kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۰۲۶
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۵

حواشی اولین حضور رئیس دولت سیزدهم در مراسم بازگشایی دانشگاه‌ها

 

مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و آموزش پزشکی با حضور سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، وزیر علوم، رئیس‌نهاد
مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، تعدادی از مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، برخی از روسای دانشگاه‌ها، استادان و دانشجویان دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران، در تالار علامه امینی کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران در حالی آغاز شد که تشکل‌های دانشجویی از همان ساعت‌های اولیه قبل از شروع جلسه پشت درهای بسته ماندند.
تشکل‌های دانشجویی در اعتراض به عدم دعوت در مراسم آغاز سال تحصیلی که با حضور رئیس‌جمهور در دانشگاه تهران تجمع کردند. دانشجویان در این تجمع با سر دادن شعارهایی نسبت به عدم حضور تشکل‌های دانشجویی در مراسم آغاز سال تحصیلی اعتراض کردند.
در ادامه دانشجویان معترض با قرائت بیانیه‌ای اعتراض خود را به این نشست نشان دادند. در بخشی از این بیانیه آمده است: جناب آقای رئیسی در مراسمی که سابقا در مسجد دانشگاه تهران برگزار شد، گوشزد کردیم که درباره دانشجویان یک ایده منسجم و کلان سیاسی وجود ندارد. با وجود تمام اقدامات ضروری و مهمی که در مدت اخیر در راستای شعار خود یعنی «دولت مردمی» انجام داده‌اید، برخی اقدامات اخیر باعث شد تا نگرانی‌های قبل از انتخابات دوباره پررنگ شوند.
جناب آقای رئیسی! وضعیت دانشگاه دچار آسیب‌های جدی‌ست که اگر رفع نشود نمی‌تواند به عنوان رکنی مهم، کمک‌کننده در جریانات کشور باشد. نکاتی در این خصوص برای طرح در مراسم آغاز سال تحصیلی آماده کرده بودیم که تریبونی برای ارائه نیافتیم و در اینجا به مختصری از مواردی که قصد بیانشان را داشتیم می‌پردازیم.
اینجا دانشگاه است! مرکزی که حضرت‌امام‌(ره) از آن به عنوان مبدا تحولات و مقدرات کشور یاد کردند. در هشت سال گذشته به طرق مختلف شاهد بی‌توجهی و عدم اهتمام مسئولین به دانشگاه و دانشجویان بودیم. دانشجویان در تمام این سال‌ها علی‌رغم بی‌توجهی‌ها از سوی دولت همواره حضور خود را در صحنه اثبات کردند؛ چه آن زمان که از برجام به عنوان کلید حل مشکلات کشور یاد می‌شد و چه روز‌هایی که دانشجویان در کنار کارگران به دنبال احقاق حق بودند. کارنامه حضور دانشجویان در اتفاقات مختلف مشخص است و با عوض شدن دولت‌ها تغییر نخواهد کرد.
در ادامه اتحادیه‌های بزرگ دانشجویی کشور طی نامه‌ای به سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور از عدم توجه مسئولان برگزاری مراسم ویژه آغاز سال تحصیلی جدید که در دانشگاه تهران برگزار شد، به دغدغه‌ها و نقطه‌نظرات تشکل‌ها و اتحادیه‌های دانشجویی گلایه کردند.
در بخشی از این نامه آمده است: نهاد دانشگاه و علم با دانشجویان و علم‌آموزان -که مسئولیت تحول‌آفرینی را بر‌عهده ‌دارند- معنا می‌گیرد و پرداختن به دانشگاه بدون توجه به دانشجوی دغدغه‌مند اساسا کاری عبث و بیهوده است. اینکه فضایی برای حضور شخص اول اجرایی کشور در دانشگاه آماده گردد اما دانشجویان دغدغه‌مند به صورت نرم حذف گردند، نه تنها فلسفه آن مراسم را از بین می‌برد بلکه نشانگر رویکردی غیرتحولی در سطح دانشگاه است.
جناب آقای رئیسی! رک بگوییم؛ ایجاد تغییر و تحول در دانشگاه بدون اتکای به عناصر تحول‌خواه و تحول‌آفرین دانشگاهی کاری بیهوده است و وزارت علوم با چنین رویکردی دچار مشکلات اساسی و فراوان خواهد گشت. جنبش دانشجویی مسلمان حق بیان نظرات و دغدغه‌های خود را محفوظ می‌داند و این حق را از تمامی مسئولان اعم از مسئولین دانشگاهی یا غیردانشگاهی طلب می‌کند و اگر فرصت متناسب فراهم نشد؛ خود راسا از طریق روش‌های قانونی و اخلاقی اقدام خواهد کرد.
رئیسی اما در پاسخ به اعتراضات دانشجویان گفت: نماینده دانشجویان از عدم حضور تشکل‌های دانشجویی انتقاد کردند در صورتی که بنده مشکلی برای حضور در جمع دانشجویان ندارم و مایل هستم که سخنان و نکات دانشجویان را بشنوم و برای جلسه با دانشجویان حتما به دانشگاه تهران خواهم آمد.
وی در ادامه گفت: مرداد امسال در مسجد دانشگاه حضور داشتم و صحبت‌های تشکل‌های دانشجویان را چند ماه قبل شنیدیم و از دغدغه‌های آنها استقبال خواهیم کرد و در فرصت‌هایی دیگر همانند روز دانشجو باز هم خواهم آمد.
سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در طی سخنرانی خود در این مراسم با ‌اشاره به اینکه توان علمی دانشگاهیان کشور این امیدواری را ایجاد می‌کند که بتوانیم جایگاه تمدنی ایران را در مرجعیت علمی بازآفرینی کنیم، گفت: هرکجا در مسیر صحیح حرکت کردیم، توانستیم به جایگاه واقعی خود دست پیدا کنیم و نمونه آن، نقش درخشان دانشگاه و دانشگاهیان در مقابله با بیماری کروناست که من از آنها قدردانی می‌کنم.
به نقل از خبرنامه دانشجویان؛ رئیسی حرکت قوی برای تولید علم را نیاز امروز دولت به‌ویژه در ایجاد تحول علم‌پایه در کشور دانست و گفت: در این زمینه نقش دانشگاه، نقشی محوری است که فقط با تلاش‌های وزیر علوم و در عرصه ستادی ممکن نیست. همه دانشگاه‌های کشور به‌ویژه مراکز دانشگاهی در تهران که مرکزیتی در این زمینه دارند، باید در زمینه مسئله‌شناسی و ارائه راهکار، با دولت همکاری کنند.
رئیسی در واکنش به سخنان شماری از دانشجویان که در قالب یک بسته تصویری در مراسم پخش شد، اظهار داشت: با ظرفیت‌هایی که در کشور سراغ دارم به آینده درخشان ایران بسیار امیدوارم و باور دارم هیچ بن‌بستی پیش روی ما نیست؛ ما اصحاب «ما می‌توانیم» هستیم و می‌توانیم مشکلات و موانع را کنار بزنیم.