پوشاک داخلی با برندهای خارجی برابری میکند
دبیرکل اتاق اصناف ایران گفت: 83 درصد نیاز بازارپوشاک از طریق تولیدکنندگان ایرانی و مابقی توسط قاچاق تامین میشود.
محمدباقر مجتبایی در گفتوگو با پایگاه اطلاعرسانی اتاق اصناف ایران بیان کرد: در بخش پوشاک ایران ،
۲۳۰ هزار و ۳۱۵ واحد صنفی تولیدی و توزیعی مجاز فعالیت میکنند که از این تعداد، ۵۷ هزار و ۴۰۴ واحد، تولیدی است. متوسط شاغلان در واحدهای صنفی تولیدی پوشاک، ۱۰ نفر است و متوسط شاغلان در حوزه توزیع پوشاک نیز به ۳ نفر میرسد. وی با اشاره به بررسیهای بعمل آمده در اطلاعات مربوط به مرکز آمار ایران اظهار کرد: اولویت مردم برای خرید پوشاک، اولویت پنجم و حدود ۵ درصد هزینه خانوارها مربوط به پوشاک و کفش است. همان طور که میدانید کل جامعه ایران به ۱۰ دهک تقسیم شده است که خانوارهای دهک اول که ضعیفترین گروه از نظر مالی هستند، ۲.۲ درصد درآمد خود را صرف پوشاک و کفش میکنند. این مقدار در خانوارهای دهک پنجم حدود ۵.۲ درصد است و به طور کلی جامعه ایران، به طور متوسط ۳.۵ درصد از درآمد خود را هزینه پوشاک و کفش میکنند.
مجتبایی با تاکید بر لزوم جلوگیری از قاچاق تصریح کرد: با مطالعه آمارهای بینالمللی و صادراتی پوشاک سایر کشورها به ایران میبینیم که حدود ۱۶.۶ درصد از نیاز بازار ایران به پوشاک توسط واردات تامین شده که با توجه به ممنوعیت واردات پوشاک به ایران طی چند سال اخیر، این میزان واردات پوشاک به ایران، قاچاق بوده است و با تلفیق آمار اعلامی از سوی گمرک سایر کشورها و اندازه بازار مصرف ایران میتوان نتیجه گرفت حدود ۸۳.۴درصد نیاز بازار داخل از طریق تولیدکنندگان ایرانی و مابقی توسط قاچاق تامین میشود.
دبیرکل اتاق اصناف ایران بیان کرد: طی سالهای گذشته، کیفیت تولیدات داخلی بالا رفته، آن چنانکه در نمایشگاه مدکس هم که برای نخستین بار برگزار شد شاهد این کیفیت بودیم. برخی از تولیدات پوشاک داخلی با برندهای خارجی برابری میکند و حتی بالاتر از محصولات رقبایی نظیر ترکیه و هند و بنگلادش است.
وی درخصوص ظرفیت صادراتی پوشاک تولید ایران نیز گفت: در سال ۲۰۲۰ کل واردات پوشاک در جهان
۴۱۰ میلیارد دلار گزارش شده است و متاسفانه سهم ایران از این صادرات ۰.۱ درصد است. از سوی دیگر ۵۷ کشور اسلامی (OIC) ۷۴ میلیارد دلار واردات پوشاک دارند. با توجه به اینکه ایران یکی از بزرگترین کشورهای اسلامی است و ظرفیتی قابل قبول در تولید پوشاک دارد و در مقابل، اکثر این کشورها از نظر صنعتی ضعیف هستند، لذا بازار بسیار خوبی برای تولیدات ایرانی خواهند بود.