kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۷۸۹۶
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۳
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش:

بازگشایی مدارس زیر ۳۰۰ دانش‌آموز از اول آبان‌ماه

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: مدارس کمتر از ۳۰۰ دانش‌آموز از یکم و مدارس بیش از ۳۰۰ دانش‌آموز از نیمه دوم آبان بازگشایی خواهند شد.


علیرضا کمره‌ای در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما با بیان اینکه مدارس کمتر از ۳۰۰ دانش‌آموز از یکم آبان فعالیت خود را به صورت حضوری آغاز خواهند کرد و مدارس بیش از ۳۰۰ دانش‌آموز که شامل پنج میلیون و ۷۰۰ هزار دانش‌آموز می‌شود از نیمه دوم آبان بازگشایی خواهند شد، افزود: این بازگشایی‌ها شامل همه مدارس دولتی و غیردولتی در همه مقاطع تحصیلی می‌شود و مدارس استثنایی نیز بر اساس شیوه نامه‌ جداگانه‌ای بازگشایی خواهند شد.
کمره‌ای افزود: طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، واکسیناسیون شرط حضور معلمان و دانش‌آموزان در کلاس‌ها نیست، ولی امیدواریم که دانش‌آموزانی که واکسن نزده یا یک دُز واکسن زده‌اند تا پایان آبان دُز دوم را تزریق کنند.
وی، بهداشت فردی و محیطی دانش‌آموزان و کارکنان مدرسه و ایجاد تهویه مناسب در کلاس‌ها را از شروط اصلی بازگشایی مدارس عنوان کرد و ادامه داد: فاصله دانش‌آموزان در کلاس‌ها حداقل یک و نیم متر خواهد بود و فواصل اجتماعی در زنگ‌های تفریح نیز باید رعایت شود که نظارت بر آن بر عهده معاونان مدارس خواهد بود.
کمره‌ای با بیان اینکه بوفه‌های مدارس تعطیل خواهند بود و زنگ‌های ورزش نیز طبق الگوی خاص برگزار خواهد شد، تأکید کرد: برای رعایت فاصله‌های دانش‌آموزان در کلاس‌ها، مدیران مدارس می‌توانند کلاس‌ها را به دو یا سه کلاس ۱۰ تا ۱۵ نفره تقسیم کنند که در روز‌های هفته تقسیم خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: طبق این تصمیم دانش‌آموزان دو یا سه روز در هفته در مدرسه حاضر خواهند شد و بقیه روز‌ها را به آموزش مجازی خواهند پرداخت.در صورتی که تعداد دانش‌آموزان مدرسه کم باشد کلاس‌ها می‌توانند به صورت حضوری پنج روز در هفته نیز دایر باشند.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش بیان داشت: بازگشایی مدارس ارتباطی به رنگ بندی شهر‌ها ندارد و در شهر‌های قرمز و نارنجی هم مدارس دایر خواهند شد، اما اگر مراجع بهداشتی تصمیم خاصی درباره شهر یا منطقه‌ای بگیرند ما تابع تصمیمات آنها خواهیم بود.
کمره‌ای افزود: هر مدرسه برای بازگشایی باید مجوز بهداشتی را از اداره آموزش و پرورش منطقه بگیرد و تاکنون ۹۳ هزار مدرسه شرایط خود را در سامانه آموزش و پرورش ثبت کرده‌اند که پس از بررسی کارشناسان زمان و نحوه بازگشایی آنها در آبان مشخص خواهد شد.
65 درصد دانش‌آموزان واکسینه شدند
سرپرست دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش نیز گفت: در حال حاضر با اجرای طرح واکسیناسیون و لکه‌گیری واکسینه شدن دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ ساله، آمار دانش‌آموزان واکسینه شده روند افزایشی دارد و تاکنون
۶۵ درصد آنان و اکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.
اعظم گودرزی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایرنا اظهارداشت: تا روز ۲۴ مهرماه، چهار میلیون و ۱۰۰ هزار دانش‌آموز واکسن دریافت کرده‌اند اما با توجه به اینکه طرح واکسیناسیون دانش‌آموزان در روزهای اخیر مورد استقبال خوب دانش‌آموزان و والدین آنها قرار گرفته است، هنوز کار واکسیناسیون و لکه‌گیری در استان‌های مختلف ادامه دارد.
گودرزی افزود: تعدادی از پایگاه‌های تجمیعی در برخی از استان‌ها و مراکز جامع خدمات سلامت در همه شهرها پذیرای دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ ساله است تا حداقل دانش‌آموزان واکسینه شده در کشور به رقم ۷۰ درصد در مجموع برسد. البته اگر همه دانش‌آموزان برای زدن واکسن به این مراکز مراجعه کنند که هم خود و هم خانواده‌هایشان را در برابر کرونا بیشتر ایمن خواهند کرد.
وی خاطرنشان کرد: طرح واکسیناسیون دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ ساله به صورت اختیاری با اجازه والدین همچنان ادامه دارد. البته توصیه می‌شود کسانی که هنوز واکسن نزده‌اند، زودتر برای دریافت واکسن مراجعه کنند تا زمینه ایمنی خود و خانواده خود را فراهم کنند.