kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۰۲۴
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۸

چالش کرونا برای دانشـــجویان خوابگاهی

 

 

با وجود اینکه حدود یک ماه از آغاز سال تحصیلی جدید گذشته و اغلب دانشجویان واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مسئولان اعلام می‌کنند دانشگاه‌ها آماده پذیرش دانشجویان و ارائه آموزش حضوری هستند، وضعیت خوابگاه‌ها از لحاظ ظرفیت پذیرش تغییرات چندانی نکرده و همچنان امکان بازگشت کامل دانشجویان به خوابگاه‌ها وجود ندارد ولی این امید وجود دارد که تکمیل شدن فرایند واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و در نهایت ایمنی نسبی جمعیت، دانشجویان بتوانند در سال تحصیلی جاری از ظرفیت بیشتر خوابگاه‌ها استفاده کنند.
روند واکسیناسیون دانشجویان در چهار دانشگاه صنعتی برتر کشور یعنی دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه علم و صنعت و دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی نیز از نیمه شهریور ماه آغاز شد و دوز دوم در برخی دانشگاه‌ها در حال تزریق است.
در این میان، شرایط اسکان خوابگاهی دانشجویان در دانشگاه‌ها تقریبا تغییری نیافته و امکان حضور دانشجویان در خوابگاه‌ها مگر در شرایط خاص و جز برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی وجود ندارد.
در ادامه به بررسی شرایط خوابگاهی و تقویم آموزشی چهار دانشگاه صنعتی بزرگ کشور پرداخته شده است:
دانشگاه صنعتی شریف
کلاس‌های دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف از ۲۷ شهریور ماه آغاز شد و یکشنبه
۱۲ دی ماه ۱۴۰۰ پایان می‌یابد. امتحانات پایان ترم نیم سال اول سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ این دانشگاه نیز از شنبه ۲۵ دی ماه ۱۴۰۰ آغاز می‌شود و تا ۷ بهمن ماه ۱۴۰۰ ادامه دارد.
معاون دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف در رابطه با شرایط فعلی این دانشگاه در بازگشایی خوابگاه‌ها گفت: از زمان آغاز سال تحصیلی تاکنون، هیچ تغییری در شرایط خوابگاه‌ها ایجاد نشده است و هنوز وزارت علوم در مورد پروتکل‌های جدید اسکان و افزایش ظرفیت‌ها ابلاغیه جدیدی اعلام نکرده است.
بنابر اعلام نامبرده، دانشگاه صنعتی شریف آمادگی‌های لازم برای بازگشایی خوابگاه‌ها را دارد. اما تا زمانی‌که پروتکل‌های بهداشتی اسکان پس از تزریق واکسن از سوی وزارت بهداشت اعلام نشود، امکان تغییر در ظرفیت اسکان در خوابگاه‌ها وجود ندارد.
وی با بیان اینکه اولویت اسکان با دانشجویان تحصیلات تکمیلی (نیازمند به امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی) است، افزود: در حال حاضر تعدادی از این دانشجویان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی متناسب با وضعیت جاری در خوابگاه‌ها ساکن هستند.
دانشگاه امیرکبیر
کلاس‌های آموزشی دانشجویان تمام مقاطع دانشگاه صنعتی امیرکبیر از ۲۷ شهریور آغاز شد و هفته پایانی کلاس‌ها هم از یازدهم تا پانزدهم دی ماه خواهد بود. امتحانات پایان ترم دانشگاه امیرکبیر نیز از ۱۸ دی آغاز می‌شود و تا
۳۰ دی ادامه دارد.
همچنین کلاس‌های دانشجویان جدیدالورود دوره کارشناسی ارشد دانشگاه امیرکبیر از روز شنبه ۸ آبان ماه آغاز می‌شود و ۲۹ دی ماه به پایان می‌رسد. آزمون‌های پایان ترم نیز در بازه زمانی ۴ بهمن ماه تا ۱۱ بهمن ماه برگزار می‌شود.
کلاس‌های دانشجویان جدیدالورود دکتری در دانشگاه امیرکبیر نیز از روز شنبه ۸ آبان ماه
۱۴۰۰ آغاز می‌شود و ۲۵ دی ماه به پایان می‌رسد. آزمون‌های پایانی این دانشجویان از روز شنبه ۱۸ دی ماه آغاز خواهد شد و تا روز دوشنبه ۱۱ بهمن ماه ادامه دارد.
معاون دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در‌باره وضعیت خوابگاهی این دانشگاه اظهار کرد: در حال حاضر و پس از گذشت چند روز از آغاز سال تحصیلی، اسکان در خوابگاه‌های دانشگاه امیرکبیر به صورت فاز بندی شده و بر اساس گروه مشمولین صورت می‌گیرد. بر این اساس اسکان در هر فاز طی بازه زمانی حدود ۴۵ تا ۶۰ روز انجام می‌شود و گروه مشمولین نیز بر اساس اولویت‌های آموزشی و پژوهشی تعیین می‌شوند.
وی ادامه داد: در جدیدترین مرحله اسکان دانشجویان، از تاریخ ۳۱ شهریور ماه سال جاری، پذیرش دانشجویان کارشناسی ۹۶ و ۹۵ جهت فراغت و نیز کارشناسی ارشد تجربی ۹۹ جهت انجام پروژه صورت گرفته است.
معاون دانشجویی دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه ممنوعیت و عدم پذیرش دانشجویان تا پیش از این، صرفا به دلیل وضعیت قرمز شهر تهران بود، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون پذیرش برای کارآموزی، فراغت و انجام پروژه دانشجویان ادامه دارد.
دانشگاه علم و صنعت
کلاس‌های دانشگاه علم و صنعت از
۲۷ شهریور آغاز شد و تا ۸ دی ماه ادامه دارد. با اعلام قبلی این دانشگاه، امتحانات پایان نیمسال این دانشگاه در تاریخ ۱۸ دی ماه آغاز می‌شود و تا ۲۹ دی ماه ادامه خواهد داشت.
معاون دانشجویی دانشگاه علم و صنعت در این خصوص گفت: طبق روال دوران شیوع کرونا فقط دانشجویانی می‌توانند از خوابگاه استفاده کنند که پروژه آنها عملی بوده و لازم است در دانشگاه حضور داشته باشند. این دانشجویان باید پروژه خود را در دانشگاه مصوب کرده باشند و از طریق گلستان درخواست اسکان داده و به تایید دانشکده و استاد رسیده باشد. دانشجویانی که در حال گذراندن دروس آموزشی هستند، اسکان خوابگاهی ندارند. چراکه آموزش ترم جاری به صورت مجازی است.
نامبرده تصریح کرد: با توجه به شرایط کنونی، دانشجویان تحصیلات تکمیلی که در حال انجام پروژه خود هستند و نیاز به آزمایشگاه و حضور در دانشگاه دارند، می‌توانند با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از خوابگاه استفاده کنند.
دانشگاه خواجه نصیر
کلاس‌های دانشجویان این دانشگاه نیز از
۲۷ شهریور به صورت مجازی آغاز شده و تا تاریخ ۱۷ دی ماه ادامه می‌یابد. امتحانات این دانشگاه نیز از ۱۸ دی ۱۴۰۰ آغاز می‌شود و
۳ بهمن پایان خواهد یافت.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی گفت: در حال حاضر روال پذیرش در خوابگاه‌های دانشگاه خواجه نصیر نسبت به پیش از آغاز سال تحصیلی تغییری نکرده است و تنها دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی در خوابگاه‌ها اسکان دارند که البته اولویت نیز با دانشجویانی است که کارهای آزمایشگاهی و دفاع از پایان‌نامه را در پیش دارند.
وی با تاکید بر اینکه اولویت ما حفظ سلامت دانشجویان است، گفت: دانشجویان خوابگاهی در اتاق‌های تک نفره مستقر هستند و در اتاق‌های
۸ نفره نیز دو نفر مستقر می‌شوند. همچنین نامبرده ظرفیت خوابگاه‌های دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با توجه به شرایط کرونایی را ۳۰۰ نفر عنوان کرد.
به نقل از ایسنا، با توجه به اینکه فرایند واکسیناسیون دانشجویان در حال تکمیل است و پیش‌بینی شده تا اواسط پاییز ایمنی حاصل از واکسیناسیون ایجاد شود، طبق وعده‌های از قبل داده شده، ممکن است از اواسط ترم امکان ارائه آموزش حضوری وجود داشته باشد.
از طرفی اگر دانشگاه‌ها برای آموزش حضوری بازگشایی شوند، لازم است تدابیری اندیشیده شود تا ضمن توجه اصول بهداشتی و روبه‌رو نشدن مجدد با موج جدید کرونا، دانشجویان بیشتری به خوابگاه‌ها بازگردند. توجه به این نکته نیز ضروری است که به گفته کارشناسان، ایمنی حاصل از واکسیناسیون به معنای مصونیت از ابتلا به کووید-۱۹ نیست و اگر خوابگاه‌ها بازگشایی شوند، باید پروتکل‌های بهداشتی همچنان رعایت شوند. لذا باید دید در ادامه سال تحصیلی و اتمام فرایند واکسیناسیون، مسئولان چه تمهیداتی برای بازگشت بیشتر دانشجویان به محیط دانشگاه‌ها و خوابگاه‌ها و در عین حال حفظ سلامتی آنها در نظر می‌گیرند.