kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۷۹۸۵
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۱
خطیب‌زاده در نشست خبری مطرح کرد

ادامه مذاکره با اروپا در بروکسل / سفر هیئت سعودی به تهران تأیید نمی‌شود

 

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: گفت‌وگوهای «علی باقری» و «انریکه مورا»، خوب و سازنده بود و مذاکره با اروپا در بروکسل ادامه پیدا می‌کند.
سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان دیروز (دوشنبه) در جریان نشست خبری خود با خبرنگاران، در پاسخ به سؤالی درخصوص فرآیند روند ادامه مذاکرات، گفت: گفت‌وگوهای پنجشنبه گذشته علی باقری و «انریکه مورا» معاون سرویس‌ اقدام اتحادیه اروپا، خوب و سازنده بود. نکاتی که جمهوری اسلامی ایران باید به طرف اروپایی می‌گفت آن را منتقل کرد.
وی افزود: توافق شد که در چند روز آینده در بروکسل گفت‌وگوها ادامه پیدا کند و این توافق دو سویه بوده است. قطعاً موضوعات، چالش‌ها و موانعی که در ۶ دور گفت‌وگوهای وین به نتیجه نرسید، باید مورد رایزنی قرار گیرد.
خطیب‌زاده ادامه داد: در مورد عربستان ۴ دور گفت‌وگوها انجام شده است و گفت‌وگوها در فضای مثبت و در حوزه موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای پیگیری شده است.
وی با بیان اینکه یکسری نکات را به‌عنوان نقاط مورد اهمیت بیان کردیم، اظهار داشت: این گفت‌وگوها، محترمانه ‏و به همان اندازه جدی است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درخصوص سفر یک هیئت سعودی به تهران برای بازدید از اماکن دیپلماتیک، گفت: درخصوص سفر هیئتی از عربستان سعودی به ایران، این خبر تایید نمی‌شود.
طالبان در حفظ آرامش و سلامت مردم افغانستان
مسئول است
سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص ادامه جنایت علیه شیعیان افغانستان و نحوه پیگیری وزارت امور خارجه کشورمان برای عدم تکرار این جنایات از طریق مسئولان فعلی افغانستان، گفت: سؤال خیلی مهمی ‌است. ما در افغانستان با همه گروه‌ها به شمول طالبان در گفت‌وگو هستیم. آنچه که مشخص است طالبان در حفظ امنیت، آرامش و سلامت مردم افغانستان از جمله شیعیان و هزاره‌ها مسئولیت مستقیم دارد.
خطیب‌زاده تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران نسبت به تمام آنها حساسیت ویژه‌ای دارد.
وی تصریح کرد: از طالبان شنیده‌ایم که تمام تلاششان را می‌کنند که این موضوع تکرار نشود. ما فکر می‌کنیم جامعه جهانی باید به‌طور مشخص نسبت به ادامه این خشونت‌ها و بالا گرفتن این خشونت‌ها حساسیت ویژه‌ای داشته باشد.
سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: با استفاده از همه‌ ابزار و کانال‌های دیپلماتیک با همه گروه‌ها از جمله طالبان، تمام تلاش‌مان را انجام می‌دهیم که افغانستان وارد چرخه خشونت و ‌ترور نشود.
خطیب‌زاده گفت: من فکر می‌کنم که مهم‌ترین ویژگی آینده افغانستان این است که افغانستان عاری از خشونت و افراط باشد.
آخرین وضعیت سند«۲۵ ساله ایران و چین»
وی همچنین درخصوص وضعیت قرارداد بین ایران و چین، گفت: آنچه در مورد این قرارداد مطرح است این است که یک چارچوب حقوقی و عملی برای روابط بلندمدت و راهبردی بین ایران و چین باشد.
سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: این روابط ابعاد و اجزای مختلفی دارد. برخی از این اجزا و ابعاد به وزارتخانه‌های اقتصادی، فرهنگی، مجلس و قوه قضائیه مربوط می‌شود.
خطیب‌زاده تصریح کرد: امیرعبداللهیان بعد از اینکه به وزارت آمد، یک ارزیابی از عملیاتی شدن این توافق داشتند و این را در هیئت دولت نیز مطرح کردند و مجدداً برای تمامی دستگاه وظایف خودشان را با نگاه جدید فرستادند و در چارچوب بسیار خوبی این موضوع جلو می‌رود.
وی همچنین در پاسخ به سؤالی در مورد تغییر مسئول پیگیری این پرونده، گفت: این موضوع به‌عنوان یک موضوع حاکمیتی در حال پیگیری است و مسلما در فضای ملی خودش پیگیری می‌شود.
وی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره اینکه وزیر امور خارجه کشورمان بر اقدامات جدی آمریکا قبل از مذاکرات بروکسل تأکید کرده است، گفت: برای آمریکا پیش شرط نگذاشتیم. آنچه وزیر امور خارجه بیان کرد یک منطق بود.
سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: اینکه اگر آمریکا به‌دنبال بازنگری در سیاست‌های خودش است، باید این را به‌صورت عملی نشان دهد وگرنه هیچ تفاوتی بین سیاست‌های بایدن و ‌ترامپ نیست.
میزبان وزرای امور خارجه
کشورهای همسایه افغانستان هستیم
خطیب‌زاده همچنین درخصوص برگزاری اجلاس همسایگان افغانستان، گفت: چهارشنبه هفته آینده میزبان وزرای امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان به‌صورت حضوری خواهیم بود.
وی اضافه کرد: این اجلاس یک روزه است و دستور کار این اجلاس ادامه گفت‌وگوهایی است که پیش از این به‌صورت مجازی برای کمک به تشکیل یک دولت فراگیر و برقراری صلح و امنیت در افغانستان برگزار شد.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین درخصوص انتصاب نماینده ویژه ایران در امور افغانستان نیز تصریح کرد: موضوع افغانستان ملی است، بین دستگاه‌های وزارت خارجه و ریاست جمهوری پیگیری می‌شود و دستگاه دیپلماسی هم همین رویکرد را دارد.
خطیب‌زاده با بیان اینکه ما می‌خواهیم همه بخش‌های مرتبط با افغانستان، با هماهنگی کار را جلو ببرند،تأکید کرد: در افغانستان تامین امنیت، صلح و ثبات مهم است.
با آسیب شناسی گذشته وارد مذاکرات می‌شویم
وی همچنین درباره اینکه آیا ایران برای آمریکا پیش شرط برای مذاکرات گذشته است؟ گفت: چون آمریکا عضو برجام نیست ما پیش شرط نگذاشتم و ما همواره بر ضرورت بازگشت آمریکا به برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ و رفع تحریم‌های ظالمانه تأکید می‌کنیم. آنچه امیرعبداللهیان گفت، این است که رئیس‌جمهور آمریکا همان سیاست فشار حداکثری ‌ترامپ را ادامه داد و آنچه مهم است تغییر سیاست‌ها در عمل است.
خطیب‌زاده تأکید کرد: دولت جدید می‌خواهد با آسیب‌شناسی آنچه که در ۶ دور مذاکره وجود داشت به مذاکرات وارد شود. وی با‌ اشاره به اینکه مهم این است که نباید وقت تلف شود، افزود: این گفت‌وگوها می‌تواند بی‌نتیجه ادامه داده شود، اما آنچه در تهران و بروکسل انجام می‌شود هدفش، رسیدن به نتیجه است.