kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۷۹۶۳
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۲
مرغداران: به دلیل سودجویی دلالان

مرغ 17هزار تومانی کیلویی 32هزار تومان فروخته می‌شود

مرغداران گفتند: هر کیلوگرم مرغ زنده را با نرخ کیلویی ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان عرضه می‌کنند اما قیمت بازار ۳۲ هزار تومان است و این اختلاف قیمتی به جیب واسطه‌گران و دلالان می‌رود.

‌به گزارش خبرگزاری فارس، حبیب اسدالله‌نژاد؛ رئیس‌ کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی درباره قیمت مرغ از مرغداری تا بازار تصریح کرد: مرغداران هر کیلوگرم مرغ زنده را با نرخ ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان یا حداکثر یک هزار تا یک هزار و ۵۰۰ تومان بالاتر عرضه می‌کنند و قیمت بالای مرغ در سطح خرده‌فروشی‌ها هیچ ارتباطی به مرغ‌دار ندارد و مسئولان باید بررسی کنند که بعد از کشتار چه اتفاقی در بازار رخ می‌دهد که قیمت‌ها گران‌تر عرضه می‌شود.‌
همچنین رئیس ‌اتاق اصناف تهران در گفت‌و‌گوی ویژه خبری کاهش تولید را تایید کرد و ادامه داد: ‌طبق اعلام جهاد کشاورزی روزانه ۱۲۰۰ تن مرغ در تهران توزیع می‌شود، اما کجاست؟‌ کل روند از مرغداری تا فروشگاه طبق سیستم، ثبت و رصد می‌شود اما این مقدار مرغ در بازار موجود نیست. مرغی هم که در بازار است، به قیمت مصوب به دست مردم نمی‌رسد.‌ اگر تامین کالاها بخوبی انجام شود، کمبودی در بازار رخ نمی‌دهد. البته در حالی که نهاده‌های دامی با وجود تحریم به اندازه کافی وارد شده و می‌شود اما ناصر نجیب‌زاده؛ معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان، بی‌تدبیری‌ها را به گردن تحریم انداخت و افزود: در بسیاری از استان‌های کشور به دلیل تحریم‌ها و محدودیت نهاده، عدم تامین به موقع ارز برای واردات و مشکلات تامین جوجه یک روزه، با چالش تولید گوشت مرغ مواجه شدند و جوجه‌ریزی در استان لرستان در شهریورماه، 30 درصد کاهش
یافت.
از طرفی برخی مسئولان وزارت جهاد کشاورزی به کاهش تولید مرغ اعتقاد ندارند به طوری که زارع؛ مدیرکل بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی، گفت: اینکه می‌گویند نیاز تهران روزانه ۱۵۰۰ تن است، اما ۶۰۰ تا ۷۰۰ تن عرضه می‌شود، درست نیست. اگر ما 50 درصد کمبود مرغ در تهران داشتیم، اصلاً مرغی در فروشگاه‌ها دیده نمی‌شد، درحالی که شما اکنون انواع و اقسام عرضه‌ها را می‌بینید.
او افزود: نیاز کنونی شهر تهران به مرغ ۱۲۰۰ تن است و من نمی‌گویم که هر روز ۱۲۰۰ تن مرغ توزیع می‌شود اما سطح عرضه و تقاضا لب به لب است.
گفتنی است، فقدان یا ضعف نظارت و وجود دلالی و سودجویی مرغ 17 هزار و 100 تومانی را به قیمت کیلویی 32 هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رساند که در ماه‌های اخیر تا کیلویی 45 هزار تومان هم رسیده بود.
برخی مرغداران و حتی مرغ‌فروشان میدان بهمن تهران بارها گفته‌اند که بخشی از مرغ‌هایی که به این میدان می آید توسط دلالان خریداری شده و به جای توزیع در مراکز دولتی در سطح شهر، به قیمت‌های بیشتر به فروش می‌رود‌. همچنین برخی کامیون‌هایی که از شمال می‌آیند تا محموله مرغ خود را به تهران تحویل د‌هند در نیمه راه مسیر خود را به سمت استان‌های دیگر کج
می‌کنند.
ثبات نرخ گوشت قرمز
در حالیکه قیمت مرغ در بازار کاهش یافته اما نرخ گوشت قرمز با وجود کاهش تقاضا، پایین نیامد و ثابت ماند.
علی‌اصغر ملکی؛ رئیس ‌اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی، گفت: شقه بره ماده گوشت گوسفندی
۱۱۰ هزار تومان به دست‌فروشنده می‌رسد و واحد صنفی با اعمال سود ۱۰ درصدی گوشت بدون دنبه را در اختیار مشتری می‌گذارد. رئیس ‌اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفند، افزود: دام مورد نیاز کشور تا پایان سال تامین است اما اگر بحث صادرات مطرح شود بدون تردید در تامین دام با مشکلاتی مواجه خواهیم شد. پاییز فصل صادرات دام نیست. صادرات دام باید در ماه‌های اردیبهشت و خرداد صورت می‌گرفت؛ یعنی در ماه‌هایی که ما انباشت دام داشتیم. ملکی ادامه داد: فعالان بخش خصوصی ضرورت بحث توقف صادرات دام را به مسئولان انعکاس دادند که آنها با ما در این زمینه همکاری کردند. برای کنترل قیمت‌ها پیشنهاد می‌کنیم در ماه‌هایی که مازاد دام داریم دولت آنها را خریداری و ذخیره‌سازی کند تا توانایی تامین بازار در روز‌های بحرانی را داشته باشد.
به گفته ملکی، در آبان سال جاری شاهد افزایش مصرف گوشت گوسفندی در خانوار‌های ایرانی خواهیم بود چرا که هوا رو به سردی می‌رود و رستوران‌ها و هتل‌ها با بهبود وضعیت بیماری کرونا در حال بازگشایی هستند. بازگشایی این مراکز به معنی افزایش مصرف گوشت است.