kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۰۴۹
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۳
طبق اظهارات سخنگوی گمرک

آب معدنی‌های خارجی موجود در بازار تقلبی است

سخنگوی گمرک ایران گفت: در شش ماهه گذشته هیچ‌گونه آب معدنی و آب آشامیدنی از مبادی گمرکی و به صورت رسمی وارد کشور نشده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سید روح‌اله لطیفی در رابطه با وجود آب معدنی‌های گران‌قیمت در بازار بیان کرد: افراد متخلف برای فروش کالاهای غیرقانونی در صورتی که سود خوبی داشته باشد، انگیزه بیشتری پیدا می‌کنند.
وی ضمن اشاره به اینکه این اتفاقات می‌تواند وسوسه‌ای برای کسانی باشد که سودای تخلف دارند، بیان کرد: نظارت دستگاه‌های مختلف نظارتی مانند سازمان غذا و دارو، سازمان تعزیرات و کنترل شبکه توزیع باید اتفاق بیفتد و دستگاه‌های مسئول پیگیری کنند و در نهایت از رسیدن این کالاها چه به صورت قاچاق و چه به صورت تقلبی جلوگیری کنند.
گفتنی است چند روز قبل هم خبری به نقل از یک منبع آگاه منتشر شد که این آب‌ها در تهران پر شده و افراد حرفه‌ای برچسب خارجی بر روی آن‌ها می‌زنند! این در حالی است که برخی آب معدنی‌ها ذیل عنوان آب معدنی خارجی به نرخ 100 هزار تومان و بیشتر در بازار به فروش می‌رسد!
افزایش ۸۰ درصدی صادرات
به کشورهای عضو اکو
سخنگوی گمرک در ادامه اظهارات خود از رشد ۸۱ درصدی
صادرات کشورمان به کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو در نیمه نخست امسال خبر داد و گفت: تجارت ایران با اکو از مرز ۱۵ میلیون تن
گذشت.
به گزارش صدا و سیما، لطیفی سخنگوی گمرک افزود: تجارت ایران با اعضای اکو در شش ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰، ۱۵ میلیون و ۳۰۷ هزار تن کالا به ارزش هفت میلیارد و ۲۵۵ میلیون دلار بود که رشد ۶۷ درصدی در وزن و
۶۰ درصدی در ارزش کالای تبادل شده را نسبت به مدت مشابه شاهد بودیم.
وی گفت: از مجموع ۱۵ میلیون و ۳۰۶ هزار و
۹۱۶ تن کالای تبادل شده، ۱۲ میلیون و ۸۷۸ هزار و ۸۳۹ تن کالا به ارزش چهار میلیارد و ۵۵۵ میلیون و ۱۲۳ هزار
و ۴۷۲ دلار، سهم صادرات کشورمان به اکو بود و دو میلیون و ۴۲۸ هزار و ۷۸ تن به ارزش دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون و ۱۰۶ هزار و ۹۲۹ دلار نیز سهم واردات از ۹ کشور عضو اکو به ایران بوده است.
لطیفی افزود: صادرات کشورمان به اعضای اکو بیش از پنج برابر واردات از لحاظ وزنی و نزدیک به ۱.۷ برابر از لحاظ ارزش است و تراز تجاری کشورمان با اعضای اکو در نیمه نخست امسال، مثبت یک میلیارد و ۸۵۵ میلیون دلار بوده است و صادرات به اکو در این مدت نسبت به مدت مشابه ۹۸ درصد از لحاظ وزن و ۸۱ درصد از لحاظ ارزش رشد داشته است.