقه‌ای هستند که به طور فزاینده‌ای به سبب انرژی و به عنوان یک نقطه ترانزیت بین اروپا و آسیای مرکزی اهمیت دارد.
وضعیت پیش از جنگ قره باغ به ایران اجازه می‌داد تا از اهرم‌های ژئوپلیتیک خود استفاده کند و به عنوان یک مسیر ترانزیتی برای باکو عمل کند.
این بنای ژئوپلیتیک ایران در نتیجه جنگ 2020 تحت‌الشعاع قرار گرفت. ارمنستان در مقابل آذربایجان به شدت شکست خورد و آذربایجان با ترکیه برای ایجاد وضعیت جدید در مرز شمالی ایران متحد شد. ارمنستان، آذربایجان و روسیه و ترکیه طرح‌های صلح آمیز ایران را رد کردند. سربازان روسی و تا حدی کمتر، نیروهای ترکیه اکنون در خاک آذربایجان مستقر هستند. اما در ادامه، جواد ظریف، وزیر خارجه وقت ایران، در سفر به باکو در اواخر سال 2020، پیروزی آذربایجان را پذیرفت و تبریک گفت.
عدم حضور ایران بر سر میز مذاکره و در روند حل مناقشه قابل توجه است. با این حال، ایران به جای تلاش برای تغییر این واقعیت با سرمایه‌گذاری در دیپلماسی عمومی، امنیت و زیرساخت‌های منطقه‌ای، موضع تهاجمی‌تری را در قفقاز جنوبی از طریق دیپلماسی تهاجمی و رزمایش‌های بزرگ نظامی اتخاذ کرده است. این امر در واکنش به اتحاد استراتژیک ترکیه در آذربایجان صورت گرفت که انتظار می‌رود آنکارا زمینه‌ای برای مشارکت گسترده‌تر ترکیه در حوزه خزر و آسیای مرکزی فراهم کند.
به نظر می‌رسد که تنش‌ها از همان ابتدا مدیریت شده‌اند. هر دو طرف، محدودیت‌هایی را که از آن فراتر نمی‌روند را کاملاً درک می‌کنند. ایران از تنش‌های مارپیچ برای ارسال سیگنال به آذربایجان استفاده کرد و باکو این پیام را دریافت کرد.
علی‌رغم اینکه تنش اخیر میان ایران و آذربایجان تا حدی کنترل شده است و باکو در
13 اکتبر اعلام کرد که با ایران به تفاهم دیپلماتیک رسیده است، بعید به نظر می‌رسد که این قطعنامه تغییرات اساسی ژئوپلیتیکی در حال وقوع را تغییر دهد. در واقع، تنش‌ها به احتمال زیاد افزایش می‌یابد؛ زیرا ترکیه به دنبال نفوذ بیشتر است و ایران با همکاری با روسیه برای کمک به ارمنستان، آنکارا را متعادل می‌کند.
رقابت بزرگ میان قدرت‌ها اینک وارد قفقاز جنوبی شده است و ایران باید خود را با رقابت شدید با ترکیه وفق دهد. در این خصوص ممکن است تفاهمات جدیدی میان ایران و روسیه در مورد ضرورت جلوگیری از نفوذ ترکیه پدیدار شود.