تحقق وعده دولت در کاهش قیمت ۳ محصول لبنی
پس از دستور رئیسجمهور برای تثبیت قیمتها و کنترل بازار، در گام نخست بازار لبنیات که در یک سال گذشته با نوسان زیادی همراه بود، تا حدودی از تب و تاب افتاد و قیمت سه محصول لبنی 10 درصد کاهش یافت.
به گزارش خبرگزاری فارس، چندی قبل و در پی دستور رئیسجمهور برای کنترل بازار، وزیر جهاد کشاورزی در گام نخست اعلام کرد: «با همکاری شرکتهای لبنی و توافق آنها قیمت سه محصول لبنی پنیر 400 گرمی ساده، ماست دبهای 2500 گرمی و شیر نایلونی 900 گرمی از هفته جاری 10 درصد کاهش مییابد».
گزارش میدانی از منطقه 19 تهران نشان میدهد که قیمتهای جدید سه قلم کالای گفته شده روی کالاها حک شده و در مغازهها موجود است.
بررسی از چندین مغازه و فروشگاههای مختلف در این منطقه حاکی از آن است که قیمت هر بسته پنیر 400 گرمی ساده حدود دو هزار تومان کاهش یافته و از رقم 24 هزار تومان قبل به 22 هزار تومان رسیده است، همچنین هر بسته ماست دبهای 2500 گرمی نیز حدود 2500 تومان نسبت به هفته قبل کاهش قیمت نشان میدهد، شیر نایلونی 900 گرمی که پیش از این هشت هزار تومان به فروش میرفت اکنون شش هزار و 600 تومان قیمت خورده است.
بررسی میدانی نشان میدهد در مغازهها قیمتهای قدیم که هنوز افزایش نیافته نیز وجود دارد و فروشندگان در پاسخ به این پرسش که چرا قیمت جدید باوجود اعلام کاهش 10 درصدی، عرضه نمیشود، اعلام کردند اینها مربوط به خرید گذشته است و خریدهای جدید قیمتهای جدید خواهند داشت، وجود دو نرخ در بازار مردم را سردرگم کرده است.
حسین دماوندی معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی در اینباره میگوید: فرایند تولید تا رسیدن به دست مصرفکننده زمانبر است و خریدهای جدیدی که مغازهداران میآورند، قطعا با قیمت جدید خواهد بود و به این دلیل است که دو نرخ در بازار دیده میشود.
بنابراین گزارش با این حال مردم همچنان از بالا بودن قیمت لبنیات گلایه دارند، آنها میگویند این کاهش قیمت در حدی نیست که بتواند حجم محصول لبنی در سبد خانوارها را افزایش دهد.
علی عزیزی، یکی از خریداران در اینباره میگوید: افزایش قیمت حداقل در یک سال گذشته بسیار زیاد بوده و دولت 20 هزار تومان روی یک قلم کالا افزایش داده و اکنون دو هزار تومان قیمت را کاهش داده و این کافی نیست، واقعیت این است که مردم با این میزان درآمد توان خرید محصولات گران را ندارند و سبد خانوارها از محصولات اساسی مانند لبنیات، مرغ و گوشت خالی شده و دولت باید فکری کند.
همچنین یک خانم میانسال در پاسخ به سؤالی کاهش قیمت لبنیات برای مصرفکننده مؤثر بوده است؟ میگوید: کاهش قیمتی که در سه محصول لبنی اعمال شد، جزو کالاهای پرتقاضا نیست، بسیاری از مردم اقبالی به شیر نایلونی ندارند، این شیرها درصد چربی کمتر از یک و نیم دارند و خانوادهها از نظر کیفیت مفید نمیدانند.
اعتراض به پرتقاضا نبودن سه محصول لبنی که اخیرا قیمتشان کاهش یافته در حالی مطرح میشود که مشاور وزیر جهاد کشاورزی معتقد است این سه قلم حدود
20 درصد سبد لبنیات خانوادههای کمدرآمد را شامل میشود.
از طرفی سید محمدرضا بنیطبا سخنگوی انجمن صنایع لبنی هم در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه در سطح خردهفروشی، بعضی از مغازهداران حاضر به خرید این سه قلم محصول لبنی، به سبب کاهش سود نیستند و گاهی برخی مغازهداران در دریافت اقلام مقاومت میکنند که با هماهنگی و اطلاعرسانی به اصناف، انتظار میرود که مغازهها همکاری لازم را داشته باشند.
وی افزود: طبق بررسیهای میدانی از فروشگاههای زنجیرهای مختلف، کاهش نرخ کاملا در این سه قلم رعایت شده و فروشگاههای زنجیرهای همکاری به نسبت خوبی در عرضه این محصولات داشتهاند.
گفتنی است قیمت محصولات لبنی در یک سال گذشته افزایشهای زیادی داشت و رشد 70 تا 80 درصدی را ثبت کرده است. به هر حال، اقدام جدی از سوی رئیسجمهور و دولت سیزدهم برای کنترل قیمتها آغاز شده است، طلیعه این کنترل قیمت را ابتدا در بازار محصولات لبنی شاهد بودیم، اما مردم انتظار دارند که در سایر محصولات به ویژه کالاهای اساسی هم وجود داشته باشد و طوری باشد که هزینهها با دخل و خرج آنها برابری کند.